Home Το θέμα της ημέρας Στο προσκήνιο πάλι το θέμα των τιμών αερίου
Στο προσκήνιο πάλι το θέμα των τιμών αερίου

Στο προσκήνιο πάλι το θέμα των τιμών αερίου

0
0

Τελικά οι τιμές ενέργειας στην Ελλάδα είναι αδύνατο να μειωθούν. Την ώρα που η βιομηχανία ασφυκτιά, εκπρόσωποι της καταγγέλλουν ότι υπάρχει πλέον θέμα τεχνητής παρεμπόδισης των εισαγωγών φυσικού αερίου από τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία.


Γράφει ο Αριστείδης Ζευγίτης


depa-desfaΌπως επισημαίνουν,δεσμεύονται οι καταναλωτές με το ρωσικό αέριο, η τιμή του οποίου πήρε πάλι την ανηφόρα λόγω της ανόδου των τιμών πετρελαίου, ενώ αδυνατούν να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστος από φθηνότερες πηγές.


Για να γίνει κατανοητή η κατάσταση εξηγούν ότι υποψήφιοι εισαγωγείς φυσικού αερίου, έχουν εξασφαλίσει ποσότητες φυσικού αερίου σε τιμές ανταγωνιστικές έναντι αυτών που πουλά η ΔΕΠΑ, στο hub (κόμβος) του Baumgartner (Αυστρία) ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης και το πλησιέστερο στην Ελλάδα. Εξασφάλισαν επίσης και συμβόλαια μεταφοράς από τα δίκτυα των ενδιάμεσων χωρών (Ουγγαρία, Ρουμανία).


Ωστόσο το αέριο δεν μπορεί να φτάσει στην Ελλάδα, καθώς από τα περίπου 13 εκατομμύρια κυβικά μέτρα που είναι η ημερήσια χωρητικότητα του αγωγού,τα 12 εκατομμύρια κυβικά είναι ρωσικά απο το ρωσικό αέριο, χωρίς βεβαίως η χωρητικότητα αυτή να αντιστοιχεί στις πραγματικά εισαγόμενες ποσότητες ρωσικού αερίου που είναι λιγότερες από τις μισές. Για δε το υπόλοιπο ένα εκατομμύριο κυβικά μέτρα, η βουλγαρική εταιρεία διαχείρισης του αγωγού δεν προσφέρει εγγύηση σταθερής παροχής. Έτσι στην ουσία ακόμη και η μικρή ημερήσια παροχή, που σε ετήσια βάση αντιστοιχεί σε λίγο πάνω από 300 εκατομμύρια κυβικά, δεν μπορεί να αξιοποιηθεί. Έτσι, οι όποιες εισαγωγές περιορίζονται στο υγροποιημένο αέριο και μόνο όταν το επιτρέπουν οι διεθνείς τιμές. Ως τελικό αποτέλεσμα, οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν από τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη, τη στιγμή που σε άλλες χώρες οι τιμές μειώνονται συνεχώς.


Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας τονίζουν ότι η εξασφάλιση φθηνότερου αερίου,πρέπει να αποτελέσει θέμα προτεραιότητας για την ελληνική κυβέρνηση, ώστε να παρέμβει στις κοινοτικές και σε κάθε άλλη αρμόδια αρχή για τη διευθέτηση του θέματος.Επιπλέον Επιπροσθέτως αναφέρουν ότι η ύπαρξη περίσσειας χωρητικότητας, φαίνεται και από το ότι σε τακτά διαστήματα η ΔΕΠΑ παραχωρεί δωρεάν δική της,μη χρησιμοποιούμενη χωρητικότητα (δεσμευμένη μεταφορική ικανότητα) στο ελληνικό τμήμα της διασυνοριακής διασύνδεσης, ικανοποιώντας τυπική υποχρέωση έναντι του νόμου.Ωστόσο δεν εμφανίζεται κανείς να την διεκδικήσει, αφού αποτελεί «δώρο άδωρο», λόγω της δέσμευσης της χωρητικότητας του αγωγού από την πλευρά της Βουλγαρίας.


Η βιομηχανία και γενικά οι μεγάλοι καταναλωτές στην αγωνιώδη προσπάθεια τους για επιβίωση βλέπουν τις εισαγωγές από τις υφιστάμενες διασυνδέσεις του εθνικού συστήματος, ως ένα τρόπο να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστος, ώστε να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στο διεθνή ανταγωνισμό.Επισημαίνουν δε ακόμα μια φορά προς την κυβέρνηση ότι σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, παρά τις εκπτώσεις στο ρωσικό αέριο, οι τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές είναι δυσανάλογα υψηλές συγκρινόμενες με αυτές που ισχύουν στην υπόλοιπη Ευρώπη.


Συγκεκριμένα και με βάση δημοσιευμένα στοιχεία, οι τιμές φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά κινούνται σε επίπεδα 6-7 δολαρίων το MBTU (εκατομμύρια βρετανικές θερμικές μονάδες) όταν η αντίστοιχη τιμή από τη ΔΕΠΑ κινείται στα επίπεδα των 11,5 δολαρίων. Μετά δε την επιβολή τελών και φόρων, φτάνει τα 14 δολάρια, τιμή εξωπραγματική, ιδίως αν συγκριθεί με την τιμή που πληρώνουν οι βιομηχανίες των ΗΠΑ και η οποία είναι κινείται σε επίπεδα μεταξύ 3 και 4 δολαρίων.


Είναι προφανές ότι πρέπει κάτι να γίνει. Ελπίζουμε σύντομα…