Home Νέα Ομιλία Μανιάτη στο European Business Congress
Ομιλία Μανιάτη στο European Business Congress

Ομιλία Μανιάτη στο European Business Congress

0
0

Ομιλία Υπουργού ΠΕΚΑ, Γιάννη Μανιάτη στην “17η Ετήσια Γενική Συνέλευση του European Business Congress” στην Αθήνα.


maniatis speaking 02Κυρίες και κύριοι,
Είναι ιδιαίτερη τιμή και χαρά να σας καλωσορίσω στην πατρίδα μου. Η απόφαση του European Business Congress να πραγματοποιήσει την 17η ετήσια σύνοδό του στην Ελλάδα, αποτελεί δείγμα της εμπιστοσύνης προς την οικονομία της χώρας μας και έμπρακτη απόδειξη ότι οι σημαντικές αλλαγές που έχουν επιτευχθεί την τελευταία τετραετία έπιασαν τόπο.
Η Ελλάδα σήμερα βγαίνει από την κρίση και μπαίνει σε αναπτυξιακή πορεία. Η χώρα μας καθίσταται επίκεντρο των ενεργειακών εξελίξεων της ευρύτερης περιοχής. Η Ελλάδα μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα είναι ο κόμβος μιας ενιαίας, διασυνδεδεμένης, και ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας στη ΝΑ Ευρώπη.


Οι τελευταίοι μήνες χαρακτηρίστηκαν από έντονη δραστηριότητα. Η Ελλάδα, ως Προεδρεύουσα της ΕΕ, εργάζεται σκληρά για να προωθήσει την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ και τη μετάβαση προς μια οικονομία χαμηλότερης κατανάλωσης άνθρακα. Η κλιματική αλλαγή είναι η καθοριστική πρόκληση των καιρών μας, ενώ η ολοκλήρωση μιας ενοποιημένης, ανταγωνιστικής, ασφαλούς ενεργειακής αγοράς είναι κρίσιμης σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια, τις προσιτές τιμές καθώς και για την οικονομική ανταγωνιστικότητα.
Δεν πρόκειται για δύο αντιφατικά θέματα.


Είμαστε αποφασισμένοι ότι θα είναι συμπληρωματικά με τη θέσπιση ισόρροπων πολιτικών: Πολιτικές ικανές να διατηρήσουν το στόχο μείωσης εκπομπών άνθρακα κατά 80-90% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, χωρίς να αποτελούν τροχοπέδη για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης.


Επομένως, η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει ,ως το κεντρικό στοιχείο της πολιτικής της ΕΕ για το Πλαίσιο 2030, το νέο στόχο μείωσης των εγχώριων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 40%, καθώς και για τουλάχιστον 27% σε ευρωπαϊκό επίπεδο για ενέργεια από ΑΠΕ.
Επίσης συμφωνούμε ότι θα πρέπει να παρέχεται ευελιξία στα Κράτη Μέλη να καθορίζουν τους εθνικούς στόχους όσον αφορά τα ΑΠΕ και την εξοικονόμηση ενέργειας. Για να εξασφαλίσουμε ότι θα συμβάλουμε όλοι, κατά τρόπο συνεκτικό, εργαζόμαστε για το σχεδιασμό ενός ισχυρού πλαισίου ευρωπαϊκής διακυβέρνησης για το οποίο θα πραγματοποιηθεί συζήτηση στο επερχόμενου Συμβουλίου Ενέργειας


Όσον αφορά στην Ελλάδα, θα στοχεύσει σε συμμετοχή των ΑΠΕ κατά 30% στο ενεργειακό ισοζύγιο, σε 30% μείωση στην χρήση πρωτογενούς ενέργειας μέχρι το 2030 και στην διασφάλιση έξυπνων συστημάτων μέτρησης για όλους τους τελικούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Και αυτό διότι πιστεύουμε ότι περισσότερη ενεργειακή αποδοτικότητα συμβάλλει ουσιαστικά στην απασχόληση, στην ανταγωνιστικότητα και στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Πάνω από όλα η Ελληνική Προεδρία εργάζεται να εξασφαλίσει το συντομότερο δυνατόν ένα ισορροπημένο, και προβλέψιμο πλαίσιο που να προσφέρει μακροχρόνια βεβαιότητα σε επενδυτές.


Το φυσικό αέριο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα σχέδια της ΕΕ για μία ασφαλή και ανταγωνιστική οικονομία χαμηλότερης κατανάλωσης άνθρακα. Ως η καθαρότερη πηγή πρωτογενούς ενέργειας, θεωρείται η «γέφυρα» διαχρονικής μετάβασης από τις συμβατικές στις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.


Η αεριοκίνηση αποτελεί μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Χρησιμοποιείται σε περίπου 80 χώρες, ως καύσιμο για να κινούν περισσότερα από 14,5 εκατ. οχήματα, τα οποία ανεφοδιάζονται σε πάνω από 20.000 πρατήρια.


Η χρήση της αεριοκίνησης στις μεταφορές είναι μια συνηθισμένη πρακτική σε Ευρώπη και Αμερική. Το φυσικό αέριο, πέρα από φιλικό στο περιβάλλον και ασφαλές καύσιμο, είναι και σημαντικά οικονομικότερο. Στην Ελλάδα ο αριθμός των οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο CNG (Compressed Natural Gas) είναι ακόμη σχετικά περιορισμένος παρά την αναμφισβήτητη αύξηση των τελευταίων χρόνων, λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης. Είχα την τιμή με την ιδιότητα του Γενικού Γραμματέα στις αρχές της δεκαετίας του 2000, να προωθήσω την αγορά των πρώτων 120 λεωφορείων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας με χρήση CNG. Μέχρι στιγμής, εκτός από ένα αριθμό ΙΧΕ και ταξί, κινούνται επίσης με φυσικό αέριο 600 λεωφορεία στην Αττική και 102 απορριμματοφόρα οχήματα των δήμων.


Πρόσφατα καθορίσαμε τις τεχνικές προδιαγραφές ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων φυσικού αερίου, γεγονός που αποτελεί ένα από τα σημαντικά βήματα ανάπτυξης της αεριοκίνησης στην Ελλάδα.


Η ΔΕΠΑ αναπτύσσει τη βασική υποδομή ώστε να αναπτυχθεί η αγορά αεριοκίνησης, δίνοντας τη δυνατότητα σε ολοένα και περισσότερους καταναλωτές να μπορούν να ανεφοδιάσουν τα οχήματά τους με φυσικό αέριο και να απολαύσουν τα οφέλη ενός πιο «πράσινου» καυσίμου.
Ήδη έχουν τεθεί σε λειτουργία 2 πρατήρια ανεφοδιασμού οχημάτων με φ.α. στην Αθήνα και 1 στη Θεσσαλονίκη, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία άλλα 10 σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη Λάρισα και Βόλο.


Το φυσικό αέριο καλύπτει πλήρως τα αυστηρότερα περιβαλλοντολογικά πρότυπα. Το γεγονός ότι η Αθήνα, έχει ευεργετηθεί από τη χρήση του φ.α. στο στόλο οχημάτων του ΟΑΣΑ, έχει συνεισφέρει ουσιαστικά στον περιορισμό του νέφους στην πρωτεύουσα. Αυτό θα πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλες πόλεις της πατρίδας μας.


Επιπλέον δεν πρέπει να παραβλέψουμε τα οικονομικά οφέλη από την αεριοκίνηση. Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου καταδεικνύει ότι η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και εξοικονόμηση που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο.


Στο σημείο αυτό, πρέπει να επισημάνουμε ότι στην Ευρώπη πρόσφατα, και μάλιστα επί Ελληνικής Προεδρίας, ολοκληρώθηκε και συμφωνήθηκε με το Ευρ. Κοινοβούλιο, οδηγία για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων (Clean fuel infrastructure rules) όπως πχ το ΦΑ.
Κυρίες και Κύριοι, η σημασία του φυσικού αερίου για την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ είναι αναμφισβήτητη. Σήμερα η Ελλάδα μετατρέπεται σε διεθνή κόμβο παραγωγής και διακίνησης ενέργειας και αναδύεται σε μία δύναμη σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή.
Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συμβάλλει δυναμικά στην ενεργειακή πολιτική της ΕΕ προωθώντας έργα υποδομών που θα επιτρέψουν την πρόσβαση της ευρύτερης περιοχής στις διαφοροποιημένες πηγές ενέργειας μέσω της χώρας μας.


Η επιλογή του ΤΑΡ αποτελεί βασικό ορόσημο.
Δια μέσου της χώρας μας αέριο από την Κασπία προβλέπεται να μεταφέρεται στις γειτονικές χώρες καθιστώντας την διαμετακομιστικό κόμβο της Νότιο Ανατολικής Ευρώπης.
Επιπλέον χάριν του ΤΑΡ, η Ελληνική αγορά θα είναι πλέον διασυνδεδεμένη με την Ιταλική, εξέλιξη που θα προάγει καθοριστικά την ασφάλεια εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής.
Επόμενο σημαντικό έργο είναι ο Ελληνο-Βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός IGB, ο οποίος, πέραν από την καθοριστική του σημασία για την ασφάλεια της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.
Ο IGB είναι ένα από τα σπουδαιότερα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ. Η Τελική Απόφαση Επένδυσης έχει προγραμματιστεί να ληφθεί στους επόμενους μήνες ενώ η έναρξη κατασκευής προγραμματίζεται για τις αρχές του 2015.


Η δυναμική της συνεργασίας με την Gazprom θα μπορούσε να γίνει ακόμη πιο ισχυρή με την κατασκευή και του κλάδου του South Stream προς την Ελλάδα, εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό μια νέα, μοντέρνα και ασφαλέστερη οδό μεταφοράς του Ρωσικού Φ.Α. προς την Ελλάδα.
Στην περαιτέρω ανάπτυξη της περιφερειακής αγοράς θα συμβάλλουν η υλοποίηση των πλωτών τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βόρειο Ελλάδα (Aegean LNG στην περιοχή της Καβάλας ή / το I.N.G.S στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης) καθώς και η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας που ήδη ξεκίνησε να υλοποιείται.


Θα ήθελα να σας πω δύο λόγια και για τη Νότιο Ανατολική Μεσόγειο. Το αέριο της περιοχής αποτελεί σπουδαία ευκαιρία για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης. Ήδη η Επιτροπή στηρίζει τόσο τον Eastern Mediterranean Pipeline, όσο και την κατασκευή των δεξαμενών του τερματικού σταθμού ΥΦΑ στην περιοχή του Βασιλικού στην Κύπρο.


Σύντομα πιστεύουμε ότι θα ξεκινήσει η εκπόνηση της πλήρους μελέτης σκοπιμότητας του αγωγού. Οι προκαταρκτικές μελέτες αποδεικνύουν ότι ένας αγωγός με αφετηρία τα κοιτάσματα της Κύπρου που θα καταλήγει στις αγορές της Ε.Ε. μέσω της Ελλάδας είναι τεχνικά εφικτός.


Κυρίες και Κύριοι,
Η ΕΕ υποστηρίζει τις προσπάθειες για την έρευνα νέων εγχώριων πηγών υδρογονανθράκων, συμπεριλαμβανομένων αυτών της Ελλάδας. Επιτρέψτε μου να σας πω ότι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του τομέα αυτού αποτελεί βασική προτεραιότητα για την Κυβέρνησή μας και εργαστήκαμε σκληρά για να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο πλαίσιο για αμοιβαία επωφελείς επενδυτικές ευκαιρίες .


Η επιτυχής ολοκλήρωση του διαγωνισμού «Open Door» για τα 3 blocks (Ιωάννινα, Πατραϊκός και Κατάκολο), καθώς και η εκδήλωση ενδιαφέροντος από μεγάλες εταιρείες όπως πρόσφατα της ENEL για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων σε συγκεκριμένες χερσαίες και θαλάσσιες περιοχές της Χώρας, συνιστούν σαφή ψήφο εμπιστοσύνης στον τομέα εξόρυξης και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων της Ελλάδας και της πολιτικής που ακολουθείται στον τομέα αυτό.


Όσον αφορά τη σεισμική διασκόπιση στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου και Ν. Κρήτης, η επεξεργασία των δεδομένων και η ερμηνεία των διαθέσιμων στοιχείων βρίσκεται σε εξέλιξη. Στις επόμενες εβδομάδες, αναμένουμε την ολοκλήρωση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που θα μας επιτρέψει να σχεδιάσουμε τα νέα blocks που θα διατεθούν.


Είμαστε σίγουροι ότι ο επικείμενος Γύρος Παραχωρήσεων ο οποίος προγραμματίζεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2014 θα είναι ιδιαίτερα επιτυχής.
Θα ήθελα να τονίσω ότι η Ελλάδα αποδίδει μεγάλη σημασία στην αλληλένδετη συνεργασία με τους εταίρους της και ιδιαιτέρως με τη Ρωσία, αναγνωρίζοντας την ως έναν σημαντικό προμηθευτή ενέργειας στην Ευρώπη.


Η GAZPROM απέδειξε ότι είναι ένας αξιόπιστος προμηθευτής αερίου και ένας αξιόπιστος συνεργάτης. Σε όσες περιπτώσεις, στην πορεία των χρόνων αυτών, η Ελλάδα χρειάστηκε επιπλέον Φ.Α. είτε διότι οι εποχιακές ανάγκες ήταν μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες είτε διότι υπήρχε διακοπή της παροχής από άλλες εισόδους, η Gazprom πάντα ανταποκρίθηκε στο αίτημα μας και στήριξε την ενεργειακή επάρκεια της χώρας.


Να τονίσω επίσης, ότι πρόσφατα ανανεώθηκε η σύμβαση προμήθειας φ.α. της ΔΕΠΑ από τη GAZPROM EXPORT προς όφελος των καταναλωτών και της ανταγωνιστικότητας της Εθνικής Οικονομίας.
Ο διάλογος ΕΕ – Ρωσίας αποτελεί σημαντική πτυχή της εξωτερικής ενεργειακής στρατηγικής της Ευρώπης.


Πιστεύω ότι η 8η σύνοδος του Μόνιμου Συμβουλίου Εταιρικής Σχέσης ΕΕ-Ρωσίας, που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο και στην οποία συμμετείχα ως Προεδρεύων του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας, υπήρξε άκρως εποικοδομητική.


Έκτοτε έχουν συμβεί πολλά και σήμερα όλοι βλέπουμε πως καθίσταται πιο αναγκαίο από ποτέ να συνεργαζόμαστε.
Για να διασφαλιστεί ο κοινός στόχος της αδιάλειπτης τροφοδοσίας του φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας στην ΕΕ, είναι επιτακτική ανάγκη όλα τα μέρη να συνεχίσουν τον τριμερή διάλογο για την ανεύρεση μίας γρήγορης και βιώσιμης λύσης αποδεκτής από όλα τα μέρη. Είναι εξαιρετικά θετικό που σημειώθηκε πρόοδος στις πρόσφατες συναντήσεις των μερών.
Σας καλωσορίζω στην Ελλάδα της ανάπτυξης και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου σας.


Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.