Home ΑΠΕ Πρίνος: Η ελληνική γραφειοκρατία κόντρα στις επενδύσεις…
Πρίνος: Η ελληνική γραφειοκρατία κόντρα στις επενδύσεις…

Πρίνος: Η ελληνική γραφειοκρατία κόντρα στις επενδύσεις…

0
0

Σε μια εποχή πολιτικής και οικονομικής αστάθειας, οι ξένες εταιρείες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην Ελλάδα μοιάζουν να είναι η μοναδική ελπίδα για την ανάκαμψή της. Τι γίνεται όμως με τα αρμόδια υπουργεία και τις αρχές που έχουν αναλάβει τις αποκρατικοποιήσεις και τη διαδικασία επιλογής των υποψήφιων επενδυτών;

Σύμφωνα με το άρθρο του κ. Μιχάλη Καϊταντζίδη που δημοσιεύθηκε στο euro2day, ο κ. Andrey Korolev, ο CEO της ρωσικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στο χώρο της ενέργειας, Sintez, δήλωσε σε συνέντευξή του τα εξής: «Η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα δεν μπορεί να διαρκέσει για πάντα. Λειτουργώντας επί 25 χρόνια στην πρώην Σοβιετική Ένωση και σε χώρες όπως η Ναμίμπια και η Ινδονησία, η εταιρεία μας είναι αρκούντως έμπειρη να εργαστεί σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από μεταβλητότητα και δημιουργεί προκλήσεις».

Η θυγατρική της Sintez, Negusneft, πρόκειται να καταθέσει προσφορά για τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και τον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).

Ο κ. Korolev τονίζει σε όλη την ομιλία του, την εμπειρία που κατέχει η Sintez σε χώρες του τρίτου κόσμου, συμπεριλαμβάνοντας μέσα σε αυτές και την Ελλάδα.

Επανερχόμαστε λοιπόν στο πρώτο ερώτημα. Τι γίνεται με τις αρμόδιες αρχές και τους υποψήφιους επενδυτές; Γιατί η δημόσια διοίκηση ακολουθεί πρακτικές τριτοκοσμικής χώρας οι οποίες το μόνο που καταφέρνουν είναι να διώχνουν τους εν δυνάμει επενδυτές;

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δυσλειτουργίας της δημόσιας διοίκησης αποτελεί το νομοσχέδιο για την αδειοδότηση της εταιρείας που εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα πετρελαίου στον Πρίνο. Αρχικά, υπήρξε πρόβλημα με το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), το οποίο θεώρησε ότι οι προς εκμετάλλευση υδρογονάνθρακες θα πρέπει να περιέλθουν στην αρμοδιότητά του. Έπειτα, η όλη διαδικασία «κόλλησε» στο υπ. Οικονομικών και στο Γενικό Λογιστήριο, καθώς το δεύτερο, είναι αντίθετο ως προς τον συντελεστή 25% στον φόρο εισοδήματος για την εταιρεία εκμετάλλευσης υδρογοναθράκων, επειδή ο φορολογικός νόμος προβλέπει συντελεστή 26%.

Βέβαια, ο συντελεστής 25% ορίζεται στον Νόμο 4001 του 2011, ο οποίος στο άρθρο 161 αναφέρει: «Ο ανάδοχος υπόκειται σε ειδικό φόρο εισοδήματος με συντελεστή 20%, καθώς και σε περιφερειακό φόρο με συντελεστή 5%, χωρίς καμία πρόσθετη τακτική ή έκτακτη εισφορά, τέλος ή άλλη επιβάρυνση οποιασδήποτε φύσεως υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου».

Το ΓΛΚ έχει αντίρρηση για τον συντελεστή του νομοσχεδίου, ενώ δεν είχε αντίρρηση για τον συντελεστή που προβλέπει ο νόμος, τον οποίο και είχε εγκρίνει. Επίσης, δείχνει να αγνοεί ότι ο ειδικός νόμος υπερισχύει του γενικού και υπόσχεται ότι με νεότερο νόμο και πιθανώς νέο φορολογικό σύστημα, θα καταργηθούν όλες οι ειδικές διατάξεις.

Όσον αφορά τώρα τα κοιτάσματα πετρελαίου του Πρίνου, η επικύρωση της νέας άδειας αποτελεί ουσιαστικό όρο για το ξεκίνημα επένδυσης άνω των 100 εκατ. στην εκμετάλλευση του πετρελαίου. Με όλες αυτές τις καθυστερήσεις, τα χρονικά περιθώρια είναι πραγματικά στο μηδέν. Ο λόγος είναι ότι έπονται οι περιβαλλοντικοί όροι για να μπει η νέα πλατφόρμα άντλησης, οι τεχνικές μελέτες, η παραγγελία εξοπλισμού και η δέσμευση των πλωτών τρυπανιών.

Για ακόμα μια φορά λοιπόν, το Δημόσιο, με την έλλειψη αντίληψης για το τι σημαίνει επιχειρηματικός χρόνος, αποτρέπει τις υποψήφιες εταιρείες να επενδύσουν στη χώρα, κάτι που είναι απολύτως λογικό, γιατί ποια εταιρεία θα μπει στη διαδικασία να επενδύσει υπό τη σκιά νομοθετικών και φορολογικών αλλαγών;

 

*Της Χριστίνας Βασιλειάδη