Home Νέα Συνέντευξη του Αναπληρωτή ΥΠΕΚΑ, Νίκου Ταγαρά
Συνέντευξη του Αναπληρωτή ΥΠΕΚΑ, Νίκου Ταγαρά

Συνέντευξη του Αναπληρωτή ΥΠΕΚΑ, Νίκου Ταγαρά

0
0

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Ημερησία του Σαββατοκύριακου» και στο δημοσιογράφο Κοσμά Ζακυνθινό για τις τελευταίες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης σε θέματα πολεοδομίας και χωροταξίας έδωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός ΠΕΚΑ Νίκος Ταγαράς.


nikos tagarasΟ Αναπληρωτής Υπουργός εξήγησε ότι, με τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο για τη χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση, το ΥΠΕΚΑ βάζει σε τάξη το γραφειοκρατικό χάος που είχε δημιουργηθεί στο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό και επιχειρηματολογεί για την ανάγκη και το περιεχόμενο αυτής της ουσιαστικής μεταρρύθμισης.


Επιπλέον, ο Αναπληρωτής Υπουργός ΠΕΚΑ αναλύει στη συνέντευξη τις ρυθμίσεις που υπερψηφίστηκαν για τις χρήσεις γης, το ρόλο των δήμων στα θέματα σχεδιασμού, τους νέους αυστηρούς κανόνες αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και το ευνοϊκό πλαίσιο για μικρές και μεγάλες επενδύσεις που δημιουργείται.


Τέλος, ο Νίκος Ταγαράς προαναγγέλλει ότι εντός των ημερών κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς που δίνει λύσεις σε ένα πρόβλημα σαράντα ετών, με ουσιαστικά οφέλη για τους ενδιαφερόμενους πολίτες, το περιβάλλον, τη δημόσια περιουσία, τα δάση και την ελληνική περιφέρεια.


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕΚΑ Νίκου Ταγαρά στην εφημερίδα «Ημερησία του Σαββατοκύριακου» και στο δημοσιογράφο Κοσμά Ζακυνθινό.


Ερώτηση: Κύριε Ταγαρά, μετά από αρκετά χρόνια και «πιέσεις» της πολιτείας, έγιναν τα πρώτα ουσιαστικά βήματα εκσυγχρονισμού στη χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση. Εάν δεν αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση θα λύνονταν το ζήτημα ή τα αυτονόητα θα προσέκρουαν ακόμη σε αντιδράσεις;
Νίκος Ταγαράς: Με το νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αποκαλούμε «χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση» αλλάζουμε πολλά, προς όφελος των πολιτών, της οικονομίας και του κράτους. Δεν είναι απλή κουβέντα η «μεταρρύθμιση». Με το συγκεκριμένο νόμο, που ήδη ισχύει, λύνουμε προβλήματα ετών, απλοποιούμε και επιταχύνουμε διαδικασίες.
Με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο θα μπορεί πλέον η Πολιτεία, σε κάθε επίπεδο διοίκησης, να προσφέρει στους πολίτες ολοκληρωμένη και ασφαλή πληροφορία για το χώρο. Για το τι επιτρέπεται και πού. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Το 1983 με τον αείμνηστο Αντώνη Τρίτση και το νόμο 1337 έγινε η πρώτη μεγάλη σημαντική τομή στα θέματα χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Ακολούθησαν νέοι νόμοι το 1997 και το 1999 που αντιμετώπιζαν κάποια προβλήματα. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις χρήσεις, το θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή το σχετικό προεδρικό διάταγμα που τις καθόριζε, ίσχυε από το 1987.
Όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει σήμερα. Η χώρα χρειάζεται σταθερά βήματα μπροστά. Ας μη φοβόμαστε να λέμε αλήθειες: καθυστερήσαμε να υλοποιήσουμε αυτονόητα πράγματα. Ναι, ήταν μνημονιακή υποχρέωση αυτή η μεταρρύθμιση. Κακώς όμως ήταν. Έπρεπε μόνοι μας, εδώ και χρόνια, να την έχουμε κάνει. Δεν χρειαζόμασταν κανέναν να μας πιέσει για τα αυτονόητα, που εμείς, από μόνοι μας, χρόνια πριν, έπρεπε να κάνουμε. Όσον αφορά τις αντιδράσεις στη Βουλή, δεν έχουμε την ίδια εικόνα. Ναι, εκφράστηκαν έντονες επιφυλάξεις επί της διαδικασίας του κατεπείγοντος. Και εμείς άλλωστε θα θέλαμε περισσότερη και αναλυτικότερη συζήτηση. Όμως επί της ουσίας, το νομοσχέδιο πέρασε από τη Βουλή χωρίς ουσιώδεις αντιρρήσεις επί του περιεχομένου.


Ερώτηση: Σχεδόν στο παρά πέντε, με συμπληρωματική διάταξη επαναπροσδιορίζονται οι περιοχές αμιγούς κατοικίας, αποσύροντας ουσιαστικά την ελεύθερη εμπορική ανάπτυξη σε κεντρικές λεωφόρους. Υπήρξαν πιέσεις που οδήγησαν σε απόφαση υπαναχώρησης, αφήνοντας στους δήμους τον τελικό λόγο απελευθέρωσης ή μη;
Νίκος Ταγαράς: Ούτε πιέσεις υπήρξαν, ούτε τίποτε σχετικό. Έχουμε πει πολλές φορές και το εφαρμόζουμε στην πράξη ότι επιδιώκουμε το διάλογο και ακούμε τις προτάσεις που είναι χρήσιμες και αποδοτικές. Με το νέο θεσμικό πλαίσιο αλλάζουν, όπως σας είπα, οι χρήσεις γης. Οι μέχρι σήμερα δύο κατηγορίες κατοικίας, αμιγής και γενική, γίνονται τρεις, για να διευκολύνουμε το σχεδιασμό. Επιπλέον προβλέπουμε στους μεγάλους οδικούς άξονες των Ρυθμιστικών Σχεδίων αλλά και στο κύριο οδικό δίκτυο όλων των πόλεων να υπάρχουν πολλές χρήσεις, όπως είναι λογικό. Αυτό υπάρχει και δεν άλλαξε στο νομοσχέδιο.
Αυτές οι προβλέψεις μπορούν να εφαρμοσθούν μόλις ο κάθε δήμος ξεκινήσει νέο ή αλλάξει τον υφιστάμενο πολεοδομικό σχεδιασμό. Στη Βουλή έγινε μία μικρή αλλαγή στις μεταβατικές διατάξεις του νόμου που αφορούν λίγες περιπτώσεις άμεσης εφαρμογής και περιοχές με ειδικά διατάγματα προστασίας του χαρακτήρα κατοικίας. Εκεί, στα οικόπεδα που έχουν πρόσωπα σε αυτές τις οδικές αρτηρίες, αντί να επιτρέπονται όλες οι εμπορικές χρήσεις αμέσως, με την εφαρμογή του νόμου, επιτρέπονται μόνο χρήσεις γραφείων, συμβατές με την κατοικία και πρεσβειών. Η διάταξη αφορά λίγες περιοχές, ακούσαμε τις προτάσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης και προχωρήσαμε με τη διατύπωση που συγκέντρωνε την ευρύτερη συναίνεση.


Ερώτηση: Στα πλεονεκτήματα της μεταρρύθμισης προβλέπεται και μεγαλύτερη και ταχύτερη προσέλκυση επενδύσεων που δεν προσκρούει σε γραφειοκρατικά ζητήματα. Κατά την εκτίμηση σας, ποιες ζώνες πιστεύετε ότι θα αναπτυχθούν ταχύτερα, σε ποιες περιοχές υπάρχει έντονο ενδιαφέρον;
Νίκος Ταγαράς: Η επιτάχυνση των επενδύσεων είναι βασική μας προτεραιότητα, μαζί με την ασφάλεια που θέλουμε να νιώθει όσον αφορά τη ρύθμιση του χώρου ο επενδυτής. Και όταν μιλάμε για επενδυτή, μη βάζετε στο μυαλό σας μόνο κάποιον μεγάλο ξένο. Με το θεσμικό πλαίσιο που ετοιμάσαμε την ίδια ασφάλεια, τους ίδιους κανόνες και την ίδια ευκολία θα βρίσκει ο μικρός επιχειρηματίας στη γειτονιά και ο μεγάλος επιχειρηματίας μίας τουριστικής επένδυσης. Ακόμη και ο καθένας από εμάς που θέλει να χτίσει ένα σπίτι.


Ερώτηση: Τι σημαίνουν οι αλλαγές χρήσεις γης στη δημόσια περιουσία; Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν μπόρεσαν ή που πρόκειται να εκποιηθούν λόγω θεσμικού πλαισίου μέσω ΤΑΙΠΕΔ;
Νίκος Ταγαράς: Βάζουμε κανόνες και πλαίσια παντού. Για να μην υπάρχουν θολά ή σκοτεινά σημεία. Από εκεί και πέρα, το ότι πρόκειται να γίνει, η όποια επένδυση θα γίνει, από τη μικρότερη ως τη μεγαλύτερη, διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και από ελέγχους και από περιορισμούς. Δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ότι θέλει, όπου θέλει, όπως θέλει. Υπάρχουν κανόνες και πλαίσια. Υπάρχουν επίπεδα σχεδιασμού που ελέγχονται αρμοδίως μέσα στα πλαίσια και τους κανόνες αυτούς . Δεν είναι όλα ασύδοτα. Αντίθετα, επιτρέψτε μου να πως ότι μέχρι σήμερα ήταν έτσι. Με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο αυθαιρεσίας και πιθανής διαφθοράς, σε κάθε επίπεδο. Αναρωτιέμαι ποιος πραγματικά θα ήθελε να συνεχίσουμε το γραφειοκρατικό χάος που είχαμε δημιουργήσει, με τη πιθανότητα μία περιοχή να έχει μέχρι και έξι διαφορετικά καθεστώτα, όπου κανείς δεν ήξερε τι ισχύει. Εμείς λοιπόν ξεκαθαρίζουμε το τοπίο, βάζουμε κανόνες.


Ερώτηση: Με το νέο χωροταξικό, μπορεί να χάσει κανείς τη δυνατότητα αξιοποίησης της περιουσίας του, με εντολή του εκάστοτε δήμου;
Νίκος Ταγαράς: Σε ό,τι αφορά τα υπάρχοντα σχέδια πόλης, δίνουμε τη δυνατότητα σε κάθε δήμο, μέσω του δημοτικού συμβουλίου, μέσα από έναν ολοκληρωμένο κατάλογο χρήσεων να αλλάξει χρήση σε όποιες περιοχές επιλέγει, βάσει συγκεκριμένων μελετών, βλέποντας τα σημερινά δεδομένα. Γιατί όλα εξελίσσονται δυναμικά. Και αυτό να μπορεί να το κάνει γρήγορα και όχι με καθυστερήσεις χρόνων. Όχι, νομίζω ότι αυτό που φοβάστε δεν πρόκειται να συμβεί. Θα συμβεί όμως σίγουρα το αντίθετο. Πολλά περιουσιακά στοιχεία που έμεναν ανεκμετάλλευτα, θα μπορούν να παράξουν πλούτο. Με μία επιφύλαξη: για τις περιοχές που κρίνουμε ότι απαιτείται ιδιαίτερη προστασία, για περιβαλλοντικούς κυρίως λόγους, η προστασία θα είναι αυστηρότερη. Όμως το πλαίσιο θα είναι ξεκάθαρο για όλους. Δεν θα υπάρχει περιθώριο ερμηνειών από κανέναν.
Και επιτρέψτε μου να πω ότι για πρώτη φορά, και μάλιστα ηλεκτρονικά, αντιστοιχίζουμε τους κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας του Υπουργείου Οικονομικών, αυτούς που δηλώνει κάθε επιχείρηση στην Εφορία, με τις χρήσεις γης. Έξι χιλιάδες χρήσεις, έξι χιλιάδες δραστηριότητες, ξεκάθαρα αντιστοιχισμένες. Να ξέρει λοιπόν ο καθένας το αν μπορεί, αυτό που θέλει, και σε ποια θέση, να το κάνει. Υπήρχαν χρήσεις που δεν προβλεπόταν μέχρι σήμερα. Και δημιουργούσαν προβλήματα, καθυστερήσεις και εμπλοκές, ακόμη και δικαστικές. Η Υπουργική απόφαση που υλοποιεί αυτή την μεγάλη, αλλά αυτονόητη, διασύνδεση ετοιμάζεται τις προσεχείς ημέρες.


Ερώτηση: Το επικείμενο νομοσχέδιο για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, θα δώσει οριστικές λύσεις «απελευθερώνοντας» περί τις 600 χιλ. ιδιοκτησίες;
Νίκος Ταγαράς: Με το σχέδιο νόμου που καταθέτουμε σε λίγες ημέρες στη Βουλή, κάνουμε για πρώτη φορά μετά από 40 σχεδόν χρόνια ένα ουσιαστικό βήμα, μία ολοκληρωμένη προσέγγιση, στο θέμα της αξιοποίησης των περιουσιών των οικοδομικών συνεταιρισμών. Η Πολιτεία αναγνώρισε σε πολλούς από αυτούς τους συνεταιρισμούς το δικαίωμα να οικοδομήσουν και τους καλλιέργησε βάσιμη προσδοκία. Μετά, η ίδια αναίρεσε όσα είχε πει! Με βάσιμο λόγο βεβαίως, καθώς οι περισσότεροι βρίσκονται σε δάση, αλλά ήδη τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια δικαιώνουν πολλούς από τους συνεταιρισμούς. Κάτι λοιπόν πρέπει να γίνει με όλους αυτούς που έχουν «χαμένα», επιτρέψτε μου να πω, περιουσιακά δικαιώματα. Εμείς στο ΥΠΕΚΑ δουλέψαμε επί πολλούς μήνες και κάναμε εξαντλητικό διάλογο. Παρουσιάζουμε ένα θεσμικό πλαίσιο που δίνει λύσεις σε πολλούς από τους συνεταιρισμούς, ταυτόχρονα όμως προασπίζει το περιβάλλον και τα δάση, αυξάνει τη δημόσια περιουσία, δημιουργεί νέα δάση, αναζωογονεί μικρούς και εγκαταλελειμμένους οικισμούς σε όλη τη χώρα. Δηλαδή τα χωριά μας. Με σαφέστατο περιβαλλοντικό όφελος. Και με σαφή αναπτυξιακή δυναμική.