Home Ενεργειακές επισημάνσεις Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι …ελληνικό!
Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι …ελληνικό!

Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι …ελληνικό!

0
0

Μπορεί όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες να στρέφουν εν έτει 2018 το βλέμμα τους στην ηλεκτροκίνηση, αλλά  η πρωτιά ανήκει στην ελληνική βιομηχανία και μάλιστα πολλές δεκαετίες πριν. Γνωρίζατε ότι το πρώτο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο κατασκευάστηκε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σύρο;

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Πριν από περίπου 50 χρόνια, οι εφοπλιστές αδελφοί Γουλανδρή (Γιάννης, Αλέξανδρος και Λεωνίδας) αγόρασαν το ναυπηγείο Νεώριο Σύρου. Λόγω της πετρελαϊκής κρίσης του 1973, ο Γιάννης Γουλανδρής ενσωμάτωσε την Enfield (εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου στην οποία ήταν επίσης ιδιοκτήτης) στην εταιρεία του Νεωρίου και μετέφερε την γραμμή παραγωγής των αυτοκινήτων (τα οποία σχεδιάζονταν στο Ηνωμένο Βασίλειο από Έλληνες και Βρετανούς σχεδιαστές) στο νησί της Σύρου, δημιουργώντας έτσι μία νέα εταιρεία με την ονομασία «Ένφιλντ-Νεώριον Ε.Π.Ε.».

Το εργοστάσιο της Σύρου το 1973 αρχίζει να παράγει το μοντέλο E 8000 Bicini, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο τύπου jeep, που λειτουργούσε με μπαταρίες, με μέγιστη τελική τα 65 χλμ/ώρα και αυτονομία 110-130 χλμ. Παρήχθησαν παραπάνω από 100 τέτοια οχήματα, τα οποία όμως δεν μπορούσαν να πουληθούν στην Ελλάδα λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων.  Ωστόσο το σύνολο της παραγωγής εξάχθηκε στο εξωτερικό.

Το E 8000 Bicini

Το αυτοκίνητο λανσαρίστηκε ως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της πόλης με το μότο «Pollution-free. Noise-free» και αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετά κομμάτια αγοράσθηκαν από τα Αγγλικά Ταχυδρομεία.

Πέρα από αυτό το μοντέλο, το 1974, ο Γιάννης Γουλανδρής είχε την ιδέα υλοποίησης ενός νέου μοντέλου πολυτελούς λιμουζίνας το οποίο θα είχε έντονο χαρακτήρα οχήματος 4×4. Μία ομάδα Ελλήνων μηχανικών καθώς και ο Γεώργιος Μιχαήλ δούλεψαν στη Σύρο για 8 μήνες, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν το Neorion Chicago, μία μεγάλη λιμουζίνα με ρετρό αισθητική η οποία είχε στιβαρό σασί από αλουμίνιο κατασκευασμένο στο ναυπηγείο και ατσάλινο σκελετό, V8 κινητήρες, ενώ είχαν ενσωματωθεί και συγκεκριμένες ενισχύσεις για την προστασία των επιβατών. Πρόκειται για το δεύτερο πολυτελές SUV αυτοκίνητο στον κόσμο μετά το Range Rover. Μία παραγωγική διαδικασία που περιείχε 4 τέτοια οχήματα είχε ξεκινήσει, όταν μία αλλαγή στα ελληνικά νομοσχέδια καταδίκασε τις προοπτικές αγοράς του αυτοκινήτου. Δύο από τα τέσσερα οχήματα πρόλαβαν να ολοκληρωθούν, πριν διακοπεί οριστικά η παραγωγή το 1976. Το ένα από αυτά εκτίθεται σήμερα στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας της Θεσσαλονίκης.

Το Enfield 8000 αποτελεί πλέον έναν θρύλο, ένα ορόσημο στην παγκόσμια ιστορία αυτοκινήτου με πολλούς κατά καιρούς, να προσπαθούν να το ανακατασκευάσουν και να το μεταποιήσουν και αποδεικνύει ότι η ελληνική βιομηχανία πρωτοπορούσε.

Το Enfield 8000 φιλοξενείται σήμερα και μέχρι τις 25 Μαρτίου στην έκθεση με τίτλο “160 χρόνια made in Greece” στην Τεχνόπολη. Εκτός από το να δούν το θρυλικό αυτοκίνητο, οι επισκέπτες μπορούν να ανακαλύψουν με διαδραστικό τρόπο 8 κλάδους της ελληνικής βιομηχανίας και περισσότερες από 90 βιομηχανίες, οι οποίες γεννήθηκαν και άνθισαν στην Ελλάδα. Άλλες εταιρείες δραστηριοποιούνται μέχρι σήμερα άλλες όχι, αλλά όλες ανήκουν στην ιστορία της ελληνικής βιομηχανίας.

Η μπαταρία του
Το σήμα του