Home Ενεργειακές επισημάνσεις Οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες για τη βιομηχανία αλουμινίου
Οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες για τη βιομηχανία αλουμινίου

Οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες για τη βιομηχανία αλουμινίου

0
0

Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για τη βιομηχανία αλουμινίου ήταν το κεντρικό θέμα στο διεθνές φόρουμ  «Ελληνικό Αλουμίνιο: Ένας κλάδος στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας», που διοργάνωσε η Ελληνική Ένωση Αλουμινίου χθες.

Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)

Ο κλάδος της βιομηχανίας στην Ελλάδα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εθνική οικονομία αν σκεφτούμε πως σε αυτόν δραστηριοποιούνται 3.000 επιχειρήσεις (μικρές και μεγάλες), 21 βιομηχανικές μονάδες και απασχολεί συνολικά 30.000 εργαζομένους. Το 5,5% των εμπορευματικών εξαγωγών της χώρας καταλαμβάνουν τα προϊόντα αλουμινίου. Αξίζει να σημειωθεί πως η ελληνική βιομηχανία αλουμινίου έχει διεθνή παρουσία με παραγωγικές μονάδες, ιδιόκτητα δίκτυα διανομών και οργανωμένη εμπορική παρουσία σε πάνω από 50 χώρες.

Ο κλάδος αυτός είναι ο 2ος πιο εξαγωγικός, μετά τα ορυκτά καύσιμα, με 1,6 δισ. ευρώ αξία εξαγωγών. Το 75% των προϊόντων αλουμινίου που παράγονται από τις ελληνικές μονάδες (πρωτόχυτο και δευτερόχυτο αλουμίνιο, προϊόντα έλασης και προϊόντα διέλασης) πωλούνται στις διεθνείς αγορές, ενώ μόλις το 25% μένει στην ελληνική αγορά. «Η μόνη διέξοδος του κλάδου είναι η εξωστρέφεια. Από την Ελλάδα περιμένουμε εάν η οικοδομή πάει καλύτερα, ιδιαίτερα η κατασκευή ξενοδοχείων, να αυξηθούν λίγο οι πωλήσεις στην ελληνική αγορά» ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Alumil, Γιώργος Μυλωνάς.

Ο πρόεδρος της Eλληνικής Ένωσης Αλουμινίου, Γιώργος Δουκίδης, ανέφερε «Έχουμε από τους ποιοτικότερους βωξίτες στον κόσμο. Ο κλάδος του αλουμινίου παίζει σημαντικό ρόλο στην εθνική οικονομία και θεωρείται το εθνικό μας εξαγωγικό προϊόν. Τριπλασιάσαμε τις εξαγωγές μέσα στα χρόνια της κρίσης αλλά μειώθηκαν οι πωλήσεις στην ελληνική αγορά. Το 2017 πουλήσαμε 25 χιλιάδες τόνους αλουμινίου στην ελληνική αγορά, όταν προ κρίσης πουλάγαμε 50 χιλιάδες τόνους» και συνέχισε κάνοντας αναφορά στους σκοπούς της Ένωσης. Συγκεκριμένα η Ένωση στοχεύει στην:

•Ενίσχυση της ελληνικής βιομηχανίας κι επιχειρηματικότητας (μειώνοντας το υψηλό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας, των φόρων και τη γραφειοκρατεία)
•Ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας (βοηθάει το πρόγραμμα εξοικονομώ αλλά θα πρέπει να διευρυνθεί  στα δημόσια και βιομηχανικά κτήρια)
•Πιστοποίηση- ποιότητα και εκπαίδευση
•Πάταξη του αθέμιτου ανταγωνισμού και έλεγχος της αγοράς
•Τεκμιριωμένη στρατηγική για τις διεθνείς αλυσίδες αξίας
•Συμβολή στη κυκλική οικονομία και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.

«Το προϊόν μας είναι βιώσιμο, το 85% του αλουμινίου που έχει παραχθεί χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα, μέσω της ανακύκλωσης» συμπλήρωσε ο κ. Δουκίδης.

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, Κωνσταντίνος Μπίτσιος, σχολίασε «Ο κλάδος του αλουμινίου έχει μακρά ιστορία. Για την Ελλάδα έχει στρατηγική σημασία για το μέλλον γιατί είναι βασικός πυρήνας της οικονομίας λόγω των εξαγωγών. Με το αλουμίνιο η Ελλάδα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και έχουμε στόχο να αυξήσουμε τις επενδύσεις στο 15%. Η βιομηχανία αλουμινίου είναι ένα τρανό παράδειγμα ότι η Ελλάδα παράγει».

Κατά την εισήγηση του ο γενικός διευθυντής του IOBE, Νικόλας Βέττας ανέφερε «Εύκολα ή δύσκολα η οικονομία θα έχει μία ανάπτυξη τα επόμενα δύο χρόνια λόγω της συμπίεσης που έχει δεχτεί. Η εσωτερική ζήτηση έχει μειωθεί οπότε αναγκαστικά στρέφεσαι στην εξωτερική ζήτηση». Αναφορικά με τις επενδύσεις σχολίασε «Οι επενδύσεις έχουν μειωθεί σημαντικά στα χρόνια της κρίσης. Το 2007 άγγιζαν τα 65 δισ. οι επενδύσεις και το 2017 έφτασα τα 25 δισ. ευρώ. Αυτό συμβαίνει από τη μία γιατί το ενεργειακό κόστος είναι πολύ υψηλό και από την άλλη γιατί οι επενδύσεις σε αυτό τον τομέα δεν είναι ευκαιριακές αλλά έχουν βάθος δεκαετίας και η Ελλάδα έχει μία αβεβαιότητα» και συμπλήρωσε «για να αναπτυχθεί μία χώρα χρειάζονται είτε περισσότερα κεφάλαια είτε περισσότερη εργασία».

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μυτιληναίος ΑΕ, Ευάγγελος Μυτιληναίος, σημείωσε «Ο κλάδος του αλουμινίου αξίζει την προβολή. Ο βιομηχανικός κλάδος του αλουμινίου είναι ο πλέον καθετοποιημένος κλάδος στην Ελλάδα, με προστιθέμενη αξία. Έχουμε καλά ορυχεία έχουμε ανταγωνιστική βιομηχανία, έχουμε ευρωπαϊκής κλάσης έλαση και έχουμε μονάδες που διακρίνονται στην Ελλάδα πάρα πολύ. Θέλω το Αλουμίνιο Ελλάδας να στηρίζει την ελληνική βιομηχανία. Είναι σκοπός μας να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας στις ελληνικές επιχειρήσεις τώρα που το τραπεζικό σύστημα σταθεροποιείται. Θέλουμε να γίνουμε ο βασικός προμηθευτής αλουμίνας των ελληνικών επιχειρήσεων. Η ελληνική βιομηχανία επέζησε μέσα από τις επενδύσεις, την εξωστρέφεια και την αειφορία».

Ο γενικός διευθυντής της ευρωπαϊκής ένωσης αλουμινίου, Gert Goetz, σχολίασε «το αλουμίνιο είναι ζωτικής σημασία για τη παγκόσμια ανάπτυξη και η Ελλάδα αποτελεί μία μεγάλη δύναμη στον κλάδο αυτό.  Το αλουμίνιο είναι ταυτόσημο με την αειφορία. Πρέπει να αλλάξουμε το μοντέλο από τη βαριά βιομηχανία σε κάτι πιο ευέλικτο».

Η ευκαιρία για το αλουμίνιο 

Νέο πεδίο ανάπτυξης και περαιτέρω διείσδυσης για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του αλουμινίου είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά οχήματα. Σύμφωνα με τον Rob van Gils, διευθύνοντα σύμβουλο της HAI Group, υπάρχει μία μαζική μετάβαση σε ηλεκτρικά και υβριδικά μοτέρ, κάτι που σημαίνει ότι αυτή η μετάβαση θα γίνει καταλύτης αλλαγών. «Οι διελαστές αλουμινίου επωφελούνται από αυτή τη μετάβαση και αυτό γιατί το αλουμίνιο που χρειάζεται για να κατασκευαστεί ένα συμβατικό όχημα είναι 50-60 κιλά, ενώ για τα ηλεκτρικά απαιτούνται 200. Η τάση είναι ότι θα απορροφούνται πάνω από 300 τόνους αλουμινίου στην αυτοκινητοβιομηχανία χάρη στην ηλεκτροκίνηση αλλά πρέπει να ανταποκριθούμε στις ανάγκες αυτής της αγοράς». Σύμφωνα με τον ίδιο μόνο 8 παίκτες της αγοράς μπορούν να ανταποκριθούν στις υψηλές απαιτήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Για αυτό το λόγο αυτή η μετάβαση από τη μία είναι μία μεγάλη ευκαιρία από την άλλη είναι μία πρόκληση. Οι βιομηχανίες αλουμινίου πρέπει να επενδύσουμε για να ανταποκριθούμε στις νέες ανάγκες» πρόσθεσε. Με αυτή τη τάση συμφωνεί ο κ. Μυλωνάς, ο οποίος σχολίασε «Η αυτοκινητοβιομηχανία τρέχει με χίλια και βασίζεται πολύ στο αλουμίνιο, αλλά οι ανάγκες έγιναν πολύ πιο πολύπλοκες». Ο Μιχάλης Στασινόπουλος, εκτελεστικό μέλος του δ.σ. της Viohalco ΑΕ, σημείωσε «Η μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στο αλουμίνιο απαιτεί μεγάλη τεχνογνωσία. Δεν είναι απλό να αντικαταστήσεις το σίδερο με το αλουμίνιο. Απαιτείται επένδυση στη τεχνολογία».

Οι κίνδυνοι

Την ανησυχία τους εξέφρασαν πολλοί ομιλητές σχετικά με τους δασμούς που έχει επιβάλλει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, στον χάλυβα και στο αλουμίνιο που εισάγουν οι ΗΠΑ από την Ευρώπη. Ο κ. Gils ανέφερε σχετικά «Έχουμε φράγματα στο εμπόριο, τα οποία προκαλούν αναταραχές και θα το πληρώσουν οι Αμερικανοί πολίτες. Από τις κυρώσεις θα χάσουμε όλοι εκτός από τους Κινέζους. Θα το πληρώσουν και οι Αμερικανοί και εμείς γιατί οι τιμές θα αυξηθούν πολύ». Ο κ. Μυλωνάς ανέφερε «Εμείς αλλάζουμε τα προϊόντα που εξαγάγουμε λόγω των υψηλών δασμών. Δηλαδή εξάγουμε προϊόντα που δεν έχουν δασμό και έχουμε και εργοστάσιο στην Αμερική».

«Οι τιμές στη Αμερική αυξήθηκαν γιατί έχει επιβληθεί δασμός 13,5% από 3,5% που ήταν. Στην Ευρώπη θα έχουμε πολύ μεγάλο πρόβλημα. Δεν πιστεύω ότι το πρόβλημα της Rusal θα λυθεί σύντομα» ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου, Κωνσταντίνος Κατσαρός και πρόσθεσε «Η Κομισιόν για πρώτη φορά είναι έτοιμη να βοηθήσει την βιομηχανία στην Ευρώπη, δηλαδή να βάλει πρόσθετο δασμό σε προϊόντα που ενοχλούν την ευρωπαϊκή αγορά». Ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος, σχετικά με αυτό το θέμα σχολίασε «Η πιθανότητα εμπορικού πολέμου είναι το χειρότερο σενάριο. Από το εμπόριο κερδίζουν και οι δύο. Από το «μη εμπόριο» χάνουν και οι δύο. Είναι φωτιά αυτό το θέμα και η φωτιά εξαπλώνεται γρήγορα. Το πρόβλημα είναι οι Κινέζοι που έχουν υπερπαραγωγή και πολύ χαμηλές τιμές αλουμινίου» και συμπλήρωσε πως μπορεί οι Κινέζοι να τίναξαν τις τιμές όμως συνέβαλλαν στην αύξηση της κατανάλωσης λόγω της χαμηλής τιμής. «Εύχομαι να μη συνεχίσει άλλο αυτό» τόνισε ο κ. Μυτιληναίος.

Τέλος, ο κ. Μυλωνάς σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στο ζήτημα με την ονοματοδοσία «Βόρεια Μακεδονία» σχολίασε χαριτολογώντας «Εμείς στην «Νότια Μακεδονία» είμαστε αισιόδοξοι. Αυτό είναι πολιτικό ζήτημα, δεν θα επηρεάσει εμάς (σ.σ. τη βιομηχανία αλουμινίου). Πάρα πολλές επιχειρήσεις γερμανικές και γαλλικές πήγαν στη Βόρεια Μακεδονία γιατί έχουν 20% χαμηλότερο κόστος άρα και γίνονται πιο ανταγωνιστικές».