Home ΑΠΕ Έρχονται οι «ηλιακοί δρόμοι»
Έρχονται οι «ηλιακοί δρόμοι»

Έρχονται οι «ηλιακοί δρόμοι»

0

Source: Wattway

Η γαλλική Colas σχεδιάζει 100 πιλοτικές δοκιμές σε όλο τον πλανήτη, ώστε να διαθέσει εμπορικά την τεχνολογία από τις αρχές του 2018.

Πέρα από τον παραδοσιακό ρόλο που παίζουν σε κάθε λογής μετακινήσεις, σε λίγα χρόνια οι δρόμοι θα γίνουν ένα ακόμη «όπλο» για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο. Αυτό υποστηρίζει η γαλλική εταιρεία Colas, θυγατρική του κατασκευαστικού κολοσσού Bouygues, η οποία έχει αναπτύξει φωτοβολταϊκά πάνελ τα οποία μπορούν να ενσωματωθούν στο οδόστρωμα και να παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Η Colas έχει ονομάσει τα πάνελ Wattway, ενώ υποστηρίζει πως έχουν κατασκευασθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να αντέξουν το βάρος των διερχόμενων οχημάτων – μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια, τα φωτοβολταϊκά θα παραμείνουν άθικτα ακόμη κι αν περάσει από πάνω τους μία 18-τροχών ρυμουλκούμενη νταλίκα 18-τροχών. Η εταιρεία σχεδιάζει να ξεκινήσει άμεσα τις πιλοτικές δοκιμές, σε 100 περιοχές σε όλο τον πλανήτη, ώστε η εμπορική διάθεση των πάνελ να κάνει «πρεμιέρα» στις αρχές του 2018.

«Δεύτερη ζωή» στους δρόμους

Για την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών, το αρμόδιο τμήμα R&D της Colas χρειάστηκε πάνω από μία πενταετία ερευνών. «Στόχος μας ήταν να βρούμε μία “δεύτερη ζωή” για τους δρόμους», σημειώνει στο πρακτορείο Bloomberg ο Philippe Harelle, επικεφαλής του τμήματος. «Σε αντίθεση με τους δρόμους, τα φωτοβολταϊκά πάρκα που εγκαθίστανται σε χερσαίες εκτάσεις δεσμεύουν γη η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για γεωργικές καλλιέργειες».

Σύμφωνα με την Colas, 20 τετ. μέτρα «ηλιακού οδοστρώματος» αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες σε ρεύμα ενός νοικοκυριού. Απότ ην άλλη πλευρά, το προϊόν της συμβαδίζει με τη τάση για την ενσωμάτωση φωτοβολταϊκών πάνελ σε επιφάνειες που επιτελούν άλλο βασικό ρόλο. Για παράδειγμα, τον περασμένο μήνα η Tesla παρουσίασε κεραμίδια με ενσωματωμένους ηλιακούς συλλέκτες, ώστε οποιαδήποτε κεραμιδοσκεπή να μπορεί να μετατραπεί σε «γεννήτρια» ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο τον ήλιο. Επίσης, άλλες εταιρείες αναπτύσσουν φωτοβολταϊκά που μπορούν να εγκατασταθούν στις προσόψεις κτιρίων.

Ανθεκτικές επιστρώσεις

Στην περίπτωση της εφαρμογής που ανέπτυξε η θυγατρική της Bouygues, η βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει στην πράξη ήταν να διασφαλισθεί πως τα πάνελ δεν θα καταστρέφονται από την καταπόνηση που προκαλούν τα διερχόμενα οχήματα. Γι’ αυτό τον λόγο, δεν δόθηκε βάρος στην ανάπτυξη ειδικών ηλιακών πάνελ, αλλά αντίθετα χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία τα οποία συναντά κανείς και στα συμβατικά φωτοβολταϊκά.

Η διαφορά είναι πως στα Wattway καλύπτονται από αρκετές επιστρώσεις ειδικών πλαστικών υλικών, τα οποία τα «θωρακίζουν» από το βάρος των οχημάτων και την τριβή των ελαστικών. Πάνω από αυτά τα υλικά βρίσκεται η εξωτερική επίστρωση, η οποία έχει υποστεί ειδική κατεργασία, ώστε να εξασφαλίζει πως το «ηλιακό οδόστρωμα» θα είναι το ίδιο αντιολισθηρό με την παραδοσιακή άσφαλτο.

Ρεύμα για τον δημόσιο φωτισμό

Μία από τις πιλοτικές δοκιμές των Wattway θα πραγματοποιηθεί στην κωμόπολη Tourouvre της Νορμανδίας, με έναν «ηλιακό δρόμο» μήκος 1 χιλιομέτρου. Η κατασκευή του έχει ξεκινήσει από τον προηγούμενο μήνα, ενώ τα φωτοβολταϊκά πάνελ που θα εγκατασταθούν θα καταλαμβάνουν συνολική επιφάνεια 2.800 τετραγωνικών μέτρων. Ο «ηλιακός δρόμος» θα έχει μέγιστη ισχύ 280 kW, η οποία είναι αρκετή για την ηλεκτροδότηση όλου του δημόσιου φωτισμού της Tourouvre, η οποία έχει 5.000 κατοίκους.

Μείωση του κόστους

Στην περίπτωση της γαλλικής κωμόπολης, η ηλεκτρική ενέργεια δεν θα καταλήγει απευθείας στα δημόσια φώτα, αλλά θα διοχετεύεται στο ηλεκτρικό δίκτυο. Σε μία άλλη εφαρμογή, το παραγόμενο ρεύμα θα χρησιμοποιείται για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. Σε μία τρίτη πιλοτική δοκιμή, ο «ηλιακός δρόμος» θα ηλεκτροδοτεί μία μικρή μονάδα παραγωγής υδρογόνου. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα πάνελ μπορούν επίσης να κρατούν σε λειτουργία ηλεκτρονικές πινακίδες, όπως επίσης να παρέχουν ρεύμα στους φωτεινούς σηματοδότες.

Προς το παρόν πάντως, η τιμή των Wattway είναι αρκετά υψηλή, αφού αγγίζει τα 2.000-2.500 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Η Colas σημειώνει ωστόσο πως, εκτός από το κόστος των προστατευτικών υλικών, σε αυτή την τιμή συνυπολογίζονται και τα έξοδα για την εγκατάσταση, τη συγκέντρωση δεδομένων και τον συνεχή έλεγχο των πιλοτικών δοκιμών. Παράλληλα, υποστηρίζει πως μέσα σε λίγα χρόνια θα μπορέσει να μειώσει δραστικά το παραπάνω νούμερο, ώστε από το 2020 οι «ηλιακοί δρόμοι» να είναι οικονομικά ανταγωνιστικοί με τα συμβατικά φωτοβολταϊκά πάρκα.

 

Δοκιμές ανά την υφήλιο

Μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του πιλοτικού πρότζεκτ στην Tourouvre, σειρά θα πάρει ένας «ηλιακός δρόμος» στον Καναδά και ένας στην πολιτεία της Τζόρτζια στις ΗΠΑ. Η εταιρεία σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ανάλογες δοκιμές στην Αφρική, την Ιαπωνία και σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Θέλουμε να ελέγξουμε τα πάνελ σε κάθε είδος κυκλοφοριακής κίνησης και κάθε πιθανό καιρό. Θέλουμε να βρούμε ποια είναι τα όρια αντοχής τους. Για παράδειγμα, υποψιαζόμαστε πως πιθανόν να φθείρονται όταν περάσει από πάνω τους ένα εκχιονιστικό μηχάνημα, για να καθαρίσει τον δρόμο από το χιόνι», προσθέτει ο Harelle.

Εκτός από την Colas, «ηλιακούς δρόμους» αναπτύσσει επίσης η αμερικανική Solar Roadways και η Scania στη Σουηδία.

 

ΠΗΓΗ: Poptech.gr