Home Νέα Τύπος Νέο βέτο της τρόικας για ΔΕΠΑ
Νέο βέτο της τρόικας για ΔΕΠΑ

Νέο βέτο της τρόικας για ΔΕΠΑ

0
0

Αλλαγές δρομολογούνται στην εγχώρια αγορά λιανικής πώλησης φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ να πηγαίνει ακόμη πιο πίσω.


Του Χρήστου Κολώνα
Έθνος, 1/12/2013


depaΤην ίδια στιγμή, κοντά σε συμφωνία για μείωση της τιμής προμήθειας κατά 15% βρίσκονται η Δημόσια Επιχείρηση με τη ρωσική Gazprom. Η τελική έκβαση αναμένεται περί τα μέσα του μήνα.


Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», ο υφυπουργός Ενέργειας Μάκης Παπαγεωργίου έχει ξεκινήσει συζητήσεις με την τρόικα για αλλαγές στην αγορά λιανικής του φυσικού αερίου, οι οποίες ωστόσο θα πρέπει να γίνουν σε ένα μεταβατικό στάδιο.


Είχαν προηγηθεί έντονες απαιτήσεις της τρόικας για εδώ και τώρα αλλαγές στη λιανική εμπορία του φυσικού αερίου.


Να υπενθυμίσουμε ότι ο τρόπος δομής της σχετικής αγοράς περιλαμβάνει τις Εταιρείες Παροχής Αερίου, στις οποίες μέτοχοι είναι η ΔΕΠΑ με 51% και οι δύο ξένες επιχειρήσεις, η Shell Gas και η ιταλική Eni. Για την ακρίβεια, οι ΕΠΑ είναι τρεις.


Η μία στην Αττική με ποσοστά συμμετοχής της ΔΕΠΑ στο 51% και της Shell Gas στο 49% και οι άλλες δύο είναι στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, με τη ΔΕΠΑ να έχει 51% και την Eni 49%. Η ΔΕΠΑ είχε κάνει διαγωνισμό για την παραχώρηση του 49% των ΕΠΑ με μακροχρόνια σύμβαση. Οι σχετικοί διαγωνισμοί μάλιστα είχαν λάβει και την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.


Η ελληνική αντίδραση
Η τρόικα θεωρεί πως το υπάρχον σχήμα κρατά κλειστή την αγορά και εμποδίζει την είσοδο κι άλλων παικτών στη λιανική και κάλεσε την κυβέρνηση να προχωρήσει στο άνοιγμά της. Κάτι τέτοιο δεν έγινε λένε οι πληροφορίες αποδεκτό από τον αρμόδιο για τις διαπραγματεύσεις υφυπουργό Μάκη Παπαγεωργίου. Μάλιστα, ο τελευταίος φέρεται να επεσήμανε στους δανειστές: «Οι διαγωνισμοί για τις ΕΠΑ αλλά και ο τρόπος δομής της λιανικής αγοράς έχει γίνει με έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συνεπώς η Κομισιόν θα πρέπει να προχωρήσει και σε ανάλογες αποφάσεις».


Πληροφορίες θέλουν να έχουν ξεκινήσει συζητήσεις της τρόικας με τον υφυπουργό Ενέργειας για τη δρομολόγηση αλλαγών στην εγχώρια αγορά, ωστόσο με ομαλή και μεταβατική διαδικασία. Θα αναζητηθούν επίσης ο τρόπος, ο χρόνος αλλά και οι επιπτώσεις.
Πηγές δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην ανάγκη αποζημίωσης ή παροχής κάποιων αντισταθμιστικών οφειλών στη ΔΕΠΑ, για παράδειγμα καθώς θα υποχρεωθεί σε μείωση του ποσοστού της. Βέβαια, με δεδομένες τις επερχόμενες αλλαγές, η κυβέρνηση έχει θέσει υπόψη στην τρόικα τις συνέπειες στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ. Πληροφορίες θέλουν τον υφυπουργό Ενέργειας να έχει θέσει ζήτημα μετάθεσης του χρόνου ιδιωτικοποίησης. Κι αυτό επειδή κανένας επενδυτής δεν θα προσέλθει όταν είναι ανοικτή μία διαδικασία αλλαγής.


Μοντέλο Ισπανίας
Αξίζει να σημειωθεί πως οι αγορές αερίου της Ισπανίας και της Ιταλίας είναι ορισμένα από τα μοντέλα που θα μελετηθούν. Οι αγορές αυτές ξεκίνησαν να ανοίγουν από το 2003 ουσιαστικά και πέρασαν πολλά χρόνια μετάβασης μέχρι να φτάσουν στο σημερινό επίπεδο. Για παράδειγμα, στην Ισπανία το 2003 η Gas Natural είχε το 90% της λιανικής και τώρα το ποσοστό της έχει πέσει στο 37%. Οι εταιρείες που συνολικά δραστηριοποιούνται στη λιανική είναι 14.


Εξελίξεις, όμως, αναμένονται και στο θέμα των τιμών προμήθειας φυσικού αερίου. Πηγές αναφέρουν ότι ΔΕΠΑ και Gazprom έχουν προχωρήσει τις διαπραγματεύσεις και βρίσκονται κοντά σε συμφωνία. Κάποιες πληροφορίες κάνουν λόγο πως οι δύο πλευρές φέρονται να συμφωνούν σε μείωση της τάξης του 15%.


Η ΔΕΠΑ είχε ξεκινήσει με αίτημα μείωσης 20% και η Gazprom μιλούσε για 10%. Η Ελλάδα από την άλλη μεριά έχει την 7η υψηλότερη τιμή σε σύνολο 19 χωρών της ΕΕ. Οι χώρες με το φθηνότερο αέριο είναι η Αυστρία, η Γερμανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, που όπως και η Ολλανδία όμως είναι και παραγωγοί. Σύμφωνα με το δελτίο European Gas Daily του οίκου Platts, η μέση τιμή εισαγωγής του φυσικού αερίου στη Γερμανία είναι 25% φτηνότερη απ’ ό,τι η αντίστοιχη ελληνική.


Η ΔΕΠΑ σημειώνεται ότι φέρεται να μην επιθυμεί την προσφυγή στη διαιτησία στην περίπτωση που οι δύο πλευρές δεν τα βρουν, καθώς η διαδικασία θα κρατήσει για δύο χρόνια και οι τιμές αερίου δεν θα μειωθούν.


tags: