1. Home
  2. Καύσιμα
  3. Ζωή… ποδήλατο στην Ευρώπη
Ζωή… ποδήλατο στην Ευρώπη

Ζωή… ποδήλατο στην Ευρώπη

0

Τα στοιχεία από τις πωλήσεις ποδηλάτων και τη χρήση των δικύκλων στην Ευρώπη είναι ενδεικτικά για την προτίμηση που δείχνουν σε αυτά οι Ευρωπαίοι πολίτες.


cΣύμφωνα με στοιχεία της ένωσης Coliped για τη βιομηχανία ποδηλάτου και της ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA, στην Ευρώπη πουλήθηκαν 19,7 εκατ. ποδήλατα το 2012, ενώ την ίδια περίοδο οι πωλήσεις των αυτοκινήτων έφταναν στα 12 εκατ. Στις 26 από τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πωλήθηκαν περισσότερα ποδήλατα από αυτοκίνητα, ενώ εξαίρεση στο «πράσινο» μέσο μετακίνησης αποτελεί το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο. Σε εκτενές ρεπορτάζ του το BBC επισημαίνει πως, από την αρχή της χρηματοπιστωτικής κρίσης στην Ευρώπη, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν σημαντικά, με το ποδήλατο να κερδίζει συνεχώς έδαφος. Το φαινόμενο, μάλιστα, παρατηρείται κι εκτός των παραδοσιακών «πρωτευουσών ποδηλάτων» στη βόρεια Ευρώπη, δηλαδή του Άμστερνταμ και της Κοπεγχάγης.


Ειδικά, στις χώρες της Νότιας Ευρώπης -πολλές εκ των οποίων είναι προσανατολισμένες στο αυτοκίνητο- η μετάβαση είναι εντυπωσιακή. Για παράδειγμα, οι Ιταλοί αγόρασαν 1,6 εκατ. ποδήλατα το 2012 έναντι 1,4 εκατ. αυτοκινήτων. Το 2011 οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ιταλία έπεσαν στο επίπεδο στο οποίο βρίσκονταν το 1964, σύμφωνα με τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης.


Στη Βουδαπέστη, το ποδήλατο είναι το πλέον προτιμώμενο μέσο μεταφοράς με τα πιο πολυσύχναστα μπαρ να χρησιμοποιούν ποδήλατα ως διακοσμητικά στοιχεία και με μαζικές ποδηλατάδες να διοργανώνονται σε εβδομαδιαία βάση.


Στην Ισπανία, πέρυσι πουλήθηκαν 780.000 ποδήλατα έναντι 700.000 αυτοκινήτων παρά τις καταγγελίες των ποδηλατιστών ότι οι ισπανικές πόλεις παραμένουν επικίνδυνες για τα δίτροχα.


Η Μαδρίτη θα εγκαινιάσει του χρόνου ένα νέο πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων κι έχει παρουσιάσει ήδη τα σχέδια για έναν «πράσινο δακτύλιο» ποδηλατοδρόμων που θα καλύπτει δέκα χιλιόμετρα γύρω από το κέντρο της πόλης.


Σύμφωνα με την ισπανική υπηρεσία οδικής ασφάλειας, ενώ ο αριθμός των ποδηλατών είναι σταθερός, οι Ισπανοί χρησιμοποιούν τα ποδήλατά τους όλο και συχνότερα. Η χρήση ποδηλάτων για τις καθημερινές μετακινήσεις ανήλθε από το 17% στο 30%. Στην Πορτογαλία της λιτότητας, ο αριθμός των ποδηλάτων γνωρίζει αύξηση σε πόλεις όπως η Λισαβόνα και το Πόρτο, αλλά όχι και τόσο στις ορεινές περιοχές της χώρας.


Στους δρόμους του Λονδίνου τα ποδήλατα είναι σήμερα τόσο κοινό θέαμα όσο και τα μαύρα ταξί ή τα κόκκινα διώροφα λεωφορεία. Η πόλη σήμερα δέχεται πιέσεις για να προσφέρει ασφαλέστερους δρόμους στους ποδηλάτες και χωριστές ποδηλατολωρίδες, παρά τη δέσμευση των Αρχών να επενδύσουν 1,2 με 1,6 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Οι Αρχές στο Λονδίνο υποστηρίζουν ότι ο αριθμός των ημερήσιων διαδρομών με ποδήλατο ανήλθε στο 66% τη δεκαετία μέχρι το 2011 για να φθάσει τις 500.000.


Όσο για τη χώρα μας, η Ελλάδα κατέλαβε τη 16η θέση στις πωλήσεις ποδηλάτων στην Ευρώπη των «27» με 360.000 δίκυκλα.


Τα περισσότερα ποδήλατα (3.966.000) πωλήθηκαν στη Γερμανία, ενώ οι πωλήσεις ποδηλάτων στη Ρουμανία ξεπέρασαν κατά πέντε φορές τις πωλήσεις αυτοκινήτων.