1. Home
  2. Νέα
  3. Εβδομαδιαία
  4. άποψη
  5. Καύσιμα: Κύμα ανατιμήσεων
Καύσιμα: Κύμα ανατιμήσεων

Καύσιμα: Κύμα ανατιμήσεων

0

Γράφει ο Μάριος Μάντζος

Το τρίπτυχο της κρίσης πετρελαίου ως προς τη Συρία και τις σχέσεις ΗΠΑ-Ιράν, των φόρων που επιβάλλει η κυβέρνηση και της συντήρησης της λαθρεμπορίας αναμένεται να επιφέρει αρνητικές συνέπειες στις τσέπες των Ελλήνων, λόγω της εκτόξευσης των τιμών των καυσίμων.

Οι ανατιμήσεις στις αρχές του 2017 από την αύξηση των έμμεσων φόρων θα ανεβάσει τις τιμές σε βασικά αγαθά σε επίπεδα της τάξης του 15%-20%. Η αύξηση των καυσίμων επομένως δημιουργεί μία ασφυκτική πραγματικότητα για τους Έλληνες, καθώς ουσιαστικά μιλάμε για ένα πισωγύρισμα πέντε ετών. Κι αν με τους έμμεσους φόρους του 2017 μεγάλες πολυεθνικές ή ελληνικές εταιρείες απορρόφησαν τις αυξήσεις, αυτό δεν μπορεί να συμβεί σήμερα.

Η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει εκτοξευθεί στα 1,651 ευρώ το λίτρο σύμφωνα με στοιχεία της 29ης Μαΐου, ενώ στα νησιά ξεπερνά ακόμα και τα 1,895 ευρώ ή ακόμα και τα 2 ευρώ ανά λίτρο. Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι και τα τέλη της εβδομάδας σε περισσότερα από 22 νησιά και νομούς η τιμή της βενζίνης είναι πάνω από 1,90 ευρώ ανά λίτρο, ενώ πιθανώς εκτός από τους οδηγούς να «πληγούν» και τα νοικοκυριά που από το φθινόπωρο θα θέλουν να ζεσταθούν.

Από τη μεριά της η ελληνική κυβέρνηση για την ώρα δεν έχει αντιδράσει σε όλη αυτή την επερχόμενη «καυτή» για τις τσέπες ατμόσφαιρα, την ώρα που για πρώτη φορά στην μέχρι τώρα θητεία της καλείται να αντιμετωπίσει μία τέτοια κατάσταση.

Σαφώς η αύξηση του βαρελιού μπρεντ, που στις αρχές του μήνα ήταν στη σφαίρα των 73 δολαρίων και χθες πήγε κοντά στα 80 ευρώ λόγω των κυρώσεων των ΗΠΑ στο Ιράν, είναι ένας σημαντικός λόγος που έχει δημιουργηθεί όλο αυτό, καθώς πάντοτε οι διεθνείς κρίσεις επηρέαζαν την πορεία των τιμών των καυσίμων.

Βάσει των δεδομένων του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σε πολλές περιοχές της χώρας η τιμή του λίτρου της αμόλυβδης να φτάνει τα 2 ευρώ, τη στιγμή που ο πανελλαδικός μέσος όρος στις 9 Μαΐου ήταν 1,593 ευρώ.

Οι έλεγχοι δεν φτάνουν όμως και πολλοί πρατηριούχοι κινήθηκαν ανεξέλεγκτα. Μάλιστα μέσα σε μόλις λίγες ώρες υπήρξαν καπέλα στην τιμή της βενζίνης κατά 4 λεπτά.

Όπως επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων του ακολουθούν ανοδική πορεία καθώς το αργό μπρεντ από τον Ιούλιο του 2017 έχει αυξηθεί κατά 66%-70%, ενώ οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών, και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, κατά 40%-50%.

«Οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτή την αύξηση του κόστους. Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι επιχειρήσεις εμπορίας, μεταφορείς και πρατηριούχοι», υποστηρίζει ο ΣΕΕΠΕ.

Ποιοι «χτυπήθηκαν»

Οι τουριστικές περιοχές της Ελλάδας φαίνεται πως έχουν πληγεί περισσότερο αυτές τις ημέρες στο κομμάτι των τιμών καυσίμων. Στη Σαντορίνη τα πρατήρια πουλάνε με μέσο όρο τα 1,87-1,90 ευρώ ανά λίτρο. Στα υπόλοιπα Κυκλαδονήσια έχει σπάσει ακόμη και το φράγμα των 2 ευρώ ανά λίτρο, ενώ σε περισσότερα από 22 νησιά και νομούς η τιμή της βενζίνης είναι πάνω από 1,90 ευρώ ανά λίτρο, την ώρα που υψηλότατη είναι και η τιμή του πετρελαίου κίνησης και του μαζούτ.

Στα Δωδεκάνησα η βενζίνη κοστίζει 1,768 ευρώ το λίτρο, στη Σάμο 1,743 ευρώ, στην Ευρυτανία 1,724 ευρώ, στο Λασίθι 1,702 ευρώ κ.ο.κ.

Αξίζει πάντως να επισημανθεί πως, ναι μεν η Ελλάδα έχει επηρεαστεί από τις διεθνείς εξελίξεις, ωστόσο στην τιμή του καυσίμου δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα 3/4 είναι φόροι.