Home Νέα Το 2014 η έναρξη κατασκευής του TAP
Το 2014 η έναρξη κατασκευής του TAP

Το 2014 η έναρξη κατασκευής του TAP

0
0

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, οι εργασίες κατασκευής του αγωγού TAP αναμένεται να ξεκινήσουν την άνοιξη του 2014.


agogosΥπολογίζεται ότι οι εργασίες κατασκευής αναμένεται να διαρκέσουν τρία έως τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με την ενημέρωση που έκαναν ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ι.Μανιάτης και ο υφυπουργός, Α.Παπαγεωργίου. Η ΔΕΠΑ έχει ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν για προμήθεια ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων αερίου (περίπου το ένα τέταρτο της συνολικής κατανάλωσης της χώρας μας) από τον αγωγό για την ελληνική αγορά, σε ανταγωνιστικές τιμές, ενώ στη συμφωνία προβλέπεται και δυνατότητα κατασκευής διασυνδέσεων του ΤΑΡ για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας με αζερικό φυσικό αέριο.


Ανακοινώθηκε επίσης ότι υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία για συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην Κοινοπραξία του ΤΑΡ, με ποσοστό 5%, η οποία θα ενεργοποιηθεί όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή και ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού.


Ήδη, στο αρχικό σχήμα του ΤΑΡ στο οποίο συμμετείχαν η ελβετική ΑΧΡΟ, η νορβηγική Statoil και η γερμανική Ε.ΟΝ εισέρχονται τα μέλη της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ (ΒΡ, Total και η αζέρικη Socar).


Τόσο ο υπουργός όσο και ο υφυπουργός ΠΕΚΑ δεσμεύθηκαν για ταχεία (fast track) ολοκλήρωση των διαδικασιών που απαιτούνται για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, δηλαδή μεταξύ άλλων τις απαλλοτριώσεις και την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Ήδη, έχει συμφωνηθεί η συγκρότηση κοινής ομάδας εργασίας με εκπροσώπους της Κοινοπραξίας και των συναρμόδιων υπουργείων, η οποία σε δυο μήνες θα έχει καταλήξει στο χρονοδιάγραμμα του έργου.


Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, τα έσοδα του Δημοσίου από τη λειτουργία του αγωγού εκτιμώνται σε 320 εκατ. ευρώ, σε ορίζοντα δεκαπενταετίας. Δεν προβλέπεται, πάντως, η είσπραξη τελών διέλευσης.


Σε ό,τι αφορά τις διακλαδώσεις του αγωγού, από την ενημέρωση των δύο υπουργών προκύπτει ότι αποτέλεσαν βασικό επιχείρημα για την επιλογή του ΤΑΡ. Εκτός από τη Βουλγαρία- Ρουμανία και την Αλβανία, υπάρχουν συζητήσεις και κατ’ αρχήν συμφωνίες για τροφοδοσία, συνολικά, των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων με αζερικό αέριο.


Για τις τιμές του φυσικού αερίου, ο υφυπουργός υπενθύμισε ότι έχουν ξεκινήσει ήδη διαπραγματεύσεις με τη ρωσική Gazprom για μείωση των τιμών, ενώ η διεύρυνση των πηγών προμήθειας, στην προκειμένη περίπτωση με τον ΤΑΡ, ενισχύει τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών.