Home Θεσμικοί φορείς Η ομιλία του ΥΠΕΚΑ στη Βουλή κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων
Η ομιλία του ΥΠΕΚΑ στη Βουλή κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων

Η ομιλία του ΥΠΕΚΑ στη Βουλή κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων

0
0

Ολόκληρη η Ομιλία του Υπουργού ΠΕΚΑ, Ευάγγελου Λιβιεράτου, στην ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβερνήσεως και την ψηφοφορία για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης της Βουλής προς την Κυβέρνηση.


Όπως υπογραμμίζεται στην προγραμματική συμφωνία των τριών κομμάτων που την στηρίζουν, η Κυβέρνηση αυτή έχει σκοπό να αντιμετωπίσει την κρίση και να ανοίξει το δρόμο της ανάπτυξης. Μια κυβέρνηση με στόχο, όπως τόνισε και ο Πρωθυπουργός, να βγάλει τη χώρα από την κρίση, να διορθώσει τα λάθη που έγιναν, να καλύψει το χαμένο χρόνο, αλλά και να αξιοποιήσει, πιστεύουμε, τα όποια θετικά έχουν γίνει μέχρι τώρα. Και υπάρχουν τέτοια.


Σε αυτή την λογική εντάσσεται ο σχεδιασμός του έργου από το ΥΠΕΚΑ, την ευθύνη του οποίου έχω ανάλαβει, μετά την εμπιστοσύνη που μου επέδειξε ο Πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς, και βεβαίως ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, Πρόεδρος του κόμματος που μου έκανε την τιμή να με προτείνει, καθώς και ο κ. Φώτης Κουβέλης, που αποδέχτηκε την πρόταση, για να βρίσκομαι εδώ, ενώπιόν σας, στο πλαίσιο της συνεργασίας που συμφώνησαν τα τρία κυβερνητικά κόμματα.


Πρόκειται για ένα Υπουργείο, το οποίο εκτός του έργου του, με τη συνεργασία του Υπουργού Αναπληρωτή, κ. Καλαφάτη, και του Υφυπουργού, κ. Παπαγεωργίου, θα επιδιώξει και ευρύτερες συνέργειες που πρέπει να γίνουν, με τη σκέψη μας στους ανθρώπους και το περιβάλλον τους, αλλά και στην ταλαιπωρημένη σχέση της κοινωνίας με το κράτος.


Για μένα είναι μια πρόκληση, καθώς πρόκειται για ένα Υπουργείο, του οποίου οι στόχοι και οι πρακτικές πρέπει να σχετίζονται με την ενιαία αντίληψη και εποπτεία του τρισδιάστατου γεωχώρου και του περιβάλλοντός του, όπως εξελίσσονται στο χρόνο, στη νέα ψηφιακή εποχή, που έχει μπει ο κόσμος από τις τελευταίες δύο δεκαετίες του 20ού αιώνα.


Μέσα από ένα δυναμικό σύστημα καθολικού, γεωγραφικού, καταγραφικού, τεκμηριωτικού χαρακτήρα, στο οποίο θα στηριχθεί και αναφερθεί ο ενιαίος χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός της χώρας σε όλη τη θεματική πολλαπλότητά του και στη συνέχεια το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας και η αυξητική διαχείρισή του.


Είναι στρέβλωση, που οδηγεί σε αδυναμία εφαρμογής και απορρόφησης αναπτυξιακών πρωτοβουλιών και πολιτικών, το να αγνοούμε, από την ίδρυση του ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα, το στοιχειώδες προαπαιτούμενο της πρώτης φάσης της ανάπτυξης, που είναι η καθολική και ενιαία συστηματική καταγραφή και τεκμηρίωση του γεωγραφικού χώρου, μετρητικού τύπου, και ο ενιαίος χωροταξικός σχεδιασμός, τα προαπαιτούμενα δηλαδή της δεύτερης φάσης της ανάπτυξης, που είναι η αυξητική της διάσταση.


Μόνο τότε, σε ένα τέτοιο πλαίσιο, ένα αναπτυξιακό και κυρίως παραγωγικό πρότυπο σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι η χωροταξία, η πολεοδομία, το περιβάλλον, η ενέργεια σε όλες τις μορφές της, οι πλουτοπαραγωγικές πηγές, τα νερά, οι υδρογονάνθρακες, η μεταλλευτική πολιτική, η διαχείριση απορριμάτων, η «πράσινη» ανάπτυξη, αποκτούν τη δύναμη να προσφέρουν τα προσδοκώμενα στην αυξητική φάση της ανάπτυξης.


Για τις προαπαιτούμενες προϋποθέσεις, που θα φέρουν μελετημένες, βιώσιμες και φιλικές επενδυτικές ευκαιρίες και δυνατότητες που θα αλλάξουν το κλίμα και θα προσθέσουν θέσεις εργασίας μίλησε ήδη ο Πρωθυπουργός.


Το ΥΠΕΚΑ είναι ένα κατεξοχήν τεχνικό Υπουργείο. Συνθέτει επιστήμες και τεχνολογίες που στοχεύουν στην τεκμηρίωση, την οργάνωση, τη διοίκηση, τη διαχείρηση, την προστασία και εν τέλει την ανάπτυξη του χώρου στην καθολικότητά του.


Στην ενέργεια, στόχος είναι η εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας και ασφάλειας για τη χώρα και η παροχή αξιόπιστων και προσιτών ενεργειακών υπηρεσιών προς του καταναλωτές.


Η αγορά ενέργειας υφίσται και αυτή τις συνέπειες της κρίσης. Φροντίδα μας η διαφάνεια και η τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού. Στο πλούσιο δυναμικό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στόχος είναι η αξιοποίησή του, για τις δικές μας άναγκες και για τις εξαγωγές, όπως παραδείγματος χάρη η προοπτική και οι δυνατότητες προγραμμάτων αξιοποίησης της ηλιακής ενέργειας.


Η εγκατεστημένη ισχύς των ΑΠΕ, βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο. Αυτό γίνεται μέσα σε ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον, όπου ξέρουμε ότι πολύ καλές επενδυτικές προτάσεις δεν βρίσκουν χρηματοδότηση. Γι αυτό, θα επιδιωχθεί μια ισορροπία στον τομέα αυτό.


Το Φυσικό αέριο είναι προτεραιότητα, με την επέκτασή στη χώρα. Και βέβαια η ενίσχυση δράσεων εξοικονόμησης και αποδοτικής χρήσης της ενέργειας, μέσα από κατάλληλες δράσεις.
Και όλα αυτά μέσα από τις απαραίτητες και εύλογες φροντίδες για την προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.


Η χώρα μας βρίσκεται, όπως πάντα, σε σημαντική γεωστρατηγική θέση.
Παρακολουθούμε και υποστηρίζουμε την πορεία των μεγάλων έργων διεθνών ενεργειακών διασυνδέσεων, με στόχο τη μεγιστοποίηση της οφελιμότητάς τους. Ο χάρτης των ενεργειακών πηγών στην ευρύτερη περιοχή αλλάζει με την ανακάλυψη των κοιτασμάτων της ανατολικής Μεσογείου. Είμαστε σε επαφή με την Κύπρο, για να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητές μας προς όφελος τοσο των δυο χωρών μας όσο και της ευρυτερης περιοχής.


Αποτελεί προτεραιότητά μας να αξιοποιήσουμε και επικαιροποιήσουμε το πόρισμα που κατέθεσε πρόσφατα η Επιτροπή Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού για το μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας.
Η περαιτέρω απλοποίηση διαδικασιών, με εκμετάλευση των σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών είναι ένας ακόμα στόχος μας.


Τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού “Ανοικτής πρόσκλησης” για τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη Δ. Ελλάδα ήλθαν πρόσφατα. Έντεκα εταιρίες με διεθνή παρουσία και εμπειρία κατέθεσαν προς αξιολόγηση δεσμευτικές προσφορές, παρά το δυσμενές επενδυτικό περιβάλλον, αλλά και την καχυποψία που αναπτύχθηκε.


Η Ελλάδα διεκδικεί την είσοδό της στον διεθνή ενεργειακό χάρτη. Μπορούμε να προσελκύσουμε διεθνείς επενδυτές, όταν δρομολογούμε τις διαδικασίες με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα. Αντιμετωπίζουμε τους τομείς της Ενέργειας και του Ορυκτού Πλούτου ως πυλώνες πολιτικής, προκειμένου να βοηθηθεί η αναπτυξιακή ώθηση της χώρας.


Η ανακάλυψη και η βιώσιμη εκμετάλλευση καινούργιων πλουτοπαραγωγικών πηγών θα στηρίξει την εθνική οικονομία, θα ενισχύσει τις τοπικές κοινωνίες, θα δημιουργήσει νέες θέσεις απασχόλησης, αλλά και βάσιμες ελπίδες για το μέλλον του τόπου.


Αλλά για να πετύχει το εθνικό αυτό εγχείρημα, απαιτείται διαχρονική σταθερότητα σε όλα τα επίπεδα και δράσεις με διαυγείς όρους και ξεκάθαρους κανόνες. Όλες οι συμβάσεις να προκύπτουν μετά από διεθνείς διαγωνισμούς και με την έγκριση και επικύρωση της Βουλής. Με αυτό τον τρόπο, προσελκύουμε επενδύσεις, ενισχύουμε τη γεωστρατηγική μας θέση και την ανταγωνιστικότητα μέσα από κανόνες διαφανείς.


Υλοποιούμε την απελευθέρωση του συνόλου των πληροφοριών, που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Αρχείο Υδρογονανθράκων. Στελεχώνουμε με έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό την Ελληνική Διαχειριστική Αρχή Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ Α.Ε). Μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2012, σχεδιάζουμε νέο γύρο παραχωρήσεων, για τις χερσαίες περιοχές της χώρας, όπου υπάρχουν ενδείξεις ύπαρξης πετρελαίου ή φυσικού αερίου. Η διαγωνιστική διαδικασία για τις γεωφυσικές διασκοπήσεις στο νοτιοδυτικό τόξο βρίσκεται στο τελικό στάδιο, με την επιλογή των ενδιαφερομένων και των προσφορών εκείνων που πληρούν τις προϋποθέσεις, για να περάσουν στο δεύτερο γύρο αξιολόγησης, όπου θα υπάρξουν εκτενείς διαβουλεύσεις.


Στόχος μας είναι να ξεκινήσουν οι σεισμικές έρευνες μέχρι τα τέλη φθινοπώρου, ώστε μέσα στο 2013 η χώρα να προχωρήσει στις κατάλληλες διαδικασίες που οδηγούν στην εφαρμογή γεωτρύσεων.


Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πλουσιότερες κοιτασματολογικές περιφέρειες της Ευρώπης. Η έκθεση του ΟΗΕ που δημοσιεύτηκε στις αρχές της εβδομάδας, ανέφερε ότι «βάσει ερευνών και εξορύξεων, η χώρα μας εδράζεται σε πλάκα με δεκάδες εξαιρετικά σπάνια ορυκτά χρησιμοποιούμενα στη βαριά βιομηχανία, ακόμη και στην αεροναυπηγική, τα οποία μάλιστα διαθέτει σε μεγάλες ποσότητες». Υπολογίζεται ότι συνολικά οι πωλήσεις σε ορυκτά και μέταλλα ανέρχονται ετησίως στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Στο τομέα απασχολούνται πάνω από 23.000 άμεσα και σχεδόν 100.000 έμμεσα εργαζόμενοι.


Καταγράφουμε και αξιολογούμε πάνω από 120 Δημόσιους Μεταλλευτικούς Χώρους, σε ολόκληρη την Ελλάδα. Υλοποιείται το «Εθνικό Μεταλλευτικό Κτηματολόγιο», το πρώτο Ολοκληρωμένο Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών, που θα αποτελέσει το εργαλείο τόσο της κυβέρνησης όσο και όλων των ενδιαφερομένων στον τομέα των μεταλλευτικών ορυκτών.


Η Γεωθερμία, η πιο «πράσινη» μορφή ενέργειας, μπήκε στο ενεργειακό ισοζύγιο. Υλοποιούνται επενδύσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα παραγωγής έως 300 ΜW, για να αναπτυχθούν οκτώ πεδία ανά τη χώρα. Σε εξέλιξη βρίσκονται και όλες οι δράσεις στον αγροτικό τομέα, με συγκριτικά πλεονέκτημα ποιότητας και τιμής.


Το ΥΠΕΚΑ προωθεί πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος, την ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων, τη διασφάλιση της διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών, ειδών και οικοσυστημάτων και την τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.


Η προστασία του περιβάλλοντος και η προώθηση της ανάπτυξης πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά και με ορθό λόγο. Και αυτή είναι η πρόκληση που αντιμετωπίζει το ΥΠΕΚΑ και η λογική για την εργασία στο ΥΠΕΚΑ τους επόμενους μήνες στους ακόλουθους τομείς:
· Περιβαλλοντική αδειοδότηση – Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος
· Διαχείριση αποβλήτων
· Θωράκιση και διαχείριση προστατευόμενων περιοχών
· Χωροταξία και αστικό περιβάλλον
· Εισαγωγή της ψηφιακότητας στις σχέσεις με τους παραγωγούς έργου και τους πολίτες
· Επιτάχυνση της ολοκλήρωσής του κτηματολογίου και αξιοποίηση και διάχυση στη διοίκηση και την κοινωνία των γεωχωρικών δεδομένων όπως προβλέπονται στην πολύ σημαντική οδηγία «INSPIRE».
· Δάση
· Χρηματοδότηση Δασοπονίας
· Πολιτικές στον τομέα των Νερών
· Οριστική εξάλειψη της ανεξέλεγκτης διάθεσης των Απορριμάτων
· Πολιτική σε θέματα διαχείρισης λυμάτων
· Υλοποίηση Έργων Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων και Δικτύων Αποχέτευσης
· Μέτρα για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.


Θα έχουμε τη δυνατότητα να τα συζητήσουμε όλα αυτά στα κοινοβουλευτικά όργανα, με τα οποία θα συνεργαστούμε. Το ΥΠΕΚΑ συνεισφέρει τέλος και στη μείωση του διοικητικού και λειτουργικού κόστους του Δημοσίου. Προβλέπεται η αναδιοργάνωση και των διοικητικών δομών του ΥΠΕΚΑ, προκειμένου να μπορεί να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Παράλληλα, εξετάζονται μέτρα για εύλογη εξοικονόμιση λειτουργικού κόστους και σε περιορισμό των ατεκμηρίωτων δαπανών σε μη δικαιολογημένες από τα αποτελέσματα δραστηριότητες, σε αυτές τις σκληρές συνθήκες της κρίσης.


Κλείνω την πρώτη αυτή ομιλία μου στην Βουλή, έχοντας ήδη επιστρέψει από ένα σημαντικό ταξίδι στην Κύπρο για την συμμετοχή μου στην πρώτη σύνοδο Υπουργών της Κυπριακής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τη συμμετοχή δύο Επιτρόπων. Πρέπει να σας πω ότι εκεί κατάλαβα, σε άλλο επίπεδο, από εκείνο της ακαδημαϊκής μου εμπειρίας, ότι η Ελλάδα έχει πάντα κάτι να πει στο ευρωπαϊκό πεδίο στο οποίο έχει στραφεί, τουλάχιστον από τον 18ο αιώνα και ύστερα. Τέσσερις χώρες αναφέρθηκαν στις τοποθετήσεις μας και χάρηκα τα νέα παιδιά μας, τους νέους επιστήμονές μας από το ΥΠΕΚΑ που υποστηρίζουν την Κυπριακή Προεδρία. Μια Κυπριακή Προεδρία που μπήκε δυνατά, ώριμα και με σύμπνοια στα βαθειά με μια εξαιρετική, αποστωμοτική, πρώτη της ευρωπαϊκή σύνοδο για το περιβάλλον εστιασμένη στα νερά. Μαζί με τις πρώτες μου εμπειρίες των δέκα ημερών στο ΥΠΕΚΑ, όπου συνάντησα σοβαρούς, προετοιμασμένους, συγκροτημένους και εργατικούς συνεργάτες, έχω την αίσθηση ότι τελικά η Ελλάδα μπορεί. Βοηθείστε την να πάει μπροστά, στο Ψηφιακό 21ο αιώνα.