Home Νέα Έρευνα που ενδιαφέρει και την Ελλάδα

Έρευνα που ενδιαφέρει και την Ελλάδα

0
0

Ενδιαφέρουσα εξέλιξη για τη λειτουργία  των υποδομών δικτύων ενέργειας είχαμε πρόσφατα στη Βουλγαρία, πάνω σε ένα ζήτημα  που ενδιαφέρει και τη χώρα μας.

 

Γράφει ο Αριστείδης Ζευγίτης

 

ΑΕΡΙΟΣυγκεκριμένα διαβάσαμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε διαδικασία κατά των κρατικών βουλγαρικών εταιρειών φυσικού αερίου, με κατηγορίες ότι παρεμποδίζουν τη χρήση της υποδομής μεταφοράς φυσικού αερίου από τρίτες εταιρείες.

Η διαδικασία, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, θα καταλήξει με την επιβολή προστίμου  έως 10% επί του ετήσιου τζίρου  του κρατικού ενεργειακού holding ΒΕΗ, εφόσον δεν αναληφθούν πρωτοβουλίες για το άνοιγμα του δικτύου.

Σύμφωνα με δηλώσεις της επιτρόπου αρμόδιας για τον ανταγωνισμό *Margrethe Vestager* η διαδικασία ελέγχου αφορά την *Bulgarian Energy Holding* (ελέγχει όλες τις κρατικές ενεργειακές εταιρείες συμπεριλαμβανομένου και του Κοζλοντούι) και τις θυγατρικές της Bulgartransgaz και Bulgargaz (η πρώτη αντίστοιχη του ΔΕΣΦΑ και η δεύτερη της ΔΕΠΑ).

Συγκεκριμένα θα ελεγχθούν οι πρακτικές που εφαρμόζουν, και οι οποίες καθιστούν αδύνατη τη μεταφορά, από καταναλωτή ή προμηθευτή, φυσικού αερίου προς την Ελλάδα, καθώς η χωρητικότητα του αγωγού είναι δεσμευμένη από τη ρωσική Gazprom, παρότι δεν τη χρησιμοποιεί στο σύνολό της.

Είναι προφανές ότι το θέμα απασχολεί και ελληνικές εταιρείες οι οποίες ενδιαφέρονται να εισάγουν αέριο από τα βόρεια σύνορα, ιδίως μετά την αναβάθμιση που έγινε από το ΔΕΣΦΑ στον μετρητικό σταθμό εισόδου φυσικού αερίου στο Σιδηρόκαστρο, ο οποίος πλέον καλύπτει όλες τις προδιαγραφές που θέτουν οι κοινοτικές οδηγίες (αντίστροφη ροή κ.λπ.).

Όπως είναι γνωστό σε μηνιαία βάση η ΔΕΠΑ ανακοινώνει την αποδέσμευση χωρητικότητας του αγωγού στην ελληνική πλευρά  προκειμένου να χρησιμοποιηθεί είτε για εισαγωγή φυσικού αερίου πέραν του ρωσικού, είτε για εξαγωγή φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία.Όμως η προσφορά δεν μπορεί να αξιοποιηθεί, καθώς από την πλευρά της Βουλγαρίας δεν υπάρχει διαθέσιμη
χωρητικότητα για ροή προς την Ελλάδα παρά σε περιθωριακές ποσότητες (μικρότερες από 1 εκατομμύριο κυβικά μέτρα την ημέρα) και αυτές χωρίς εγγυήσεις σταθερής παροχής. Έτσι, ακόμη και αν αναλάβει η Bulgartransgaz να μεταφέρει το αέριο που Έλληνας εισαγωγέας έχει αγοράσει στο hub της Αυστρίας και το «φτάσει» στα σύνορα της Βουλγαρίας με τη Ρουμανία, δεν θα
έχει καμία εγγύηση ότι είναι εξασφαλισμένη η συνεχής ροή προς το ελληνικό δίκτυο.

Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις από την Ε.Ε  και ευελπιστούμε ότι τελικά θα ανοίξει ακόμα ένας ενεργειακός δρόμος για  την Ελλάδα.