Home Ηλεκτρισμός Νέες εποχές…

Νέες εποχές…

0
0

electric-vs-oilΈνα άρθρο με «αιρετικές» απόψεις για  μέλλον της πετρελαϊκής αγοράς διαβάσαμε πρόσφατα στο  Βloomberg. Όπως αναφέρει, η  επόμενη πετρελαϊκή κρίση θα ξεσπάσει μέσα στην προσεχή δεκαετία και αφορμή γι’ αυτήν δεν θα είναι η υπερπροσφορά «μαύρου χρυσού» αλλά τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία κατασκευάζονται ήδη.

Γράφει ο Αριστείδης Ζευγίτης

Το άρθρο  επισημαίνει ότι  είναι πλέον ο καιρός οι επενδυτές στον πετρελαϊκό κλάδο να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα με σοβαρότητα. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι μέχρι το 2018 δύο εταιρείες, οι Tesla και Chevrolet, θα αρχίσουν να διαθέτουν στην αγορά τα αντίστοιχα οχήματα, ικανά να αναπτύξουν ταχύτητα άνω των 200 μιλίων (320 χιλιόμετρα), στην τιμή περίπου των 35.000 δολαρίων (31.800 ευρώ). Παράλληλα, τόσο η Ford όσο και η Volkswagen, καθώς και οι Nissan και BMW, επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια στα δικά τους ανάλογα σχέδια. Συν τοις άλλοις, και άλλοι κολοσσοί από το πεδίο της υψηλής τεχνολογίας, όπως οι Apple και Google, πειραματίζονται με αυτοκίνητα των οποίων οι κινητήρες είναι ηλεκτρικοί.

Όπως υποστηρίζει το άρθρο, καθίσταται αντιληπτό  ότι αυτές οι εξελίξεις δημιουργούν προβλήματα στην αγορά πετρελαίου, αν και ο ίδιος ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (ΟΠΕΚ) δεν έχει πειστεί για τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης. Χαρακτηριστικό είναι ότι προβλέπει οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων το 2040 να ισοδυναμούν μόλις με το 1% των συνολικών παγκοσμίως, ενώ ανάλογη είναι και η προσέγγιση του μεγαλύτερου πετρελαϊκού κολοσσού, Exxon. Η κατακρήμνιση των τιμών του πετρελαίου άρχισε να παρατηρείται στα μέσα του 2014. Αφορμή για την πτώση υπήρξε η πλεονασματική παραγωγική ικανότητα, καθώς οι παραγωγοί διοχέτευαν στην αγορά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα περισσότερα από όσα η αγορά ήταν σε θέση να υποστηρίξει. Αποτέλεσμα ήταν ο κορεσμός λόγω του αδιάθετου πετρελαίου και η συνεπαγόμενη βύθιση της τιμής. Ακόμα επισημαίνεται ότι ουδείς μπόρεσε να διαβλέψει ότι επίκειται η πτώση, παρά το γεγονός ότι στη Βόρεια Αμερική η επέκταση των πετρελαιοφόρων περιοχών υπήρξε ραγδαία.

Παράλληλα στο άρθρο τίθεται το ακόλουθο ερώτημα: πόσο σύντομα θα είναι σε θέση τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να προκαλέσουν ανάλογο πλεόνασμα παραγωγής κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια, με το να περιορίσουν τη ζήτηση για πετρελαιοκίνητα οχήματα; Αξίζει να αναφερθεί πως το 2015 και υπό συνθήκες χαμηλών τιμών βενζίνης, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με ηλεκτροκίνητους κινητήρες εμφάνισαν σημαντικότατη αύξηση της τάξεως του 60% σε παγκόσμια κλίμακα. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και η φθηνή βενζίνη δεν λειτουργεί ως κίνητρο για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου.

Μια ενδιαφέρουσα πληροφορία που αναφέρεται στο ίδιο άρθρο είναι ότι ο καινοτόμος Νοτιοαφρικανός επιχειρηματίας και ιδρυτής της Tesla, Ελον Μασκ, έχει θέσει έναν στόχο: να κατασκευάσει ηλεκτροκινούμενα οχήματα για ευρεία κατανάλωση. Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε προ δεκαετίας και τώρα αναμένεται το τελευταίο μοντέλο, το Model 3, το οποίο θα κοστίζει σχεδόν 22.000 – 25.000 δολάρια (20.000 – 22.700 ευρώ), αφότου ενεργοποιηθεί η απόσυρση. Τιμή εκκίνησης θα είναι οι 35.000 δολάρια, όπως είχε επιβεβαιώσει στο κοινωνικό δίκτυο του Twitter ο Ελον Μασκ πέρυσι τον Σεπτέμβριο. Αξίζει να αναφερθεί ότι η Tesla θα αρχίσει να παίρνει παραγγελίες μετά την παρουσίαση του Model 3 στο κοινό τον Μάρτιο. Ακόμα κι αν λίγοι οδηγοί στις Ηνωμένες Πολιτείες και εκτός της χώρας αποκτήσουν το Model 3, η πρόταση του Ελον Μασκ δεν παύει να έχει ενδιαφέρον, όπως σημειώνουν αναλυτές στον ειδησεογραφικό ιστότοπο masgable.com.

Μια νέα εποχή έρχεται όπου σίγουρα θα επιδράσει άμεσα και στην αγορά του πετρελαίου.