Home Το θέμα της ημέρας Σημαντικό έργο στην Καβάλα
Σημαντικό έργο στην Καβάλα

Σημαντικό έργο στην Καβάλα

0
0

Μία σημαντική είδηση πέρασε πρόσφατα από τον Τύπο. Όπως διαβάζουμε, η φινλανδική εταιρία Poyry, ανέλαβε να διερευνήσει για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ, τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορεί να γίνει πιο ελκυστικός ο διαγωνισμός για τη δημιουργία της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα της Καβάλας.


Γράφει ο Αριστείδης Ζευγίτης


energeanΗ μελέτη είναι το πρώτο βήμα της διαδικασίας του διαγωνισμού, αφού μόλις παραδοθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, και αξιολογηθεί, αμέσως μετά αναμένεται να δημοσιευθεί η προκήρυξη.Το κρίσιμο ερώτημα το οποίο καλείται να απαντήσει η μελέτη είναι σε πόσο χρόνο θα γίνει η απόσβεση της επένδυσης των 350-400 εκ. ευρώ που θα χρειασθεί για τη δημιουργία της υπόγειας αποθήκης.


Σημαντικό στοιχείο της επένδυσης είναι ότι ένα ποσοστό της υπόγειας αποθήκης που θα δημιουργηθεί θα διατίθεται για εμπορική χρήση και ένα άλλο ποσοστό θα διατίθεται για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας. Σε κάθε ένα από τα σενάρια, τα ποσοστά θα ποικίλουν.


Παράλληλα όπως μαθαίνουμε, η μελέτη θα λάβει επίσης υπόψιν της, τις τρέχουσες τιμές πώλησης του φυσικού αερίου, καθώς επίσης το γεγονός ότι τα έσοδα για το Δημόσιο δεν θα προέλθουν μόνο από το τίμημα του πλειοδότη στο διαγωνισμό, αλλά και από τα ποσοστά που αυτό θα εισπράττει επί των μελλοντικών εσόδων του αναδόχου.Το ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από αυτό είναι ότι το υψηλότερο όφελος για το Δημόσιο θα προέλθει από τη συμμετοχή του στα μελλοντικά έσοδα που θα εισπράττει ο παραχωρησιούχος, παρά από το αρχικό τίμημα.


Στο τεχνικό μέρος τώρα, όπως έχει γίνει γνωστό , η νότια Καβάλα έχει σήμερα δυναμικότητα αποθήκευσης 7 δισ. κ.μ., και είναι η μοναδική φυσική υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου πανελλαδικά.Η θέση της μάλιστα συνδυάζεται ιδανικά με τον αγωγό TAP και με την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ιταλία, καθώς βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο της διαδρομής του αγωγού.


Η μελέτη αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σε 1-2 μήνες από σήμερα, ενώ λόγο σ’ όλα αυτά θα έχει και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), που ακόμη δεν έχει εμπλακεί ενεργά στην όλη διαδικασία.


Ελπίζουμε όλα να πάνε καλά και να γίνουν συγχρόνως και εγκαίρως όλες οι απαραίτητες παράλληλες διαδικασίες π.χ περιβαλλοντικές μελέτες και άδειες, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει η αποθήκη συγχρόνως με την έναρξη λειτουργία του αγωγού ΤΑΡ.