Home Ενεργειακές επισημάνσεις Υγραέριο κίνησης: Έξαρση στις «πειραγμένες» αντλίες και τη νοθεία
Υγραέριο κίνησης: Έξαρση στις «πειραγμένες» αντλίες και τη νοθεία

Υγραέριο κίνησης: Έξαρση στις «πειραγμένες» αντλίες και τη νοθεία

0
0

autogasΤον κώδωνα του κινδύνου για την αύξηση των κρουσμάτων νοθείας του υγραερίου κίνησης, αλλά και των «πειραγμένων» αντλιών, κρούουν παράγοντες της αγοράς. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, πάνω από το 10% του υγραερίου κίνησης που πωλείται  στην Ελλάδα προέρχεται από παράνομη διακίνηση, καθώς βρίσκεται σε έξαρση η νοθεία του καυσίμου με υγραέριο θέρμανσης, το οποίο υπόκειται σε χαμηλότερη φορολογία.

Κίνητρο για τη νοθεία είναι το γεγονός ότι κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,15 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης. Έτσι, με βάση τους παράγοντες της αγοράς, η φοροδιαφυγή από το λαθρεμπόριο υγραερίου κίνησης ξεπερνά τα 14 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Την ίδια στιγμή, όπως συμπληρώνουν, η παραβατικότητα επεκτείνεται και στην κλοπή στην αντλία, καθώς ένας σημαντικός  αριθμός πρατηρίων παρεμβαίνουν στις αντλίες με διαφόρους τρόπους, ώστε ο καταναλωτής να ανεφοδιάζει το Ι.Χ. του με μικρότερη ποσότητα καυσίμου από αυτήν που πληρώνει.

Έτσι, προσθέτουν, το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι να υπάρχουν περιοχές στην Αττική όπου η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο φθηνή, που δεν δικαιολογεί ούτε το περιθώριο της εταιρείας εμπορίας, ούτε το περιθώριο του πρατηριούχου, ούτε καν το μεταφορικό κόστος για να μεταφερθεί το υγραέριο στα πρατήρια αυτά.

Οι αιτίες 

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, ένας σημαντικός λόγος για την αυξημένη παραβατικότητα είναι η απουσία ελέγχων, καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους και μέσα, αλλά ούτε και το ανθρώπινο δυναμικό. Την ίδια στιγμή, είναι εύκολο να παρέμβει κανείς σε συγκεκριμένους τύπους αντλιών, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι κάθε λογής επιτήδειοι δεν επιστρατεύουν επίσης εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα.

Παράλληλα, όπως επισημαίνουν, το υγραέριο κίνησης δεν υπόκειται στο σύστημα εισροών/εκροών και ο ετήσιος προγραμματισμένος έλεγχος που πραγματοποιείται από τα τελωνεία δίνει άφθονο χρόνο στους παραβάτες του νόμου να «τακτοποιήσουν» τα χαρτιά τους, ώστε να φαίνονται καθ’ όλα νόμιμοι. Ακόμη χειρότερα, πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση απαλλάσσει τα τελωνεία από τον ετήσιο έλεγχο, ο οποίος από εδώ και πέρα θα γίνεται ούτε λίγο ούτε πολύ κάθε τρία χρόνια, με ανεξέλεγκτες συνέπειες.

Αίσθηση ατιμωρησίας

Σημαντικό ρόλο όμως στην επέκταση της παραβατικότητας παίζει και η αίσθηση της ατιμωρησίας που καλλιεργεί η σκανδαλώδης καθυστέρηση στη διαδικασία επιβολής προστίμων-κυρώσεων. Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά οι άνθρωποι της αγοράς, είναι ελάχιστες οι υποθέσεις κλοπής και λαθρεμπορίου που καταλήγουν σε τιμωρία, ενώ ακόμα πιο λίγες καταλήγουν σε ουσιαστικές ποινές, που θα απέτρεπαν την επανάληψη τέτοιων φαινομένων.

Ο πλημμελής έλεγχος σημαίνει για τον καταναλωτή πως, αν ανεφοδιάσει το όχημά του από «πειραγμένη» αντλία, μπορεί να παραλάβει έως και 10% μικρότερη ποσότητα καυσίμου από αυτήν που θα πληρώσει. Οι συνέπειες για το κράτος είναι η απώλεια εσόδων άνω των 14 εκατ. ευρώ τον χρόνο, από διαφυγόντες φόρους & δασμούς, μέσα από πρακτικές που εκτός από παράνομες, δημιουργούν επιπλέον συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στον κλάδο.

Απαραίτητη η λήψη μέτρων 

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πέρα από τη συστηματοποίηση των ελέγχων, θα πρέπει να επεκταθούν και στο υγραέριο κίνησης μέτρα τα οποία ισχύουν στα υγρά καύσιμα, όπως η άμεση ένταξή του στο σύστημα εισροών/εκροών, αλλά και η αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου, όπως ισχύει και για τη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης.

Επιπλέον, προτείνουν την απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης με υγραέριο θέρμανσης στο ίδιο βυτιοφόρο όχημα, αλλά και την ξεκάθαρη σήμανση και διαχωρισμό των βυτιοφόρων υγραερίου, ανάλογα με το προϊόν που μεταφέρουν.

Όπως υποστηρίζουν, σημαντικό είναι όμως να αυστηροποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο, με την αφαίρεση της άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης, αλλά και την επιβολή μεγαλύτερων ποινών για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και τους μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης.

Συμβουλές στους οδηγούς 

Όσον αφορά τους καταναλωτές, οι παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως καλό θα ήταν να αποφεύγουν τα πρατήρια με «ύποπτα» φθηνές τιμές. Αντίθετα, θα πρέπει να προτιμούν πρατήρια που έχουν αξιόπιστα σήματα, καθώς και συστήματα έλεγχου ποιότητας και ποσότητας.

Επίσης, συνιστούν στους οδηγούς τον συχνό έλεγχο της μέσης κατανάλωσης ανά χιλιόμετρο, με τον έλεγχο του αιρθμού των χιλιομέτρων που κάλυψαν με ένα «γέμισμα». Καλό θα ήταν επίσης να μην αλλάζουν οι καταναλωτές πρατήρια συχνά, ώστε να έχουν ένα μέτρο σύγκρισης.