Home Νέα Οι γεωκίνδυνοι που καλείται να αντιμετωπίσει ο TAP
Οι γεωκίνδυνοι που καλείται να αντιμετωπίσει ο TAP

Οι γεωκίνδυνοι που καλείται να αντιμετωπίσει ο TAP

0

Σημαντικούς γεωκινδύνους συναντά και καλείται να υπερπηδήσει στη διαδρομή του ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου, TAP.

Οι κατολισθήσεις, οι καθιζήσεις, τα ενεργά ρήγματα, οι σεισμοί, οι εδαφικές υποχωρήσεις, αποτελούν γεωλογικές διεργασίες που μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στα συστήματα αγωγών φυσικού αερίου. Οι συνέπειες μίας ενδεχόμενης ρήξης του αγωγού είναι εξαιρετικά σοβαρές στους τομείς της υγείας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.

Ο αγωγός TAP πρόκειται να μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, και είναι μήκους 878 χλμ., από τα οποία τα 550 χλμ. στην Ελλάδα, τα 215 χλμ. στην Αλβανία, τα 105 χλμ στην Αδριατική θάλασσα και 8 χλμ στην Ιταλία. Θα πραγματοποιηθεί σύνδεσή του, με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, για να εξέλθει στο τέλος, στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία.

Ο M. Λι, μέλος της επιστημονικής ομάδας αναγνώρισης και διαχείρισης γεωκινδύνων του TAP, βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει σε ημερίδα της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι «προκλήσεις» της φύσης ώστε να προχωρήσει ο αγωγός, και επισήμανε ότι «Σε διάφορα στάδια του έργου έχουμε συναντήσει ζητήματα λόγω γεωλογικής επικινδυνότητας, τα οποία αντιμετωπίζουμε μέσα από προοδευτικά λεπτομερέστερες έρευνες, οι οποίες οδηγούν σε συνεχή μείωση των κινδύνων». Εξήγησε ακόμη, ότι οι γεωλογικοί κίνδυνοι δεν μπορούν να εξαλειφθούν πλήρως, σημειώνοντας ότι όταν κρίνεται απαραίτητο τροποποιείται η όδευση του αγωγού, ενώ προβλέπεται η εκτίμηση και διαχείριση του υπολειπόμενου κινδύνου κατά τη λειτουργία του.

Την παρουσίαση του κ. Λι για τους γεωκινδύνους που συναντά το σύστημα αγωγών φυσικού αερίου από την Κασπία έως την Αδριατική, συνόδευσαν φωτογραφίες εκτάσεων γης στην Τουρκία που κόπηκαν στα δύο, διάβρωσης ποταμού στο Αζερμπαϊτζάν, κατολισθήσεων στη Γεωργία, καθώς και φωτογραφίες σωλήνων άλλων αγωγών που είχαν τοποθετηθεί κάτω από ποταμούς και εκτινάχθηκαν. Ειδικότερα, σχετικά με την Ελλάδα ο κ. Λι, χαρακτήρισε «ευνοϊκότερες» τις γεωλογικές συνθήκες στα μεγάλα ποτάμια της χώρας, ενώ σημείωσε ότι θέματα με κατολισθήσεις μελετήθηκαν στις περιοχές Λαχανά, Άνω Γραμματικού και Κλεισούρας.

Η μεγαλύτερη «αναμέτρηση» του TAP κατά τον επιστήμονα, όσον αφορά στους γεωκινδύνους, θα είναι με το ορεινό τμήμα 80 χιλιομέτρων στην Αλβανία. Ο κ. Λι επισήμανε ότι «Πρόκειται πιθανότατα για το πιο δύσκολο τμήμα του δικτύου αγωγών SCPX-TANAP-TAP, εξαιτίας του συνδυασμού στενών κορυφογραμμών των ορεινών όγκων, υψηλής σεισμικότητας, εκτεταμένων ενεργών κατολισθήσεων, ασταθών πλαγιών και πολύ περιορισμένης πρόσβασης», διευκρινίζοντας ότι, ακόμη και αν αντιμετωπισθούν κάποια θέματα, εξακολουθούν να υπάρχουν «υπολειπόμενοι κίνδυνοι». Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε πως οι γεωκίνδυνοι λαμβάνονται υπόψη σε όλα τα στάδια του κύκλου του έργου, με τη διαρκή έρευνα και μελέτη των φαινομένων να αποτελεί βασικό κομμάτι στον σχεδιασμό μέτρων για αποτροπή των κινδύνων.

Όσον αφορά στην πρόοδο του έργου στην Ελλάδα, από το σύνολο των 550 χλμ. αγωγού, που θα κατασκευαστούν σε ελληνικό έδαφος, οι ανάδοχοι εργολήπτες του ΤΑΡ έχουν παραλάβει άνω του 66% των 32.000 σωληναγωγών που θα χρησιμοποιήσουν, ενώ έχουν καθαρίσει και διαμορφώσει 270 χλμ. της συνολικής όδευσης του αγωγό, σύμφωνα με τα πιο επικαιροποιημένα στοιχεία (Απρίλιος 2017) στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Λι. Επίσης, έχουν γίνει εργασίες ένωσης 234 χλμ. και συγκόλλησης σε 203 χλμ. αγωγού, έχουν διανοιχθεί 165 χλμ. της τάφρου και έχουν τοποθετηθεί μέσα σε αυτή 134 χλμ. του αγωγού. Σε 115 χλμ. ο αγωγός έχει καλυφθεί με χώμα και σε 21 χλμ. γης και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες της αποκατάστασης γης.