Home Νέα Πιστοποίηση ΔΕΣΦΑ ως ΑΔΜ φυσικού αερίου

Πιστοποίηση ΔΕΣΦΑ ως ΑΔΜ φυσικού αερίου

0
0

Ανακοινώθηκε σήμερα από τη ΡΑΕ η πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ ως Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς (ΑΔΜ) φυσικού αερίου.


desfaΗ ΡΑΕ αναφέρει τα εξής στην ανακοίνωσή της: Η ΡΑΕ ανακοινώνει σήμερα ότι στις 25 Σεπτεμβρίου απέστειλε προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την υπ’ αριθμ. 523/25.09.2014 τελική Απόφασή της σχετικά με την πιστοποίηση του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), τόσο υπό το παρόν (ΔΕΠΑ Α.Ε.), όσο και υπό το επικείμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς αυτής, ήτοι υπό την Κρατική Εταιρεία της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR (State Oil Company of the Republic of Azerbaijan), ως Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς (ΑΔΜ) Φυσικού Αερίου, σε συνέχεια της υπ’ αριθμ. 287/2014 προκαταρκτικής Απόφασης της Αρχής.


Όπως αναφέρει η Αρχή, για τη διαμόρφωση της τελικής απόφασής της σχετικά με την πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ, έλαβε δεόντως υπ’ όψη της την από 28.07.2014 Γνώμη που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί της υπ’ αριθμ. 287/2014 Απόφασης της ΡΑΕ ως προς τη συμβατότητα προς το άρθρο 10 ή το άρθρο 11, και προς το άρθρο 9 της Οδηγίας 2009/73/ΕΚ περί της πιστοποίησης διαχειριστών συστημάτων φυσικού αερίου.


Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην από 28.07.2014 Γνώμη της επί της υπ’ αριθμ. 287/2014 Απόφασης της ΡΑΕ:
1. Συμφωνεί με τη ΡΑΕ ότι είναι νόμιμη η επιλογή του προτύπου διαχωρισμού του ΑΔΜ, καθώς το εν λόγω Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ανήκε όντως σε Κάθετα Ολοκληρωμένη Επιχείρηση στις 3 Σεπτεμβρίου 2009, όπως ορίζεται στην Οδηγία.
2. Αναφέρει ότι η ΡΑΕ οφείλει να διασφαλίσει εντός ενός, κατά λογική εκτίμηση επαρκούς, χρονικού διαστήματος από την ολοκλήρωση της διαδικασίας αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της εταιρείας ΔΕΣΦΑ Α.Ε., ότι η τελευταία θα καλύπτει σε μόνιμη βάση με δικό της προσωπικό τις θέσεις εργασίας που είναι απαραίτητες για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της στο πλαίσιο του νόμου 4001/2011 και της Οδηγίας. Προς το σκοπό αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνιστά στη ΡΑΕ όπως, από κοινού με την εταιρεία ΔΕΣΦΑ Α.Ε. και τους ιδιοκτήτες αυτής, διαμορφωθεί ένα σχέδιο που θα εξασφαλίσει το ανωτέρω αποτέλεσμα και, ως εκ τούτου, την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της εν λόγω εταιρείας.
3. Αναφέρει ότι η ΡΑΕ οφείλει να διασφαλίσει ότι η εταιρεία ΔΕΣΦΑ Α.Ε. κατά την παροχή υπηρεσιών προς την εταιρεία TAP A.G., τόσο στη φάση κατασκευής όσο και στη φάση λειτουργίας του αγωγού TAP, δεν θα ενεργήσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο μεροληπτικά υπέρ της εταιρείας TAP A.G. και κατά των λοιπών Χρηστών του Δικτύου.
4. Αναφέρει ότι για την ολοκλήρωση της πιστοποίησης του ΔΕΣΦΑ, ιδίως στο πλαίσιο του άρθρου 11 της Οδηγίας, που αντιστοιχεί στη διάταξη του άρθρου 65 του νόμου 4001/2011, θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί ότι η ΡΑΕ έχει την αρμοδιότητα να επιβάλει την αναστολή της άσκησης του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου που η Κάθετα Ολοκληρωμένη Επιχείρηση κατέχει στην εταιρεία ΔΕΣΦΑ Α.Ε., σε περίπτωση που είτε η πρώτη είτε οι μέτοχοι αυτής προβούν σε κάποια ενέργεια ή στη λήψη απόφασης που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελληνικής Δημοκρατίας ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Με την τελική απόφασή της επί της πιστοποίησης του ΔΕΣΦΑ, η ΡΑΕ λαμβάνει πλέον δεόντως υπ’ όψη της όλες τις ως άνω παρατηρήσεις/προαπαιτούμενα που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Και τούτο σε συνδυασμό με τη θέσπιση, το Σεπτέμβριο του 2014, της διάταξης του άρθρου 65Α του ν.4001/2011, οπότε η ΡΑΕ έχει πλέον και την αρμοδιότητα να επιβάλει την αναστολή της άσκησης του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου που η Κάθετα Ολοκληρωμένη Επιχείρηση κατέχει στον ΔΕΣΦΑ, σε περίπτωση που είτε η πρώτη είτε οι μέτοχοι αυτής προβούν σε κάποια ενέργεια ή στη λήψη απόφασης που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελληνικής Δημοκρατίας ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Σημειώνεται ότι η εν λόγω διαδικασία πιστοποίησης, η οποία ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2014, με την υποβολή του σχετικού αιτήματος πιστοποίησης από το ΔΕΣΦΑ προς τη ΡΑΕ, ολοκληρώθηκε επιτυχώς και σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προθεσμίες που τίθενται από τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 9, 10 και 11 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2009/73 περί πιστοποίησης διαχειριστών συστημάτων φυσικού αερίου, όπως ενσωματώθηκαν στο εθνικό δίκαιο με τις διατάξεις των άρθρων 63Α, 64 και 65 του νόμου 4001/2011.