Home Νέα Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ
Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ

Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ

0
0

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2014-2023, μετά τις πρόσφατες αλλαγές στην αγορά του φυσικού αερίου.


desfaΗ κατανάλωση φυσικού αερίου για το 2014 εκτιμάται στα 3,4 δισ. κυβικά έναντι 3,6 δισ. το 2013, ενώ ουσιαστική ανάκαμψη προβλέπεται μετά το 2016, όταν θα λειτουργεί με πλήρη δυναμικότητα η μονάδα της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη. Και πάλι όμως η κατανάλωση θα βρίσκεται πολύ κάτω από το ρεκόρ των 4,6 δισ. κυβικών μέτρων που καταγράφηκε το 2011, το οποίο θα ανακτηθεί περί το 2018.


Ειδικότερα, το πρόγραμμα της εταιρείας, λαμβάνει υπόψη τις απαιτήσεις της κατασκευής διασυνοριακών αγωγών όπως ο ΤΑΡ και ο Ελληνο-βουλγαρικός (ΙGB), ενώ απεντάσσει πλέον το χερσαίο τμήμα του Ελληνο-ιταλικού αγωγού (ΙGI).


Συγκεκριμένα, για τον τελευταίο, το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ αναφέρει ότι «λόγω της επιλογής του αγωγού TAP από την κοινοπραξία του κοιτάσματος Shah Deniz II για την εξαγωγή φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας, την λήψη οριστικής επενδυτικής απόφασης για τον αγωγό αυτό, στις 17 Δεκεμβρίου, αλλά και την απουσία οποιασδήποτε συμφωνίας για την τροφοδοσία με φυσικό αέριο του Ελληνοϊταλικού αγωγού, ο ΔΕΣΦΑ απεντάσσει το έργο από τον προγραμματισμό του.


Έτσι έληξε και τυπικά κάθε προσπάθεια για προώθηση του σχεδίου, για την υλοποίηση του οποίου η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison είχαν συστήσει την μικτή εταιρεία Poseidon. Η εταιρεία αυτή πλέον θα ρίξει όλο το βάρος της στην προώθηση του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, ο οποίος θα λειτουργεί ως ανεξάρτητο σύστημα, ενώ πρόσφατα υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας και με τον ΤΑΡ.


Σε ό,τι αφορά στα έργα για διασύνδεση του τελευταίου με το εθνικό σύστημα αγωγών, το οποίο διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ, το πρόγραμμα προβλέπει ότι οι δύο αγωγοί θα συνδέονται στο ύψος της Νέας Μεσημβρίας Θεσσαλονίκης, ώστε ο νέος αγωγός να τροφοδοτεί με αέριο προέλευσης Αζεμπαϊτζάν το εθνικό δίκτυο. Το κόστος για την υλοποίηση της διασύνδεσης ο ΔΕΣΦΑ το εκτιμά σε 13 εκατομμύρια ευρώ, και το κρίνει εύλογο για τα οφέλη που θα υπάρξουν τόσο στην περαιτέρω απελευθέρωση της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου όσο και σε θέματα ασφάλειας εφοδιασμού.


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα σενάρια για τις καταναλώσεις φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια, για την κατάρτιση των οποίων ο ΔΕΣΦΑ συνεργάστηκε με το ΑΠΘ. Σύμφωνα με αυτά, για την επόμενη δεκαετία η ηλεκτροπαραγωγή θα συνεχίσει να αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας, με ποσότητες που κυμαίνονται από 1,95 δισ. κυβικά μέτρα το 2014, έως και 2,8 δισ. το 2023. Το μεγαλύτερο μέρος των επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή μετά το 2013, θα προκύψουν από τη λειτουργία της μονάδας Αλιβέρι 5 της ΔΕΗ και της νέας μονάδας της Μεγαλόπολης ισχύος 800 μεγαβάτ. Ωστόσο όπως επισημαίνεται στο πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, η δεύτερη μέχρι το 2016 θα λειτουργεί με τη μισή ισχύ (περίπου 400 μεγαβάτ).


Συγκεκριμένα, τότε αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα αναβάθμισης του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας Πελοποννήσου οπότε και θα μπορεί να απορροφά τη συνολική ισχύ της νέας μονάδας.


Συμπερασματικά και σε ό,τι αφορά στην ηλεκτροπαραγωγή, η κατανάλωση φυσικού αερίου θα είναι συγκριτικά μειωμένη έναντι των προηγούμενων χρόνων, λόγω των αλλαγών που αποφασίστηκαν στην ημερήσια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και ισχύουν από το περασμένο καλοκαίρι, και οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των ωρών λειτουργίας των μονάδων φυσικού αερίου κυρίως των ανεξάρτητων παραγωγών.


Με βάση τα δεδομένα αυτά, η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 3,4 δισ. κυβικά μέτρα το 2014, έναντι 3,6 δισ. κ.μ. το 2013, ενώ μετά το 2016 θα κυμαίνεται μεταξύ 4,3 και 4,8 δισ. κυβικών μέτρων.