Home Καύσιμα Αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των πρατηρίων
Αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των πρατηρίων

Αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των πρατηρίων

0
0

Νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Ανάπτυξης, πρόκειται να αλλάξει το υφιστάμενο καθεστώς λειτουργίας των πρατηρίων υγρών καυσίμων καθώς θα επιτρέπει την “μετακίνηση” προς άλλο εταιρικό σήμα.


cargasΤο νέο περιβάλλον στην αγορά των καυσίμων δημιουργείται με νομοθετική διάταξη σύμφωνα με την οποία θεσπίζονται κανόνες στις συμβάσεις μεταξύ εταιρειών πετρελαιοειδών και πρατηριούχων και ρίχνουν φως στις προμήθειες, αποσυνδέουν τις επενδύσεις των εταιρειών στα πρατήρια από την τιμολόγηση, βγάζουν τις διάφορες εκπτώσεις που αλλοίωναν την πραγματική τιμή καταναλωτή και γενικά αποκαλύπτουν τον τρόπο διαμόρφωσης των τιμών, τα «καπέλα» και όλες τις πρακτικές που και τις λιανικές τιμές αύξαναν και τα εμπορικά κέρδη «κάλυπταν».


Όπως ορίζεται στη νομοθετική ρύθμιση, η «μέγιστη διάρκεια σύμβασης αποκλειστικής προμήθειας υγρών καυσίμων και υγραερίου κίνησης ορίζεται στα πέντε έτη και δύναται να παρατείνεται κάθε φορά με γραπτή συμφωνία των συμβαλλομένων για ίσο χρόνο. Η παράταση υφιστάμενης σύμβασης μετά τη δημοσίευση του νόμου λογίζεται ως νέα σύμβαση. Σε περίπτωση μίσθωσης από τον πρατηριούχο ή παραχώρησης της χρήσης στον πρατηριούχο χώρων που είτε ανήκουν στην εταιρεία εμπορίας είτε μισθώνονται από αυτήν από τρίτους, μη συνδεδεμένους με τον πρατηριούχο, η σύμβαση αποκλειστικής προμήθειας μπορεί να είναι διάρκειας μεγαλύτερη της πενταετίας, που όμως δεν μπορεί να υπερβαίνει τη διάρκεια της μίσθωσης. Εφόσον η σύμβαση αποκλειστικής προμήθειας είτε δεν συνοδεύεται από παροχή οικονομικών και χρηματοδοτικών ανταλλαγμάτων ή πραγματοποίηση επενδύσεων από την εταιρεία εμπορίας είτε η αξία αυτών έχει ήδη αποπληρωθεί, μπορεί να καταγγελθεί από μέρους του πρατηριούχου, και χωρίς σπουδαίο λόγο, μετά τη συμπλήρωση τριετίας, με τήρηση προθεσμίας έξι μηνών».


Ειδικότερα, στη νομοθετική ρύθμιση καθορίζεται ότι αποσυνδέεται η χονδρική τιμή πώλησης των καυσίμων από την παροχή οικονομικών και χρηματοδοτικών ανταλλαγμάτων των εταιρειών εμπορίας προς τα πρατήρια, κάτι που μέχρι σήμερα αποτελούσε Δούρειο Ίππο για την απροσδιόριστη διαμόρφωση των τιμών. Επίσης, ορίζεται ότι η σύμβαση μεταξύ των δύο πλευρών θα είναι γραπτή και θα αποτυπώνει την πιστωτική πολιτική, την πολιτική παροχών και εκπτώσεων, το ύψος και τη χρονική διάρκεια των εκπτώσεων, όπως και τις τυχόν απολογιστικές εκπτώσεις. Έτσι, θα προσδιορίζονται οι τυχόν επιπτώσεις της απόσβεσης του κόστους επενδύσεων στις πολιτικές παροχών και εκπτώσεων των εταιρειών εμπορίας προς τα πρατήρια. Επιπλέον, στη νομοθετική ρύθμιση προβλέπεται ότι θα πρέπει να γίνεται εμφανής η διαμόρφωση της χονδρικής τιμής πώλησης των καυσίμων, όπως και η τυχόν τροποποίηση της σύμβασης με έγγραφη συμφωνία μεταξύ των δύο μερών, ο τρόπος καταγγελίας της σύμβασης και η διάρκειά της, ο τρόπος αποπληρωμής της αξίας των επενδύσεων από τον πρατηριούχο, καθώς και το δικαίωμα του βενζινοπώλη να αποπληρώσει οποιαδήποτε στιγμή το οφειλόμενο ποσό.


Στις συμβάσεις, σύμφωνα με τον νέο νόμο, προβλέπεται ότι η χονδρική τιμή πώλησης των υγρών καυσίμων και του υγραερίου κίνησης διαμορφώνεται εναλλακτικά με βάση:
– Τις τιμές αναφοράς, μη προσδιοριζόμενες από τα συμβαλλόμενα μέρη και προσβάσιμες στον πρατηριούχο, πλέον μεικτού περιθωρίου. Οι εκπτώσεις και παροχές υπολογίζονται επί της ως άνω τιμής αναφοράς που προβλέπεται στη σύμβαση.
– Την τιμή χονδρικής πώλησης που ανακοινώνουν οι εταιρείες εμπορίας καθημερινά στη ΡΑΕ για την περιοχή του κάθε πρατηριούχου, μείον τις εκπτώσεις της. Η τιμή αυτή χονδρικής πώλησης αναπροσαρμόζεται με βάση κριτήρια που είναι διαφανή και προσβάσιμα στον πρατηριούχο.


Οι όροι της σύμβασης τροποποιούνται με έγγραφη συμφωνία των μερών. Τυχόν πρόβλεψη στη σύμβαση για μονομερή τροποποίηση από μέρους των εταιριών εμπορίας όρων που αφορούν στις χορηγούμενες εκπτώσεις είναι άκυρη.