Home Ενεργειακές επισημάνσεις «Σύμμαχος» της κλιματικής αλλαγής το βιοντίζελ;
«Σύμμαχος» της κλιματικής αλλαγής το βιοντίζελ;

«Σύμμαχος» της κλιματικής αλλαγής το βιοντίζελ;

0
0

gas station pumpsΣύμφωνα με τη βρετανική μη κυβερνητική οργάνωση Transport & Environment, ο υποχρεωτικός στόχος της Ε.Ε. για κάλυψη του 10% των καυσίμων κίνησης από βιοκαύσιμα μέχρι το 2020 κάθε άλλο παρά θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Πιο συγκεκριμένα, μελέτη της ΜΚΟ βάζει στο «στόχαστρο» το βιοντίζελ, το οποίο υπολογίζει πως η χρήση του στην Ευρώπη προκαλεί 1,8 φορές περισσότερες εκπομπές από το συμβατικό ντίζελ κίνησης.

Επομένως, αν επεκταθεί η χρήση του βιοντίζελ στην Ε.Ε., για να επιτευχθεί ο στόχος της κοινοτικής Οδηγίας, η Transport & Environment εκτιμά πως θα αυξηθούν κατά 4% οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές. Ένα ποσοστό που, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, ισοδυναμεί με την κυκλοφορία 12 εκατομμυρίων επιπλέον Ι.Χ. και φορτηγών στους δρόμους της «Γηραιάς Ηπείρου».

Το βιοντίζελ παράγεται από φυτικά έλαια (π.χ φοινικέλαιο, σογιέλαιο) και χρησιμοποιείται ως πρόσμιξη σε συμβατικό ντίζελ κίνησης, για την τροφοδοσία πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Θεωρητικά, το «ανθρακικό αποτύπωμά» του είναι μηδενικό, αφού με την καύση του απελευθερώνεται τόσο διοξείδιο του άνθρακα όσο δέσμευσαν για να αναπτυχθούν και τα φυτά από τα οποία προήλθε.

Η βρετανική ΜΚΟ υποστηρίζει όμως ότι, στην περίπτωση της Ευρώπης, το βιοντίζελ αποδεικνύεται «φάρμακο χειρότερο από την ασθένεια που υποτίθεται πως θα θεραπεύσει». Ο λόγος είναι πως οι ενεργειακές καλλιέργειες για την παραγωγή του εκτοπίζουν την παραγωγή τροφής, που με τη σειρά της επεκτείνεται σε περιοχές όπου υπάρχουν τροπικά δάση, τα οποία εκχερσώνονται.

Οι επικρίσεις από τη μαζική αλλαγή χρήσης γης έκαναν την Ε.Ε. να θεσπίσει πέρυσι μία σειρά από κίνητρα, ώστε να ενθαρρύνει την παραγωγή βιοντίζελ από μη βρώσιμες καλλιέργειες. Ακόμη όμως κι έτσι, υποστηρίζει η Transport & Environment, το βιοντίζελ παραμένει «σύμμαχος» της κλιματικής αλλαγής.

Επομένως, όπως αναφέρει η μελέτη η οποία βασίσθηκε σε κοινοτικές έρευνες, το αποτέλεσμα είναι πως το καθαρό «ανθρακικό ισοζύγιο» του βιοντίζελ είναι 1,8 φορές χειρότερο από αυτό του συμβατικού ντίζελ κίνησης, ακόμη κι αν ληφθούν υπόψη οι εκπομπές για την εξόρυξη του πετρελαίου.

Όσον αφορά την βιοαιθανόλη, τη δεύτερη κατηγορία βιοκαυσίμου που χρησιμοποιείται ως υποκατάστατο της βενζίνης, η έκθεση εκτιμά πως θα μειώσει οριακά τις εκπομπές, κατά 0,5%. Σε συνδυασμό ωστόσο με την 4% αύξηση που θα προέλθει από το βιοντίζελ, το παραπάνω ποσοστό σημαίνει πως τα βιοκαύσιμα στο σύνολό τους θα αυξήσουν τους ρύπους κατά 1,4%.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ΜΚΟ, η μελέτη δείχνει πως η Κομισιόν πρέπει να αποσύρει την Οδηγία, ενισχύοντας άλλους τρόπους για τη μείωση των ρύπων από τις μεταφορές.