Home Νέα Τύπος Η Ελλάδα στις ράγες του τρένου
Η Ελλάδα στις ράγες του τρένου

Η Ελλάδα στις ράγες του τρένου

0
0

Τα εννέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα αξίας 1 δισ. ευρώ που θα αλλάξουν τον χάρτη της χώρας

 

Του Αχιλλέα Χεκίμογλου
Από την εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» 22/04/2012

Εννέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία ή αναμένεται να δημοπρατηθούν προσεχώς από την ΕΡΓΟΣΕ. Οταν ολοκληρωθούν, θα δώσουν ένα τέλος στο «θρίλερ» των ατελέσφορων σιδηροδρομικών επιδιώξεων της Ελλάδας της τελευταίας εικοσαετίας.
Οπως αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Ι. Πετρόπουλος, «η εταιρεία, έχοντας εξασφαλίσει την κοινοτική χρηματοδότηση και δαπάνες από τους εθνικούς πόρους, προχωρεί στη δημιουργία νέων ή στην αποκατάσταση παλαιών έργων, με στόχο την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Πατρών – Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Ειδομένης και τη λήξη μιας σχεδόν εικοσαετούς περιπέτειας».
Συγκεκριμένα, η εταιρεία έχει προγραμματίσει την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων στο τμήμα Κιάτο – Ρίο, στο Θριάσιο Πεδίο, στον σιδηροδρομικό άξονα Πειραιά – Αθήνας, στη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας – Δομοκού, της νέας γραμμής Πολυκάστρου – Ειδομένης, αλλά και την ανάταξη τόσο της σηματοδότησης όσο και της ηλεκτροκίνησης του δικτύου.
Σύγχρονο δίκτυο
Με τις εργασίες σε όλα τα τμήματα να ολοκληρώνονται στα επόμενα τέσσερα χρόνια, η δημόσια εταιρεία εκτιμά ότι η χώρα θα έχει ένα σύγχρονο αξιοπρεπές σιδηροδρομικό δίκτυο, που θα ενώνει τις μεγαλύτερες πόλεις και θα επιτρέπει την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών, αξιοποιώντας το γεωπολιτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, που επιτρέπει την ταχεία και αισθητά πιο φτηνή μεταφορά εμπορευμάτων από την Ανατολή στην Ευρώπη και αντίστροφα.
Ειδικότερα, η εταιρεία, η οποία παράλληλα προχωρεί τα τεχνικώς δύσκολα έργα στο Καλλίδρομο και στην Οθρυ, τα οποία αναμένεται να τελειώσουν το 2013 και το 2014 αντίστοιχα, θα δημοπρατήσει έναν διαγωνισμό-«σκούπα» για την ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέας – Δομοκού. Ετσι εκτιμάται ότι ως το 2015 η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαρκεί 3 ώρες και 15 λεπτά, αλλάζοντας για πάντα τον μεταφορικό χάρτη της Ελλάδας.
Επίσης, ως το 2016 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτου – Ρίου, η αποπεράτωση της οποίας θα φέρει τα περίχωρα της Πάτρας σε απόσταση αναπνοής από την Αθήνα. Παράλληλα, εξετάζονται λύσεις για την επέκταση από το Ρίο ως την Πάτρα, καθώς η υπογειοποίηση της γραμμής, που ζητεί η τοπική κοινωνία, φαίνεται ιδιαίτερα ακριβή.

Στην… πρίζα
Παράλληλα, η εταιρεία καλείται να διορθώσει τα «σπασμένα» του παρελθόντος, αφού σε έναν μήνα θα προχωρήσει και στην ανάταξη της σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία εγκαταστάθηκε μέσα από μια πληθώρα συμβάσεων στο παρελθόν, αλλά δεν κατάφερε να λειτουργήσει στο μεγαλύτερο κομμάτι του δικτύου. Επίσης, η ΕΡΓΟΣΕ προχωρεί εσπευσμένα στην ανάταξη της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αχαρνές – Τιθορέα, καθώς έχει λήξει η επιλεξιμότητα των κοινοτικών δαπανών που είχαν δοθεί για αυτόν τον σκοπό και η χώρα κινδυνεύει να επιστρέψει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Στο μεταξύ η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζει τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού άξονα της πρωτεύουσας (Πειραιάς – Αθήνα – Τρεις Γέφυρες), ο οποίος θα γίνει σε δύο φάσεις. Με την πρώτη θα προχωρήσει μια προσωρινή λύση με επιφανειακή λειτουργία του σιδηροδρόμου ενώ, παράλληλα, θα προχωρήσει η μελέτη της υπογειοποίησής του, η οποία θα γίνει μελλοντικά. Ακόμη, εξετάζει διάφορες σημειακές παρεμβάσεις βελτίωσης του δικτύου, που θα κάνουν τις σιδηροδρομικές μεταφορές ταχύτερες και ασφαλέστερες.

Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση

Από κοινοτικά ταμεία η μερίδα του λέοντος
Τα περισσότερα – και τα μεγαλύτερα – σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ θα εκτελεστούν με πόρους από το ΕΣΠΑ, και μάλιστα με τη νέα αναλογία (95% η ΕΕ – 5% εθνικοί πόροι). Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση για το δημόσιο ταμείο θα είναι ισχνή, δεδομένου του μεγέθους και του κόστους των συγκεκριμένων έργων – η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρίνει λογική ως μέση τιμή για μια νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων τις 15.000 ευρώ ανά μέτρο.
Ειδικότερα, μέσω ΕΣΠΑ θα γίνουν τα μέγαλα έργα στα τμήματα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, Ψαθόπυργος – Ρίο, Θριάσιο Πεδίο, Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες και Τιθορέα – Δομοκός, τα οποία έχουν συνολικό προϋπολογισμό 905 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων μόλις 45 εκατ. ευρώ οι εθνικές, δημόσιες δαπάνες. Η εργολαβία-«σκούπα» για τις υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα Κιάτο – Διακοφτό, ύψους 70 εκατ. ευρώ, θα γίνει μέσω του Ταμείου Συνοχής της ΕΕ και με αναλογία 50-50% (ΕΕ και εθνικοί πόροι).
Το μοναδικό έργο που θα χρηματοδοτηθεί αμιγώς από το Ελληνικό Δημόσιο θα είναι η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αχαρνές – Τιθορέα, ύψους 23 εκατ. ευρώ, η οποία είχε εγκατασταθεί με κοινοτικούς πόρους αλλά δεν κατάφερε να λειτουργήσει καθώς αποδεκατίστηκε από τις μαφίες του χαλκού. Μάλιστα η χώρα μας θα κληθεί να επιστρέψει τα συγκεκριμένα χρήματα, αφού εξέπνευσε η επιλεξιμότητα των εν λόγω δαπανών.