Home Νέα Τύπος Γκίντερ Ετινγκερ: Ο TAP αλλάζει την αγορά ενέργειας
Γκίντερ Ετινγκερ: Ο TAP αλλάζει την αγορά ενέργειας

Γκίντερ Ετινγκερ: Ο TAP αλλάζει την αγορά ενέργειας

0
0

«Ιστορική απόφαση» για την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας στην Ευρώπη χαρακτηρίζει την επιλογή του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ) ο Γκίντερ Ετινγκερ.


Συνέντευξη στον Άγγελο Αθανασόπουλο, TO BHMA, 28/6/2013


GΜιλώντας στο «Βήμα» ο επίτροπος Ενέργειας σημειώνει ότι η επιλογή έγινε με καθαρά εμπορικά κριτήρια απαντώντας στις αιτιάσεις περί της ισχυρής πολιτικής στήριξης που επί μακρόν απολάμβανε ο ανταγωνιστικός Nabucco West. Ο κ. Ετινγκερ επαναλαμβάνει πάντως ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τήρησε και θα τηρήσει ουδετερότητα στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ από τη στιγμή που όλα γίνονται με σεβασμό στο νομικό πλαίσιο της ΕΕ. Στο ίδιο κλίμα ο προερχόμενος από τη Γερμανία επίτροπος αποφεύγει να σηκώσει τους τόνους εναντίον της Ρωσίας, με αφορμή και την υπόθεση που εκκρεμεί εναντίον του ρωσικού κολοσσού Gazprom για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Τέλος, ο κ. Ετινγκερ εκτιμά ότι, τόσο μέσω του ΤΑΡ όσο και χάρη στον εντοπισμό σημαντικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο, «η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει συνδέσεις με Κύπρο, Ιταλία και Βόρεια Αφρική, ενώ θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε υποδομές από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια», με ιδιαίτερη έμφαση στη Βουλγαρία.


Τι σημαίνει για την ΕΕ η υλοποίηση του Νοτίου Ενεργειακού Διαδρόμου μετά την επιλογή του ΤΑΡ;
«Πρόκειται για μια ιστορική απόφαση για την ΕΕ. Από την κρίση παροχής αερίου το 2009 στην Ουκρανία η ΕΕ εξέταζε τρόπους για τη διαφοροποίηση της ενεργειακής τροφοδοσίας της. Επιδιώκαμε να διαφοροποιήσουμε οδούς, πηγές και εταίρους. Με το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου η Ευρώπη θα διαθέτει πλέον καλύτερες δυνατότητες να αποφύγει διακοπή παροχής αερίου στο μέλλον και να διασφαλίσει τις ποσότητες εκείνες που απαιτούνται για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η απόφαση φέρνει απτά αποτελέσματα. Θα απολαμβάνουμε σημαντικές ποσότητες αερίου από μια νέα πηγή: 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως θα έλθουν στην Ευρώπη ήδη πριν από το 2020. Χάρη στην εσωτερική ενεργειακή αγορά και σε νέες υποδομές θα επωφεληθεί όλη η Ευρώπη».


Γιατί πιστεύετε ότι επελέγη τελικά ο ΤΑΡ έναντι του Nabucco West που επί χρόνια απολάμβανε ισχυρότερη πολιτική υποστήριξη; Ηταν όντως η υψηλότερη οικονομική του βιωσιμότητα ο βασικός λόγος, όπως πολλοί αναλυτές επεσήμαναν;
«Πράγματι, επρόκειτο για μια απόφαση με εμπορικά κριτήρια. Οταν ξεκίνησε ο Nabucco, δεν υπήρχε ανταγωνισμός στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Σήμερα οι τιμές έχουν συμπιεστεί από τα ιστορικά υψηλά και παράλληλα με την όδευση του Nabucco οι εταιρείες ζητούσαν πιο ανταγωνιστικές τιμές. Παράλληλα, με την όδευση του ΤΑΡ, υπάρχει λιγότερος ανταγωνισμός και λιγότερη πίεση στις τιμές. Κατά συνέπεια, η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ επέλεξε τον ΤΑΡ. Ενα ζήτημα είναι εμφανές: όσο πιο “πολιτικοποιημένη” είναι η αγορά ενέργειας τόσο λιγότερο ελκυστική είναι».


Πόσο σημαντική είναι, κατά την άποψή σας, η μελλοντική σύνδεση του ΤΑΡ με τα Δυτικά Βαλκάνια αλλά και με τη Βουλγαρία (μέσω του αγωγού IGB από την Ελλάδα);
«Η σύνδεση είναι πράγματι σημαντική καθώς θα επιτρέψει την τροφοδοσία τόσο της Βουλγαρίας όσο και άλλων αγορών πέραν αυτής. Ωστόσο, αυτό δεν χρειάζεται να γίνει αποκλειστικά μέσω του IGB. Υπάρχουν ήδη συνδέσεις αλλά δεν χρησιμοποιούνται. Πιστεύω ότι πρώτα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ό,τι διαθέτουμε και στη συνέχεια να κατασκευάσουμε νέες υποδομές».


Μοιάζει σαφές ότι εξαιτίας της ενέργειας αναπτύσσεται ένας νέος Ψυχρός Πόλεμος στις σχέσεις ΕΕ – Ρωσίας. Πώς πιστεύετε ότι θα τελειώσει;
«Η Ρωσία έχει υπάρξει ένας αξιόπιστος εταίρος σε θέματα παροχής φυσικού αερίου και είμαι πεπεισμένος ότι θα παραμείνει σημαντικός εταίρος σε θέματα ενέργειας και εισαγωγών αερίου στο μέλλον. Το γεγονός ότι υπάρχουν και άλλες πηγές τροφοδοσίας και αυξημένης διαφοροποίησης δεν σημαίνει ότι η Ρωσία θα παύσει να παίζει σημαντικό ρόλο».


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ανοίξει μια υπόθεση εναντίον τηςGazprom για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού. Πότε θα υπάρξει απόφαση επί αυτής;
«Αυτή η υπόθεση βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια των εμπειρογνωμόνων που ασχολούνται με τα θέματα ανταγωνισμού. Υπήρξε καταγγελία, οι ειδικοί εξετάζουν τώρα αυτούς τους ισχυρισμούς και θα δούμε ποια θα είναι η απόφασή τους».


Κατά τη διάρκεια του τελευταίου ενάμιση χρόνου υπήρξε μια διαμάχη, τόσο δημοσίως όσο και παρασκηνιακά, για τον ρόλο και τις ανησυχίες της Επιτροπής επί της τελικά αποτυχημένης συμφωνίας ΔΕΠΑ – Gazprom. Πώς απαντάτε; Πιστεύετε ότι η Επιτροπή θα έχει ανάλογες ανησυχίες αν κάποια άλλη ή η ίδια ρωσική εταιρεία επιδιώξει να αγοράσει μερίδιο της ΔΕΠΑ;
«Είμαστε ουδέτεροι στο ποιος θα αγοράσει τη ΔΕΠΑ. Το έργο της Επιτροπής είναι να διασφαλίσει ότι όλες οι εταιρείες, από όπου και αν προέρχονται, δραστηριοποιούνται μέσα στο νομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης».


Αγορά ενέργειας
«Δεν επιδιώκουμε την αυτάρκεια αλλά την πολυαρχία»
Σε πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ για την ενέργεια παρουσιάσατε έναν χάρτη για τον Νότιο Μεσογειακό Διάδρομο, από το Ισραήλ ως την Ιταλία. Πώς φαντάζεστε ότι θα μπορούσε αυτός να λειτουργήσει στο μέλλον; Και πόσο σημαντικός είναι, σε αυτό το πλαίσιο, ο εντοπισμός κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο για την ενεργειακή αυτάρκεια της Ευρώπης;
«Κατ’ αρχάς πρέπει να σας πω ότι δεν επιδιώκουμε την αυτάρκεια αλλά την πολυαρχία. Αυτό σημαίνει ότι δεν επιθυμούμε μία εταιρεία να ελέγχει την αγορά. Θα ήθελα να δω πολλές εταιρείες να ανταγωνίζονται σε μια ανοιχτή και ελεύθερη αγορά. Μόνο μια αποτελεσματική και ανταγωνιστική αγορά είναι ικανή να παράσχει στους καταναλωτές την καλύτερη υπηρεσία στην πιο προσιτή τιμή. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι εξαρτημένη από έναν μοναδικό τροφοδότη αερίου. Ωστόσο η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει συνδέσεις με Κύπρο, Ιταλία και Βόρεια Αφρική, ενώ θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε υποδομές από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια. Εργαζόμαστε επί τέτοιων επιλογών και θα θέλαμε η Ελλάδα να υιοθετήσει ολόψυχα ένα τέτοιο όραμα για την περιφερειακή αγορά αερίου».


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Τουρκία παίζει ρόλο-κλειδί στον μελλοντικό σχεδιασμό της ΕΕ στον τομέα της ενέργειας. Θα μπορούσε η Τουρκία να αποτελέσει αξιόπιστο εταίρο και πώς αυτό συνδέεται με την ευρωπαϊκή προοπτική της; Ανησυχείτε ότι το πέρασμα πολλών αγωγών από την τουρκική επικράτεια θα μπορούσε να δημιουργήσει ανάγκη για διαφοροποίηση όχι μόνο πηγών αλλά και οδών μεταφοράς;
«Η Τουρκία είναι καλός γείτονας και αξιόπιστος εταίρος στην ενέργεια. Η Τουρκία διαδραματίζει ρόλο-κλειδί στη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και οδών της Ευρώπης. Εξαιτίας της γεωγραφικής της εγγύτητας με την ΕΕ η μελλοντική ολοκλήρωση της αγοράς θα μπορούσε να είναι αμοιβαία επωφελής για την Τουρκία και την ΕΕ».