Home Ηλεκτρισμός Διαμάχη για το καλώδιο της Κρήτης
Διαμάχη για το καλώδιο της Κρήτης

Διαμάχη για το καλώδιο της Κρήτης

0
0

Αιχμές και προειδοποιητικές βολές από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας κατά του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, με φόντο το πολυσυζητημένο υποθαλάσσιο καλώδιο της Κρήτης!

Η πλευρά της ΡΑΕ θεωρεί πως ο ΑΔΜΗΕ χρονοτριβεί συστηματικά ως προς την προώθηση της υποθαλάσσιας ενεργειακής διασύνδεσης της Κρήτης, αλλά και άλλων νησιωτικών περιοχών, με την ηπειρωτική χώρα.

Η απόφαση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή να «μεταθέσει» το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης (Κορακιά-Αττική) από το 2021 για το 2024 ήταν, όπως φαίνεται, η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τη ΡΑΕ, που διαμηνύει τώρα πως υπάρχουν και αλλού… πορτοκαλιές για τα συγκεκριμένα ενεργειακά πρότζεκτ!

Δηλαδή διαμηνύει πως, αν δεν μπορεί ή δε θέλει ο ΑΔΜΗΕ να προωθήσει τα έργα διασύνδεσης της Κρήτης και άλλων νησιών, τότε η ΡΑΕ μπορεί, έχει την αρμοδιότητα να αναθέσει αλλού, σε τρίτους, σε ιδιώτες τα πρότζεκτ, παρακάμπτοντας τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας!

Το σχετικό μήνυμα έστειλε τις προάλλες από το βήμα της Βουλής ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Νίκος Μπουλαξής, δείχνοντας πως υπάρχει «χοντρή» διαμάχη και προφανώς έντονο παρασκήνιο από πίσω μεταξύ των δύο κορυφαίων φορέων του ενεργειακού τομέα, γύρω από την υπόθεση του υποθαλάσσιου καλωδίου της Κρήτης…

Μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ο επικεφαλής της ΡΑΕ επανέφερε το θέμα των καθυστερήσεων που επιδεικνύει ο ΑΔΜΗΕ ως προς την υλοποίηση των υποβρύχιων διασυνδέσεων.

Καθυστερήσεις, όπως επισήμανε ο κ. Μπουλαξής, που έχουν ως συνέπεια οι καταναλωτές να πληρώνουν πανάκριβα την κοινωνική πολιτική του κράτους, καταβάλλοντας σε ετήσια βάση ως ΥΚΩ το ποσό των 600 με 800 εκατ. ευρώ, προκειμένου οι κάτοικοι των νησιών να έχουν την ίδια τιμή ρεύματος με εκείνους της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Μόνο για την Κρήτη, οι καταναλωτές εκτιμάται ότι πληρώνουν 250-350 εκατ. ευρώ ως ΥΚΩ, ανάλογα με τις διακυμάνσεις του πετρελαίου, χρήματα με τα οποία πλουτίζουν οι πετρελαϊκές εταιρείες που προμηθεύουν με καύσιμο τις εκεί μονάδες της ΔΕΗ.

Το κόστος διασύνδεσης του νησιού υπολογίζεται σε 1-1,5 δισ. ευρώ, δηλαδή ποσό θα μπορούσε να αποσβεστεί πλήρως μέσα σε 3-4 χρόνια, ανοίγοντας παράλληλα το δρόμο σε μεγάλες επενδύσεις αιολικών πάρκων.

«Ακόμη και σήμερα, που το πετρέλαιο είναι σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, οι διασυνδέσεις αυτές βγαίνουν τεχνικοοικονομικά βιώσιμες, πολύ δε περισσότερο εφόσον το πετρέλαιο ανέβει στα επίπεδα των 90 και 100 δολαρίων το βαρέλι», ανέφερε, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του energypress.gr, ο κ. Μπουλαξής.

Αν δεν καταστεί δυνατόν να προωθήσει τις διασυνδέσεις ο ΑΔΜΗΕ, τότε η ΡΑΕ είναι σε θέση, όπως είπε ο πρόεδρός της, να ενεργοποιήσει τις εξουσίες που της παρέχονται (Ν. 4001 και Οδηγία 72/2009), προκειμένου να προχωρήσει σε διαδικασίες για τις αναθέσεις αυτών των έργων.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η ΡΑΕ προσάπτει ευθύνες για καθυστερήσεις στον ΑΔΜΗΕ αναφορικά με τη διασύνδεση του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης με εκείνο του ηπειρωτικού χώρου.

Άποψή της είναι ότι ο ΑΔΜΗΕ, που είναι και ο φορέας υλοποίησης του έργου, καθυστερεί, όπως αποδεικνύεται, και στο 10ετές του πρόγραμμα, στο οποίο και κάνει λόγο για υλοποίηση της διασύνδεσης στο τέλος του 2024. Η κατεύθυνση, ωστόσο, που είχε δώσει η Αρχή ήταν να έχει ολοκληρωθεί ως το 2021.

Η προ μηνών απόφαση: Ζητούσε επισπεύσει των διαδικασιών

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι πιέσεις και οι διαμαρτυρίες της ΡΑΕ προς τον ΑΔΜΗΕ για την καλωδιακή ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική δεν είναι τωρινές. Ήδη από τον περασμένο Αύγουστο η ΡΑΕ είχε εκδώσει απόφαση, σύμφωνα με την οποία καλούσε τον ΑΔΜΗΕ να αρχίσει άμεσα την εκπόνηση της μελέτης βυθού και να επισπευστεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, το οποίο εντάσσεται στα έργα της πρώτης τριετίας.

Είχε μάλιστα ζητήσει να χαρακτηριστεί ως «έργο μείζονος σημασίας», με βάση τις προβλέψεις του Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Μεταφοράς, και έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας. Παρ’ όλα αυτά, οι καθυστερήσεις συνεχίζονται.

Μόλις πριν από δέκα ημέρες ο ΑΔΜΗΕ προκήρυξε το διαγωνισμό για την προμελέτη, αναγνωριστική ωκεανογραφική και βυθομετρική έρευνα για τη μελέτη και την εγκατάσταση του υποβρύχιου καλωδίου 320 kV για τη διασύνδεση Αττικής-Κρήτης, προϋπολογισμού 550.000 ευρώ.

Η χρονοτριβή αυτή, όπως επισημαίνεται στο σχετικό δημοσίευμα, έχει απασχολήσει τη ΡΑΕ, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι αποφασισμένη να λάβει δραστικά μέτρα, τη λήψη των οποίων στην πραγματικότητα καθυστερεί, αναμένοντας την εγκατάσταση του νέου επενδυτή (της κινεζικής State Grid, που πήρε το 24% του ΑΔΜΗΕ), ώστε να σταθμίσει τις προθέσεις του.

Όσο για τα μέτρα που επιτρέπει η νομοθεσία να λάβει η Ρυθμιστική Αρχή, είναι να δημιουργήσει το πλαίσιο ώστε να κατασκευαστεί το έργο από τρίτο ή τρίτους, και να υποχρεωθεί στη συνέχεια ο ΑΔΜΗΕ να το παραλάβει και να το εντάξει στο εθνικό σύστημα μεταφοράς.

Άλλωστε, στην απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, που ενέκρινε το δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ 2017-2026, αναφέρει τα εξής ενδεικτικά:

«Ως προς τους ισχυρισμούς του ΑΔΜΗΕ Α.Ε., ότι υπάρχει δυσχέρεια ή και αδυναμία εξεύρεσης (ανθρώπινων και κεφαλαιακών) πόρων για την κατασκευή μεγάλων έργων που εξελίσσονται παράλληλα, δεδομένης της αναγκαιότητας υλοποίησης των σημαντικών έργων ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ, η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 7 και 8 του άρθρου 108 του Ν. 4001/2011, εάν διαπιστώσει, κατά την παρακολούθηση εκτέλεσης του ΔΠΑ (σ.σ. Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης), ότι δε διασφαλίζεται η υλοποίηση των έργων πρώτης τριετίας, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση τα έργα της διασύνδεσης των Κυκλάδων και της Κρήτης, σύμφωνα με το υποβληθέν σχέδιο για το ΔΠΑ του Συστήματος, οφείλει, εκ του νόμου, να εξετάσει όλους τους δυνατούς τρόπους χρηματοδότησής τους».

ΠΗΓΗ: neakriti.gr