Home Νέα Αμφίβολα τα επενδυτικά σχέδια φυσικού αερίου
Αμφίβολα τα επενδυτικά σχέδια φυσικού αερίου

Αμφίβολα τα επενδυτικά σχέδια φυσικού αερίου

0
0

«Πληθωρισμό» επενδυτικών σχεδίων αποθήκευσης φυσικού αερίου, βιώνει η Ελλάδα αυτή την περίοδο και οι γειτονικές χώρες.


Γράφει η Ηλέκτρα Αλευρίτη


pipeline meterΑμφίβολο βέβαια παραμένει κατά πόσο τέτοιου είδους σχέδια μπορούν να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση, ή απλά προβάλλονται για λόγους πολιτικούς ή εσωτερικής κατανάλωσης, την ώρα μάλιστα που το κύριο πρόβλημα των αγορών αυτών είναι η υψηλή τιμή του αερίου.


Τα σχέδια που κατατίθενται είναι τα εξής: υπόγεια αποθήκη στο κοίτασμα Ν. Καβάλα (ΤΑΙΠΕΔ), πλωτή αποθήκη υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη (έλαβε άδεια ΑΣΦΑ) με προοπτική διασύνδεσης με τον κεντρικό αγωγό, πλωτή αποθήκη LNG στην Καβάλα (ΔΕΠΑ), τρίτη δεξαμενή LNG με αύξηση της δυναμικότητας επαναεριοποίησης στη Ρεβυθούσα (ΔΕΣΦΑ), προοπτική κατασκευής υπόγειας αποθήκης από τον ΤΑΡ στην Αλβανία, με την αξιοποίηση χώρων σε παλαιά αλατωρυχεία, προοπτική αναβάθμισης υφιστάμενης υπόγειας αποθήκης στη Βουλγαρία από την Bulgargas.


Ο εκπρόσωπος της βουλγαρικής Bulgargas Kirilou Tomlekof, μιλώντας στο συνέδριο Balkan Oil andGas την Τετάρτη, αναφέρθηκε σε επενδυτικά σχέδια που αφορούν στην αναβάθμιση της μικρής υπόγειας αποθήκης που είναι ενταγμένη στο σύστημα της Βουλγαρίας. Με αυτή την αναβάθμιση, η υπόγεια αποθήκη θα αποκτήσει δυναμικότητα παροχής περίπου 10 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων την ημέρα και θα πραγματοποιεί εξαγωγές σε γειτονικές χώρες.


Από την ελληνική πλευρά, οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως αυτή την περίοδο βιώνουμε ένα πληθωρισμό επενδυτικών σχεδίων τα περισσότερα από τα οποία συγκλίνουν σε κοινούς στόχους, όπως διαφοροποίηση πηγών προμήθειας ή ασφάλεια εφοδιασμού. Με εξαίρεση τα σχέδια αγωγών όπως ο ΤΑΡ και ο IGB (ελληνοβουλγαρικός) και της αναβάθμισης των αποθηκευτικών χώρων της Ρεβυθούσας, κανένα άλλο βέβαια δεν έχει δρομολογηθεί.


Επιπλέον εκτός από τον ΤΑΡ, όλα τα άλλα απευθύνονται κυρίως σε αγορές όπως η Ελληνική και η Βουλγαρική, οι οποίες βιώνουν την οικονομική κρίση με πτώση στην κατανάλωση ενέργειας. Το κύριο πρόβλημά τους δε είναι οι υψηλές τιμές με τις οποίες προμηθεύονται το φυσικό αέριο.


Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε η ΕΕ ενισχύει οικονομικά μικρούς σε μήκος και οικονομικούς στη λειτουργία τους διασυνδετήριους αγωγούς μεταξύ των δικτύων της ΝΑ Ευρώπης, ώστε σταδιακά αυτές να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό αέριο και να αρχίσουν να προμηθεύονται αέριο από άλλες πηγές.


Η κατασκευή των δύο αγωγών TAP και IGB έχει δρομολογηθεί από τις εταιρείες μετόχους (ΔΕΠΑ, Edison, BEH για IGB), όπως και της τρίτης δεξαμενής LNG στη Ρεβυθούσα (ΔΕΣΦΑ), ενώ για την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας, κόστους περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ, ενδιαφέρεται η Energean. Αντίθετα, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι προτίθεται να την αξιοποιήσει ή να συμμετάσχει σε επιχειρηματικό σχήμα η εταιρεία του ΤΑΡ. Όσον αφορά στη ΔΕΠΑ, η επενδυτική απόφαση για την πλωτή αποθήκη LNG της Καβάλας λέγεται πως θα συνδυαστεί με την αναστροφή στο μέλλον του οικονομικού κλίματος και την βελτίωση της ρευστότητας στην εσωτερική αγορά.