Home Θεσμικοί φορείς Παρέμβαση Παπαγεωργίου για τον ΑΔΜΗΕ
Παρέμβαση Παπαγεωργίου για τον ΑΔΜΗΕ

Παρέμβαση Παπαγεωργίου για τον ΑΔΜΗΕ

0
0

Πρακτικά με την παρέμβαση του Υφυπουργού ΠΕΚΑ, Μάκη Παπαγεωργίου, στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Ρύθμιση θεμάτων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.».


makis-papagewrgiou“Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε, θα είναι μικρή η παρέμβασή μου σήμερα. Η ολοκληρωμένη μετά την κατ’ άρθρον συζήτηση. θα ήθελα, απλά, να αναφερθώ σε κάποια σημαντικά και στρατηγικού χαρακτήρα σημεία. Καταρχήν να πω ότι ο ΑΔΜΗΕ, είναι μόνο η μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος, η υψηλή τάση δεν έχει καμία σχέση με την εταιρεία διανομής ηλεκτρικού ρεύματος, προς τον οικιακό και μέσης τάσης καταναλωτή.


Είναι οι βασικές διασυνδέσεις ηλεκτρικού ρεύματος και μεταφοράς του, τόσο στον χερσαίο χώρο, όσο και αυτό το οποίο έχει ξεκινήσει, διασύνδεση με το νησιωτικό χώρο, με πρώτο πραγματικό στόχο όπως ξέρετε και που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, την διασύνδεση των Κυκλάδων. Με δεύτερο στόχο, τη διασύνδεση με υποθαλάσσιο καλώδιο της Κρήτης. Όλα αυτά βρίσκονται στο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ. Εδώ, θα πρέπει να επισημάνω κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί ακούστηκε κάτι, περί μονοπωλίου κρατικού – ιδιωτικού ή οτιδήποτε.


Είναι ξεκάθαρο ότι σε αυτόν τον τομέα που μιλούμε, για τη μεταφορά του ηλεκτρικού ρεύματος υψηλής τάσης, ένας είναι ο διαχειριστής, έτσι προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και ότι κάνουμε είναι ακριβώς υιοθέτηση της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας και των Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Είναι υποχρεωμένος όποιος και αν είναι ο ιδιοκτήτης να καταθέτει κάθε χρόνο ένα δεκαετές πρόγραμμα. Αυτό το δεκαετές, ανανεώνεται λοιπόν κάθε έτος, κάτι το οποίο δεν υπόκειται στη θέλησή του Διαχειριστή, αλλά είναι υπό την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής της κάθε χώρας και υπό τον Ευρωπαίο Ρυθμιστή Ενέργειας. Ελέγχονται λοιπόν σε διπλό επίπεδο.


Άρα, καταρχήν, το όποιο επενδυτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να αλλάζει κατά βούληση, όποιος και αν είναι ο ιδιοκτήτης, όπως επίσης θα πρέπει να επισημάνω -προς γνώση- ότι μπορεί ο Ρυθμιστής να επιβάλει στο Διαχειριστή πιθανές αναγκαίες επενδύσεις είτε για την αναβάθμιση είτε για τη συντήρηση του δικτύου είτε για την επέκταση του δικτύου. Αυτό είναι ξεκάθαρο νομίζω και πρέπει να είναι ξεκάθαρο θαρρώ προς όλους.


Ένα άλλο στοιχείο το οποίο ειπώθηκε, τουλάχιστον από δύο-τρεις Βουλευτές, ήταν η αλλαγή της πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου, στον τρόπο δηλαδή, του πως θα γίνει το 66%. Η αρχική πρόβλεψη ήταν σε δύο στάδια, ήταν 51% και το υπόλοιπο σε λίγο διάστημα, θεωρώντας ότι θα είναι καλύτερη η απόδοσή του. Θεωρήθηκε όμως, με βάση τους Συμβούλους της Δ.Ε.Η., ότι η μέγιστη απόδοση – όπως έχει συμβεί και σε άλλες χώρες – θα ήταν να γίνει σε μια φάση. Να μην έχει δύο φάσεις, διότι δεν έχει κανένα ακριβώς νόημα, τουλάχιστον στη σημερινή οικονομική συγκυρία, διεθνή επιχειρηματική συγκυρία στο χώρο της ενέργειας.
Όσον αφορά το 34% θα πρέπει να ξεκαθαρίσω κάτι πάνω σ’ αυτό, δεν έχει να κάνει με τη χρυσή μετοχή που καταργήθηκε, εδώ μιλάμε καθαρά για το ν. 2190, με ό,τι ισχύει για τις Ανώνυμες Εταιρείες, που είναι ξεκάθαρο το ποια είναι τα δικαιώματα της καταστατικής μειοψηφίας σε μια Εταιρεία. Και είναι απόλυτα ξεκάθαρο αυτό σε όλους είτε είναι στον ιδιωτικό τομέα μια εταιρεία είτε όχι. Τη στιγμή που είναι Α.Ε., με το ν.2190 υπάρχουν αυτά τα δεδομένα. Το 34% μπορεί να μπλοκάρει οποιαδήποτε απόφαση μιας εταιρείας και αυτό είναι δεδομένο.


Δεν είναι προσωπικοί ισχυρισμοί ή του Υπουργείου, προφανώς το αντιλαμβάνεστε, αυτά λέει ο νόμος και έτσι γίνεται, για αυτό είναι και 34%, ακριβώς, γιατί ο στόχος είναι να υπάρχει ένας Στρατηγικός Εταίρος όπου θα υπάρχει μια συνεχής συνεργασία. Αναφέρομαι καθαρά στο συγκεκριμένο.


Είχα σκοπό να κάνω μικρή παρέμβαση, να μη σας κουράσω άλλο. Το μνημόνιο έχει αντικατασταθεί και μιλώ για το συγκεκριμένο που αναφερθήκατε και πιστεύω ότι το ξέρετε, δεν είναι το τρέχον. Άρα το 34% είναι ξεκάθαρο το τι σημαίνει, από εκεί και πέρα, όπως συμβαίνει και σε όλες τις διεθνείς συναλλαγές διότι το οτιδήποτε κάνουμε, ειδικά στον τομέα αυτό είναι υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.


Το λέω ξεκάθαρα αυτό, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αφορά την Γενική Διεύθυνση Ενέργειας την D.G. Energy και τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού την D.G.Comp, όπως τη γνωρίζετε, με όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν για τη Χώρα μας και όχι μόνο για εμάς φυσικά, όσον αφορά την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και τη λειτουργία αυτής. Είναι όλα εγκεκριμένα και σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Επαναλαμβάνω, Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Από εκεί και πέρα εμείς αυτό το οποίο επιλέξαμε…


Αφήστε με να ολοκληρώσω, δεν διέκοψα κανέναν και σας ακούω με μεγάλη προσοχή όλους και το εννοώ με μεγάλη προσοχή, γιατί αν δείτε τις σημειώσεις μου για τα όσα ειπώθηκαν από όλους σας θα το διαπιστώσετε. Απλά δεν μπορώ να απαντήσω σε όλα αυτά σήμερα.


Όπως γνωρίζετε είναι σε εξέλιξη και σε ολοκλήρωση, η εσωτερική αγορά της Ε.Ε., τόσο στον ηλεκτρισμό όσο και στο φυσικό αέριο. Πάρα πολλά πράγματα -και σας λέω ένα βασικό στοιχείο- θα αλλάξουν την επόμενη δεκαετία στην Ε.Ε., γι’ αυτό λοιπόν η σκέψη, γιατί ακριβώς είναι πάρα πολύ σημαντικό για τη χώρα μας και συμφωνώ απολύτως, όπως όλοι μας, είπαμε το 34% να πάει στην Ελληνική Πολιτεία. Όχι στη Δ.Ε.Η., στην Ελληνική Πολιτεία, διότι δεν γνωρίζουμε ποιες θα είναι οι εξελίξεις βάσει των νέων συνθηκών στην Ε.Ε..
Η Ελληνική Πολιτεία, η Ελληνική Δημοκρατία, είναι το Ελληνικό Κράτος και είναι απολύτως διασφαλισμένο ότι το 34% θα ανήκει στο Κράτος υπό οποιασδήποτε συνθήκες και αυτό είναι βάση μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, επειδή ειπώθηκαν κάποια πράγματα περί σχεδιασμού, πάλι, θα τα πω όμως μεθαύριο. Όσον αφορά τα έσοδα, έγινε ξεκάθαρο εξαρχής ότι ο διαγωνισμός αυτός, μάλλον για να είμαι πιο ακριβής αυτή η διαδικασία, θα γίνει από τη Δ.Ε.Η.. Γιατί θα γίνει από τη Δ.Ε.Η.; Για να πάρει τα έσοδα η Δ.Ε.Η.. Είναι σημαντικό και δεν χρειάζεται να πω παραπάνω γιατί νομίζω ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε το τι λέω.


Θα πάνε τα έσοδα από αυτή τη διαδικασία να κεφαλαιοποιηθούν από τη Δ.Ε.Η. Τώρα, όσον αφορά την αγορά του 34% από την Ελληνική Πολιτεία, που ειπώθηκε και είναι καταγεγραμμένο, είναι σαφές τι λέει, για να μην επιβαρυνθεί ο Κρατικός Προϋπολογισμός, δηλαδή, ο Έλληνας φορολογούμενος. Θα γίνει μέσω αυτών των οποίων ούτως ή άλλως κάνουμε και πρόκειται να κάνουμε στα ορυκτά. Και αυτό το γνωρίζετε από άλλο νομοσχέδιο, περί τελών επί των ορυκτών, της παραγωγής ορυκτών προϊόντων. Με αυτόν τον τρόπο που αποτελεί υποχρέωση για όλους, είτε είναι Δημόσια Εταιρεία είτε είναι Ιδιωτική.


Εδώ δεν υπάρχει κανένα ζήτημα παραχώρησης ως προς τα λιγνιτικά. Τα λιγνιτικά ανήκουν στο κράτος βάσει του Συντάγματος. Το κράτος παραχωρεί κατόπιν συγκεκριμένων διαδικασιών που προβλέπονται από το μεταλλευτικό κώδικα και από τους νόμους και παραμένουν στο κράτος. Αυτά που έγιναν παλαιότερα, έγιναν παλαιότερα.


Άρα, τελείωσε αυτή η περίοδος της παραχώρησης ως κράτος σε κάποια εταιρία χωρίς αντίτιμο. Έτσι λοιπόν με αυτό τον τρόπο, δεν επιβαρύνεται ο Έλληνας φορολογούμενος σε κανένα σημείο και παραμένει το ελληνικό κράτος απολύτως διασφαλισμένο. Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά το συγκεκριμένο αντικείμενο για το οποίο μιλάμε σήμερα, ο ΑΔΜΗΕ έχει να υλοποιήσει ένα δεκαετές πλάνο το οποίο είναι ήδη κατατεθειμένο, ήδη εγκεκριμένο από την ΡΑΕ δεν μπορεί κανείς να το αμφισβητήσει, με την έννοια ούτε καν να πάει σε κάποιο δικαστήριο, να κάνει κάποια έφεση στην ΡΑΕ.


Δεν προβλέπεται, είναι οριστικά και αμετάκλητα αυτά και τα γνωρίζετε. Δεν σας λέω κάτι καινούριο και την στιγμή που έχουν πάει και στον ευρωπαίο ρυθμιστή, υποβάλλονται υποχρεωτικά όλα αυτά. Οι διαδικασίες είναι διαδικασίες ρουτίνας πλέον. Δεν υπάρχει συζήτηση, όποιος και αν είναι ο επενδυτής.


Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι και η ΔΕΗ να εξασφαλιστεί με τα κεφάλαια τα οποία θα αποκτήσει για το δικό της πλέον επενδυτικό πρόγραμμα και να αναβαθμίσουμε τα δίκτυα και διασφαλίζοντας τα κεφάλαια που χρειάζονται, διότι σε άλλη περίπτωση – ειπώθηκε ήδη και από εσάς – ότι το μεγάλο ύψος κεφαλαίων και για τις διασυνδέσεις και την αναβάθμιση και την επέκταση, θα έπρεπε να το πληρώσει κατευθείαν ο Έλληνας φορολογούμενος. Δεν μπορούν να βρεθούν κεφάλαια αλλιώς.


Εδώ σε αυτή την περίπτωση, το μόνο που γίνεται είναι με τα τέλη μεταφοράς, που όπως ξέρετε υπάρχουν ήδη στους λογαριασμούς. Επ’ ευκαιρία να πω ότι οι λογαριασμοί έχουν ήδη απελευθερωθεί βάσει της Οδηγίας. Δεν παρεμβαίνει το κράτος ούτε στην υψηλή τάση, ούτε στην μέση, ούτε στην χαμηλή πλέον. Είναι ελεύθερα με την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και είναι εφαρμογή Οδηγίας και όχι μνημονίου. Αυτό ήμασταν υποχρεωμένοι να το κάνουμε και μάλιστα είμαστε υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουμε βάσει της Οδηγίας περί του τρίτου ενεργειακού πακέτου και άλλα πράγματα τα οποία δρομολογούνται πλήρως, απλά δεν είναι της σημερινής συζήτησης.


Μ’ αυτό τον τρόπο, λοιπόν, εξασφαλίζονται τα κεφάλαια που χρειάζονται, διότι όποιος είναι επενδυτής σε μια τέτοια εταιρία -και το έχουμε δει γιατί δεν είναι ελληνική ανακάλυψη του τροχού, έχει συμβεί και σε άλλες χώρες-. Όποιος επενδύει σε τέτοιες εταιρίες, γνωρίζει ότι πρέπει να κάνει αυτές τις επενδύσεις, γιατί τα ίδια ισχύουν σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.. Βεβαίως, γνωρίζει και την σταθερή απόδοση που θα έχει, έτσι ισχύει σε όλες τις χώρες και έχουμε από τις πιο χαμηλές μέχρι σήμερα.


Μάλιστα, εδώ να σας θυμίσω ότι ο ΑΔΜΗΕ πέρσι έκανε προσφυγή στο ΣτΕ κατά της ΡΑΕ ότι είναι χαμηλό το 8%, γιατί αυτά αποπληρώνονται σε βάθος 20ετίας. Έτσι γίνονται αυτές οι επενδύσεις διεθνώς, χωρίς να υπάρχουν μεγάλες επιβαρύνσεις, αλλά βεβαίως όταν ζητούμε διασύνδεση Κυκλάδων και Κρήτης, η οποία στοιχίζει σχεδόν 1 δισ. στον Έλληνα φορολογούμενο να ξέρουμε γιατί συζητάμε.


Όλη η υπόλοιπη Ελλάδα η μη νησιωτική πληρώνει ένα δισ. τον χρόνο μέσω των λογαριασμών γι’ αυτό το λόγο. Για να κάνουμε τις διασυνδέσεις όμως χρειάζονται κεφάλαια. Πρέπει να τις κάνουμε, δηλαδή είναι αδιανόητο το 2014 να μην προχωρήσουμε σε αυτού του είδους διασυνδέσεις και όχι μόνο των Κυκλάδων και της Κρήτης.


Ο προγραμματισμός είναι και σήμερα γίνονται ήδη οι προμελέτες για δακτύλιους σε όλο το Αιγαίο: στα Δωδεκάνησα, στο Βορειοανατολικό Αιγαίο και σε όλη την νησιωτική Ελλάδα. Δεν θα είναι μόνο εξασφάλιση σταθερής ηλεκτρικής ενέργειας για τα νησιά, αλλά ένα τεράστιο όφελος για τον Έλληνα φορολογούμενο. Αυτά όμως για να τα κάνεις χρειάζεσαι κεφάλαια για να υλοποιηθούν.


Αυτά που λέω δεν είναι αυτή την στιγμή μεταξύ μας, τα γνωρίζουν και οι όποιοι επενδυτές ενδιαφερθούν γιατί είναι καταγεγραμμένα από τον ΑΔΜΗΕ. Έχουν ήδη προγραμματιστεί, και άλλα είναι ήδη στο δεκαετές πρόγραμμα ενώ άλλα στην προετοιμασία τους. Όλα αυτά περιλαμβάνονται στο «Due Diligence», στον έλεγχο που θα γίνει κατά την διαγωνιστική διάρκεια. Όλα αυτά, ο όποιος επενδυτής, όπως και να λέγεται, θα τα γνωρίζει και θα υπογράψει.


Υπογράφουν όπως έγινε και στο ΔΕΣΦΑ ότι αναγνωρίζουν και δέχονται, αλλιώς δεν μπορείς να το κάνεις και δεν θέλεις τον συγκεκριμένο επενδυτή. Επενδυτή, που δεν θα κάνει τις επενδύσεις δεν τον χρειάζεσαι, είναι ξεκάθαρο αυτό το θέμα. Εμείς ζητούμε επενδυτή που θα κάνει αυτά τα οποία λέμε. Τα υπόλοιπα, διαχείριση, έλεγχος δικτύου, αμοιβή καθορίζονται 100% μέσω των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και της ΡΑΕ.