Home Νέα Πίεση σε ΔΕΠΑ μετά τη συμφωνία

Πίεση σε ΔΕΠΑ μετά τη συμφωνία

0
0

depa___gazpromΛίγο καιρό έπειτα από τη νέα συμφωνία της ΔΕΠΑ με την Gazprom, η ελληνική εταιρεία προμήθειας αερίου έρχεται αντιμέτωπη με διαμαρτυρίες αντιμετωπίζει από τους πελάτες που είδαν το καλοκαίρι την τιμή προμήθειας του αγωγού να ανοίγει προς τα πάνω σε σχέση με την τιμή των λεγόμενων «κόμβων» (hubs), του τρόπου, δηλαδή, που προμηθεύεται αέριο ολόκληρη η Κεντρική Ευρώπη.

Η Ελλάδα συμφώνησε με τη ρωσική εταιρεία νωρίτερα εφέτος να μειώσει τις τιμές προμήθειας φυσικού αερίου κατά 15%, δηλαδή κοντά στα 400 δολ./1.000 κυβικά μέτρα, έναντι χρονικής επέκτασης της σύμβασης για άλλα δέκα χρόνια, η οποία θα λήγει το 2026. Ομως, βιομηχανικοί πελάτες της ΔΕΠΑ και ηλεκτροπαραγωγοί παρατηρούν ότι ο τύπος καθορισμού της τιμής στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες της περιοχής, εξακολουθεί να συνδέεται με την τιμή του πετρελαίου (oil indexed) και μάλιστα όχι με το Brent, αλλά με ορισμένα προϊόντα του, όπως το heavy fuel oil. Αυτό οδήγησε τις τιμές στις οποίες αγόραζε τους προηγούμενους μήνες η Ελλάδα σε πολύ μεγαλύτερη απόκλιση από τις λεγόμενες τιμές κόμβων.

Ο λόγος είναι ότι στους κόμβους διανομής αερίου στην Ευρώπη συγκρίνεται η τιμή φυσικού αερίου του αγωγού με την τιμή άλλου φυσικού αερίου και όχι φυσικού αερίου με πετρέλαιο. «Αν η Ελλάδα είχε αυτή τη σύνδεση, τότε θα είχε τη δυνατότητα να πάει πιο εύκολα τον Ρώσο προμηθευτή στη διαιτησία και να τον κερδίσει, όπως έκανε η γερμανική ΕΟΝ», σημειώνει πηγή κοντά στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΔΕΠΑ και Gazprom. «Ωραία είναι αυτά, αλλά επί χάρτου η Ελλάδα έχει ως μόνη εναλλακτική πηγή τα πλοία από την Αλγερία και τη σποτ αγορά», σημειώνει κυβερνητική πηγή. Ως προς αυτό οι τρεις πλευρές (ΔΕΠΑ, μεγάλοι πελάτες και κυβέρνηση) συμφωνούν ότι για να μπει η Ελλάδα στο ευρωπαϊκό σύστημα αγωγών θα πρέπει να ολοκληρώσει τη σύνδεσή της με τον TAP, που θα την καταστήσει κόμβο, σύμφωνα με το σχέδιο του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά. Αυτό είναι κάτι που η Gazprom δεν το επιδιώκει, καθώς οι υψηλές τιμές στη ΝΑ Ευρώπη συνολικά περνούν μέσα από το μονοπώλιο της μεταφοράς.