Home Νέα Τα αποτελέσματα του Σεμιναρίου Energy and Shipping του ΙΕΝΕ
Τα αποτελέσματα του Σεμιναρίου Energy and Shipping του ΙΕΝΕ

Τα αποτελέσματα του Σεμιναρίου Energy and Shipping του ΙΕΝΕ

0
0

Την Δυναμική Παρουσία της Ελληνικής Ναυτιλίας στις Παγκόσμιες Ενεργειακές Μεταφορές Ανέδειξε το 2ο Διεθνές Σεμινάριο «Energy and Shipping» του ΙΕΝΕ.


Την δυναμική είσοδο και εδραίωση της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας στον χώρο των παγκόσμιων ενεργειακών μεταφορών ανέδειξε το 2ο Διεθνές Σεμινάριο «Energy and Shipping» του ΙΕΝΕ που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, την περασμένη Τετάρτη 6 Μαρτίου. Από τις τοποθετήσεις των ομιλητών του Διεθνούς Σεμιναρίου του ΙΕΝΕ, το οποίο διεξήχθη υπό την αιγίδα του «International Chamber of Commerce – Hellas» (ICC-Hellas), κατέστη εμφανές ότι η ελληνική εμπορική ναυτιλία, μπορεί να αποτελέσει ένα υγιές πρότυπο για όλη την ελληνική οικονομία και κοινωνία, ιδιαίτερα στην σημερινή συγκυρία της κρίσης, όπου απαιτείται ο συνδυασμός τόλμης και επενδυτικής σοβαρότητας, στοιχεία που διαχρονικά επιδεικνύει ο ελληνικός εφοπλισμός.


Αναβαθμισμένη ήταν η παρουσία στο εφετινό 2ο «Energy and Shipping» του ΙΕΝΕ εκπροσώπων από δραστήριους ελληνικούς και ξένους ναυτιλιακούς οίκους, από μεγάλες εταιρείες του ενεργειακού τομέα, αλλά και αναλυτών και ακαδημαϊκών.


Οι εργασίες του Σεμιναρίου άνοιξαν με χαιρετισμό του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούλη και του Προέδρου του ΙΕΝΕ Δρ. Γιάννη Δεσύπρη, ενώ εισαγωγικά σχόλια διατύπωσε ο κ. Κωστής Σταμπολής, Αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου. Στη συνέχεια ο κ. Νίκος Α. Βερνίκος Πρόεδρος του ICC-Hellas, ανέλυσε τις προκλήσεις και ευκαιρίες που επιφυλάσσουν στον κλάδο της ναυτιλίας οι σύγχρονες τάσεις στον χώρο της ενέργειας.


Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Γράτσος τόνισε ότι σήμερα η ελληνική ναυτιλία αντιστοιχεί στο 15,6% της παγκόσμιας ναυτιλίας, ενώ τα ελληνικής ιδιοκτησίας πλοία χαρακτηρίζονται από μέγεθος 2,85 φορές μεγαλύτερο σε σύγκριση με τον διεθνή μέσο όρο, πράγμα που σημαίνει ότι τα ελληνόκτητα πλοία μεταφέρουν τον μεγαλύτερο όγκο εμπορευμάτων, και ιδίως ενεργειακών φορτίων. Ιδιαίτερα για τη μεταφορά αργού πετρελαίου και προϊόντων, τα ελληνόκτητα πλοία μεταφέρουν σχεδόν το 24% του παγκοσμίου εμπορίου.


Η σημασία της ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία είναι ιδιαίτερα μεγάλη, καθώς αποφέρει έσοδα της τάξης των 13-19 δις. ευρώ ετησίως, ενώ παράλληλα απασχολεί άμεσα και έμμεσα 300.000 εργαζόμενους.


Δεδομένης της έμφασης που δίνει η Ε.Ε. τα τελευταία χρόνια στις εκπομπές ρύπων των πλοίων, ο κ. Γκράτσος παρατήρησε ότι τα μεγαλύτερα πλοία χαρακτηρίζονται από υψηλότερη εξοικονόμηση ενέργειας και κατ΄ επέκταση είναι πιο «πράσινη» η λειτουργία τους. Σε κάθε περίπτωση, οι συνολικές εκπομπές της ναυτιλίας ανά τον κόσμο ανέρχονται μόλις σε 2,7% των παγκοσμίων εκπομπών, άρα είναι από τις λιγότερο ρυπογόνες μορφές μεταφοράς.


Τέλος, ο κ. Γκράτσος επισήμανε ότι η μεταφορά ενεργειακών προϊόντων μέσω της ναυτιλίας θα συνεχιστεί και στο μέλλον, αλλά πιθανώς με τάσεις μείωσης, καθώς τα κράτη έχουν θέσει σε εφαρμογή προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας και προωθούν την διευρυμένη χρήση των ΑΠΕ.


Στο ρόλο της ναυτιλίας στην διακίνηση ενεργειακών φορτίων ήταν αφιερωμένη η πρώτη συνεδρία της εκδήλωσης. Ο Διευθυντής της Gibson Shipping Energy, με έδρα το Λονδίνο, κ. Steve Christy περιέγραψε τις διάφορες πτυχές της πολύπλευρης και δυναμικά εξελισσόμενης αυτής σχέσης, ιδιαίτερα στο σημερινό ρευστό οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον.


Ειδικότερα, ο κ. Christy περιέγραψε διεξοδικά τα χρηματοοικονομικά μεγέθη που σχετίζονται με τις μεταφορές πετρελαίου κα ανέλυσε την σημαντική πτώση των ναύλων κατά τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, από τους πολύ ακριβούς ναύλους, το 2004-2005, ύψους 220.000 δολ. ημερησίως, φτάσαμε, μετά από έντονες διακυμάνσεις, στο σημερινό πολύ χαμηλό ημερήσιο κόστος ναύλων, οι οποίοι βρίσκονται ακόμη και κάτω από τα 20.000 δολ. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται, σύμφωνα με τον κ. Christy, στην υπερπροσφορά πλοίων τύπου VLCC (Very Large Crude Carrier), η οποία, την τελευταία τετραετία, μεταφράζεται ποσοτικά σε παγκόσμιο πλεόνασμα προσφοράς 112 πλοίων αυτού του τύπου.


Στη συνέχεια, ο Αντιπρόεδρος και Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Σπύρος Παλαιογιάννης, παρουσίασε τον προγραμματισμό της ΔΕΠΑ για το LNG, το οποίο, όπως τόνισε, μπορεί να έχει πολλές διαφορετικές εφαρμογές στην ελληνική αγορά. Έτσι, η ΔΕΠΑ, μέσω του κ. Παλαιογιάννη, δηλώνει έτοιμη να παρέχει LNG και CNG σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά. Παράλληλα, έχει σχέδιο για να μεταφέρει LNG στην Κρήτη ώστε να τροφοδοτήσει την ΔΕΗ μέσω πλωτού τερματικού χωρητικότητας 130.000 κ.μ.


Όσον αφορά τη ναυτιλία, το LNG είναι, σύμφωνα με τον κ. Παλαιογιάννη, ένα υποσχόμενο και «πράσινο» καύσιμο που έχει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των υπολοίπων διαθέσιμων λύσεων. Προκειμένου όμως να γίνουν όλα αυτά πραγματικότητα στην Ελλάδα, χρειάζεται ένα σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο σήμερα απουσιάζει, όπως τόνισε ο κ. Παλαιογιάννης, ο οποίος κάλεσε το υπουργείο Ναυτιλίας να αναλάβει πρωτοβουλία για τον σχηματισμό μιας εθνικής στρατηγικής που θα φέρει αποτελέσματα.


Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Πολυχρονίου, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της Επιχείρησης, τόνισε ότι η ΔΕΠΑ θεωρεί πολλά υποσχόμενο το σχέδιο κατασκευής τερματικού στην Καβάλα (Aegean LNG), χωρητικότητας 5 δις. κ.μ., το οποίο θα είναι σε θέση να τροφοδοτήσει τόσο την αγορά της Β. Ελλάδος, όσο και την περιφερειακή αγορά των Βαλκανίων. Η διοίκηση της ΔΕΠΑ θεωρεί ότι το έργο μπορεί να είναι έτοιμο ήδη από το 2015-2016, ώστε να αρχίσει η μεταφορά του αερίου προς την Βουλγαρία, την Τουρκία, τα Σκόπια και τις υπόλοιπες αγορές της περιοχής που ενδέχεται να ενδιαφερθούν για την εξασφάλιση εναλλακτικών προμηθειών. Το Aegean LNG προβλέπεται να έχει αποθηκευτική χωρητικότητα 150.000 κ.μ. και να επεξεργάζεται σε ετήσια βάση περίπου 5 δις. κ.μ. φυσικού αερίου.


Στη συνέχεια, ο Καθηγητής της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου Αθηνών κ. Χαρίλαος Ψαραύτης και ο Δρ. Κωνσταντίνος Γκόνης (Τμήμα Ερευνών της Barry Rogliano Salles, Παρίσι), αναφέρθηκαν σε τεχνικά και άλλα ζητήματα που κυριαρχούν στη σύγχρονη ατζέντα των θαλάσσιων ενεργειακών μεταφορών.


Στη χρήση και λειτουργία νέων τεχνολογιών και ειδικών σκαφών στη μεταφορά των ενεργειακών φορτίων αναφέρθηκαν οι κκ. Christian Krohn-Hansen (Chartering Manager της StealthGas Inc.) και κ. Helena Hauerhof (City University, London), που, μεταξύ άλλων, ανέλυσαν τις επικρατούσες τάσεις και τα σχετικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος τις ναυτιλίας στον τομέα αυτό.


Το 2ο Διεθνές Σεμινάριο «Energy and Shipping» του ΙΕΝΕ ολοκληρώθηκε με ειδική συνεδρία αφιερωμένη στην χρηματοδότηση και ασφάλιση ενεργειακών φορτίων, ιδιαίτερα όσον αφορά τις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου, με τη συμμετοχή των κ.κ. Γιώργου Κουτίνα (Insurance Expert, Koutinas SA), Δημοσθένη Σταβγιαννουδάκη (Shipping Division της First Business Bank και Maritime Financial Management Lab του Πανεπιστημίου Πειραιά) και Κωστή Σταμπολή.