Home Νέα Αντισυνταγματική η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ
Αντισυνταγματική η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ

Αντισυνταγματική η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ

0
0

Το Συμβούλιο της Επικρατείας στην ολομέλειά του έκρινε ότι η παραχώρηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ στο ΤΑΙΠΕΔ είναι αντισυνταγματική.


eydap-logoΤο ανώτατο δικαστήριο, με ένα σκεπτικό που μπορεί να θέσει σε δοκιμασία ιδιωτικοποιήσεις που αφορούν αγαθά ζωτικής σημασίας για τους πολίτες, δέχεται ουσιαστικά ότι το κράτος δεν μπορεί να χάσει την πλειοψηφία στον ιδιοκτησιακό έλεγχο και την εποπτεία στην παροχή νερού, την αποχέτευση κ.λπ., αφού κατά το Σύνταγμα οφείλει να εγγυάται τη συνεχή, επαρκή, υπό όρους υγιεινής και σε προσιτή τιμή παροχή ύδατος στους πολίτες.


Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακολουθώντας ουσιαστικά νομολογία που έχει χαραχθεί από τη δεκαετία του ’90, τονίζει την ανάγκη να εγγυάται το κράτος ότι θα έχουν οι πολίτες διαρκώς και σε υψηλή ποιότητα την παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, ιδίως όταν αυτή ασκείται μονοπωλιακά (όπως στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ που είναι υπεύθυνη για την ύδρευση, τα δίκτυα, την αποχέτευση).


Ετσι ακυρώθηκε ως αντισυνταγματική η απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, με την οποία μεταβιβάστηκε τον Απρίλιο 2012 στο ΤΑΙΠΕΔ και το τελευταίο πακέτο μετοχών της ΕΥΔΑΠ (36.245.240 μετοχές, ποσοστό 34,03% του μετοχικού κεφαλαίου), για να δοθεί σε ιδιώτες επενδυτές στο πλαίσιο ευρύτερου μνημονιακού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, για να εξασφαλίσει έσοδα το Δημόσιο.


Ενώ το ΣτΕ ακύρωσε ως αντισυνταγματική την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ, απέρριψε αντίθετα (για τυπικούς λόγους) τις αιτήσεις που στρέφονταν κατά της παρόμοιας ιδιωτικοποίησης – μεταβίβασης μετοχών στο ΤΑΙΠΕΔ διαφόρων άλλων δημοσίων επιχειρήσεων, όπως των ΕΥΑΘ (Εταιρεία Υδρευσης – Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης), ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου), ΟΛΠ (Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς), ΟΛΘ (Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης), ΛΑΡΚΟ. Ωστόσο, η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης των εταιρειών αυτών, όπως και άλλων, είναι πιθανό να συναντήσει νέο «μπαράζ» προσφυγών, με την προσβολή νεότερων πράξεων και με «νομικά όπλα» τη συνταγματική επιχειρηματολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.