H ΔΕΠΑ μιλά για την “χρυσή” εποχή της αεριοκίνησης
Η οδυνηρή εμπειρία των κατοίκων της Αττικής από τις απεργίες στο ΜΕΤΡΟ και άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ανέδειξαν για μια ακόμη φορά την αναγκαιότητα για φθηνότερη και καθαρότερη αυτοκίνηση. Με το μέσο χρόνο της διαδρομής σπίτι- γραφείο να τριπλασιάζεται κατά τις ημέρες των απεργιών, και το κόστος μετακίνησης να υπερ-τριπλασιάζεται εξαιτίας της αυξημένης κατανάλωσης λόγω χαμηλών ταχυτήτων και κυκλοφοριακής συμφόρησης, τα πλεονεκτήματα των εναλλακτικών καυσίμων επανήλθαν δυναμικά στο προσκήνιο.
Σε πιο μακροπρόθεσμη βάση βέβαια, το διογκούμενο πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης των πόλεων επιβάλλει έτσι κι αλλιώς τον προσανατολισμό σε καύσιμα αποδοτικά, αλλά και φιλικά προς το περιβάλλον. Η πρόοδος που έχει επιτύχει η ΔΕΠΑ σε αυτό το μέτωπο, είναι αξιοσημείωτη. Συγκεκριμένα, έχουν δρομολογηθεί οι απαραίτητες ενέργειες για να καταστεί δυνατή η αύξηση της χρήσης του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων.
Τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου, τόσο τα περιβαλλοντικά όσο και τα οικονομικά, αναγνωρίζονται σε διεθνές επίπεδο, καθώς τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο πολλαπλασιάζονται παγκοσμίως. Η Ευρωπαϊκή Ένωση προτρέπει τα κράτη μέλη και τις κυβερνήσεις τους προς τη θέσπιση κινήτρων για την υιοθέτηση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση, με στόχο τον περιορισμό της εξάρτησης από το πετρέλαιο και την προστασία του περιβάλλοντος.
Η ΔΕΠΑ, τα τελευταία χρόνια, δραστηριοποιείται στη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής για την τροφοδοσία οχημάτων με φυσικό αέριο. Τροφοδοτεί ήδη περί τα 600 λεωφορεία του ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ), που αντιστοιχούν στο 20% των λεωφορείων του ΟΑΣΑ, και 102 απορριμματοφόρα δήμων. Διαθέτει δύο σταθμούς ανεφοδιασμού στην Αττική, στις περιοχές της Ανθούσας και των Άνω Λιοσίων. Η δυναμικότητα τους ανέρχεται στα 5.000 κυβικά μέτρα/ώρα (Nm3/h), κατατάσσοντας τους ανάμεσα στους μεγαλύτερους στην Ευρώπη. Ο σταθμός της Ανθούσας λειτουργεί και ως πρατήριο λιανικής πώλησης για τον ανεφοδιασμό οχημάτων επαγγελματικής και ιδιωτικής χρήσης με κινητήρα φυσικού αερίου ή διπλού καυσίμου.
Η ΔΕΠΑ προχωρά όμως και στην ανάπτυξη του δικτύου της με την εγκατάσταση αντλιών τροφοδοσίας συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) σε πρατήρια υγρών καυσίμων στις μεγάλες πόλεις του εθνικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, Λάρισα και Βόλο. Προωθείται επίσης η χρήση φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων της Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, με την πρόσφατη υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Δήμου και της ΔΕΠΑ.
Ήδη κυκλοφορούν 11,35 εκατομμύρια οχήματα φυσικού αερίου ανά τον κόσμο, με σταθερά αυξητική τάση. Συγκεκριμένα, από το 2000 έως το 2009, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης ήταν 27,5%! Στην Ευρώπη, κυκλοφορούν 1,3 εκατομμύρια οχήματα φυσικού αερίου, από τα οποία τα μισά περίπου βρίσκονται στην Ιταλία, ενώ και άλλες εθνικές αγορές όπως η Γερμανική, καλπάζουν.
Η περίπτωση της Γερμανίας είναι ενδεικτική του τι μπορεί να δρομολογηθεί και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Η χώρα έχει επενδύσει σημαντικούς πόρους για τη δημιουργία της αναγκαίας υποδομής τροφοδοσίας των οχημάτων φυσικού αερίου, των οποίων ο αριθμός είναι 85.000, ενώ έχει επιβάλει φόρο μόλις 12 λεπτών ανά κυβικό μέτρο μέχρι και το 2020. Με αυτό τον τρόπο, δημιουργείται ισχυρό κίνητρο για την υιοθέτηση του καυσίμου, και εκτός από τη χαμηλή τιμή, διασφαλίζεται η σταθερότητα του θεσμικού πλαισίου για όσους καταναλωτές εξετάζουν το ενδεχόμενο αγοράς αντίστοιχων οχημάτων.
Όλα αυτά, διότι μεταξύ άλλων, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εντάξει την εισαγωγή και ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην περιβαλλοντική και ενεργειακή πολιτική της. Έτσι, τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφαρμόζουν πολιτικές και προγράμματα ενθάρρυνσης της στροφής στην αεριοκίνηση, που περιλαμβάνουν οικονομικά και διοικητικά κίνητρα για χρήστες οχημάτων φυσικού αερίου και προγράμματα κατασκευής σταθμών ανεφοδιασμού φυσικού αερίου σε συνεργασία με εταιρείες φυσικού αερίου. Ο ιδιοκτήτης πληρώνει έτσι πολύ λιγότερα χρήματα για καύσιμα, αλλά και πολύ χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, ενώ συχνά απολαμβάνει προνόμια όπως η είσοδος σε περιβαλλοντικά προστατευμένους δακτυλίους.
Η αεριοκίνηση αποτελεί έτσι διέξοδο τόσο στο οξύ πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης που αντιμετωπίζουν οι πόλεις, όσο και στο περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Η τεχνολογία των οχημάτων που κινούνται με πεπιεσμένο φυσικό αέριο (ΦΑ ή CNG) είναι γνωστή, ώριμη και ασφαλής. Το φυσικό αέριο καίγεται σε κλασικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης (τύπου Otto με σπινθήρα), καθιστώντας δυνατή την εναλλαγή μεταξύ βενζίνης και φυσικού αερίου, κατά βούληση του οδηγού.
Με το κόστος του καυσίμου χαμηλότερο από 30% έως και 45%, και τη μεγαλύτερη αυτονομία που παρέχει η ίδια ποσότητα καυσίμου να ανεβάζει τη συνολική εξοικονόμηση χρημάτων, αντισταθμίζεται εύκολα το περίπου κατά 10% – 15% υψηλότερο κόστος του οχήματος.
Το δε όφελος για το περιβάλλον είναι ακόμα μεγαλύτερο. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως με τη χρήση φυσικού αερίου στα οχήματα επιτυγχάνεται -ανάλογα με το συγκρινόμενο καύσιμο και τον τύπο του οχήματος- μείωση των εκπομπών μη-μεθανιούχων υδρογονανθράκων μέχρι και 80%, ελαχιστοποίηση έως και μηδενισμός των εκπομπών καρκινογόνων αρωματικών και πολυκυκλικών υδρογονανθράκων, μείωση των εκπομπών NOx μέχρι και 85%, μείωση των εκπομπών μονοξειδίου του άνθρακα μεγαλύτερη από 90%, μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και 20%, μείωση του σχηματισμού όζοντος (νέφους) κατά 80-90%, και μείωση των εκπομπών λεπτών σωματιδίων έως και 99%.
Καθίσταται σαφές ότι η αεριοκίνηση είναι η επόμενη ελληνική αγορά που αναμένεται να αναπτυχθεί ραγδαία με μοχλό το business plan της ΔΕΠΑ.