Home Καύσιμα Προχειρότητα στο σύστημα εισροών-­εκροών
Προχειρότητα στο σύστημα εισροών-­εκροών

Προχειρότητα στο σύστημα εισροών-­εκροών

0
0

 

Με αφορμή χθεσινά δημοσιεύματα για την εφαρμογή του 
συστήματος εισροών εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων, το υπουργείο Οικονομικών 
ανακοίνωσε ότι οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή του νόμου για την πάταξη του 
λαθρεμπορίου είναι τεράστιες και αδικαιολόγητες.

 

 

pratiriaΤα συστήματα εισροών­εκροών στην πρώτη Ζώνη εφαρμογής του προγράμματος (πρατήρια Αττικής και Θεσσαλονίκης) ξεκίνησαν ήδη, εδώ και τρεις μήνες και δεν κατάφεραν να λειτουργήσουν με ευθύνη, όπως προκύπτει από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Η τελευταία, σύμφωνα με ανακοίνωση είναι έτοιμη να θέσει σε λειτουργία το σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής στοιχείων τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου.

 

Επιπλέον, δεν αρνείται ότι αρκετοί πρατηριούχοι προχώρησαν σε καταγγελίες, εξαιτίας του πολύ πρόσφατου διαγωνισμού που ξεκίνησε για την
απόκτηση συστήματος ελέγχων και διασταυρώσεων των στοιχείων που αποστέλλονται από τα πρατήρια. Πού επιρρίπτει, όμως, το υπουργείο τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις; Στη διαδικασία της δοκιμαστικής λειτουργίας του συστήματος υποβολής στοιχείων, κατά την οποία δημιουργήθηκαν πολλά προβλήματα αλλά και στην ανάδειξη χρονιζόντων θεμάτων των εγκαταστάσεων   (πιστοποιημένες  ογκομετρήσεις, θέματα αδειοδοτήσεων κ.λπ).

 

Με τη χθεσινή ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί να αποδώσει ευθύνες και στη πλευρά των πρατηριούχων, ανακοινώνοντας ότι στο σύστημα μητρώου των εγκαταστάσεων που τέθηκε σε λειτουργία από τις 16 Σεπτεμβρίου, έχουν απογραφεί μόνο 350 πρατήρια από το σύνολο των 1.600 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το υπουργείο αναγνωρίζει επίσης καθυστερήσεις στην έκδοση σειράς κρίσιμων αποφάσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, προσθέτοντας ότ βρίσκονται στο τελικό στάδιο. Πρόκειται για τις αποφάσεις που αφορούν την εγκατάσταση συστημάτων εισροών-­εκροών από εταιρείες και διυλιστήρια, μέχρι και πρατήρια του Δημοσίου (π.χ. ιδιοκτησίας των Ενόπλων Δυνάμεων, της ΕΘΕΛ, Ιδιωτικών Μεταφορικών Εταιρειών με πάνω από 20 φορτηγά, κ.λπ.).

 

Τέλος, για τη σημαντική απόφαση της σήμανσης των βυτιοφόρων και των πλωτών μέσων, αναφέρει ότι ήδη υπεγράφη και αναμένεται η έκδοσή της σε ΦΕΚ. Προχειρότητα και έλλειψη σχεδιασμού καταλογίζουν στο υπουργείο Οικονομικών παράγοντες της αγοράς καυσίμων, ενώ κάποιοι αφήνουν και αιχμές για σκόπιμες καθυστερήσεις. Μεταφέρουν μάλιστα εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων που αμφισβητούν τη δυνατότητα λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής στοιχείων στις 2 Δεκεμβρίου, τονίζοντας ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 4 μήνες. Ερμηνεύοντας την ολιγωρία των αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου
Οικονομικών, παράγοντες της αγοράς θέτουν και ερωτήματα περί της αξιοπιστίας του συστήματος, επισημαίνοντας ότι δεν έχει διασφαλισθεί ότι τα στοιχεία που θα αποστέλλονται «δεν θα πειράζονται».

 

Απογοητευμένο είναι το υγιές κομμάτι της αγοράς που πάσχει από τον αθέμιτο ανταγωνισμό του λαθρεμπορίου και από το υπουργείο Ανάπτυξης που έχει την ευθύνη των ελέγχων σχετικά με τη συμμόρφωση των πρατηριούχων με την υπουργική απόφαση που προβλέπει εγκατάσταση συστημάτων εισροών­ εκροών. Γιατί το υπουργείο Ανάπτυξης δεν προχωράει σε ελέγχους για να διαπιστώσει εάν έχουν εγκαταστήσει τα πρατήρια συστήματα εισροών-εκροών αλλά και εάν αυτά που έχουν εγκαταστήσει πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω αυτών, είναι ένα από τα ερωτήματα που θέτουν.

 

Επίσης,θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο νόμος προβλέπει αναστολή της άδειας για όσα πρατήριαδεν έχουν εγκαταστήσει το σύστημα. Είναι φανερό, λοιπόν, ότι μια εικόνα προχειρότητας προβάλλει στην αγορά η έκδοση της υπουργικής απόφασης για την επέκταση του συστήματος εισροών στους μεταπωλητές που εκδόθηκε επίσης με καθυστέρηση, μέσα στον Σεπτέμβριο λίγο πριν από την ένταξη της διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης. Χρησιμοποιήθηκε η ίδια απόφαση που ίσχυε για τα πρατήρια, με αποτέλεσμα να καταστεί μη λειτουργική.

 

Η επεξήγηση των αρμόδιων παραγόντων σχετικά με το ποσό που παραδίδουν οι αντλίες των πρατηρίων(30 λίτρα καυσίμου )και οι αντλίες των μεταπωλητών (8.000 λίτρα) καθιστά σαφές και ξεκάθαρο  το γεγονός  ότι δεν μπορούν να δουλέψουν με το ίδιο ηλεκτρονικό σύστημα. Άλλωστε έχει επισημανθεί και
από την αγορά στο αρμόδιο υπουργείο.