
Υποθαλάσσιος αγωγός αερίου Ελλάδας-Κύπρου
Η παρουσίαση των τεχνικών χαρακτηριστικών και οι διαβεβαιώσεις ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας Κύπρου διασφαλίζει την οικονομικότερη εναλλακτική για την εξαγωγή των κοιτασμάτων της ανατολικής Μεσογείου, φαίνεται να βρίσκει ακροατές στο εσωτερικό της Κυπριακής κυβέρνησης.
Αυτό τουλάχιστον φάνηκε στη διάρκεια του συνεδρίου για την ενεργειακή ασφάλεια που διοργάνωσαν στην Κρήτη τα γραφεία Αθήνας και Λευκωσίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Στο πλαίσιο του συνεδρίου, ο Διευθυντής Παρακολούθησης Διεθνών Εργων της ΔΕΠΑ Δημήτρης Μανώλης, παρουσίασε την πρόταση για κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά στη λύση του LNG για την εξαγωγή ποσοτήτων αερίου.
Σύμφωνα με τον κ. Μανώλη, οι κατασκευαστικές προκλήσεις του έργου δεν είναι ανυπέρβλητες με δεδομένη την εμπειρία σε ανάλογα έργα όπως ο αγωγός Medgaz (υποθαλάσσιος αγωγός Αλγερίας – Ισπανίας) που τέθηκε σε λειτουργία το 2010, ή ο αγωγός Galsi (υποθαλάσσιος αγωγός Αλγερίας – Ιταλίας μέσω Σαρδηνίας), που έχει ήδη σχεδιαστεί, αδειοδοτηθεί και αναμένεται η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης. Ο ίδιος τόνισε ότι η λύση του αγωγού Κύπρου – Κρήτης – Ηπειρωτικής Ελλάδας είναι τεχνικά εφικτή ενώ ακόμη και η απαιτητική προσαιγιάλωση του αγωγού στην Κρήτη έχει διερευνηθεί λεπτομερώς έτσι ώστε να μηδενιστούν οι όποιες τεχνικές προκλήσεις.
Ο εκπρόσωπος της ΔΕΠΑ τόνισε ότι η εκτιμώμενη τιμή μεταφοράς είναι περίπου το 1/3 της τιμής για εξαγωγή αερίου μέσω LNG. Ανταγωνιστικά θα παραμείνουν τα τιμολόγια ακόμη και στην περίπτωση που μεταφερθεί το αέριο στην Ιταλία την Κεντρική Ευρώπη.
Και στις δύο περιπτώσεις η ταρίφα μεταφοράς είναι μικρότερη και από το κόστος του αερίου της Κασπίας. Πρόσθεσε ότι η μελλοντική αγορά της Ασίας θα είναι πολύ ανταγωνιστική για το LNG καθώς θα συμμετέχουν σε αυτήν παίκτες από την Αυστραλία, τη Βόρεια Αμερική, ακόμα και την Ανατολική Αφρική. Στον αντίποδα, η περιφερειακή αγορά της νοτιανατολικής Ευρώπης εμφανίζεται ελκυστική καθώς αναμένεται στην περιοχή να δημιουργηθεί ένα έλλειμμα εφοδιασμού πάνω από 20 bcm μέχρι το 2025.