Home Νέα Τι προβλέπεται να ισχύσει για το net-metering

Τι προβλέπεται να ισχύσει για το net-metering

0
0

NetMetering_tx26_2Καταρτίζεται Ειδικό Πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων από αυτοπαραγωγούς για την κάλυψη ιδίων αναγκών τους, με εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού.

Η ισχύς κάθε φωτοβολταϊκού συστήματος μπορεί να ανέρχεται μέχρι 20 kWp ή μέχρι το 50% της συμφωνημένης ισχύος κατανάλωσης, (Ισχύς Φωτοβολταϊκού (kWp) ≤ 0,5xΣυμφωνημένη Ισχύς Κατανάλωσης (kVA)), εφόσον η τιμή αυτή είναι μεγαλύτερη του ως άνω ορίου των 20 kWp. Ειδικά για νομικά πρόσωπα, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημόσιου ενδιαφέροντος σκοπούς, γενικής ή τοπικής εμβέλειας, η ανώτατη ισχύς κάθε φωτοβολταϊκού συστήματος μπορεί να ανέρχεται έως και το 100% της συμφωνημένης ισχύος κατανάλωσης.

Σε κάθε περίπτωση, η ισχύς ενός φωτοβολταϊκού συστήματος που θα εγκατασταθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και Δίκτυο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο της παρ. 1 του άρθρου 14Α του ν. 3468/2006 (500 kWp), όπως εκάστοτε ισχύει.

Για τα ΜΔΝ, λόγω περιορισμένου σχετικά περιθωρίου για αμιγώς τεχνικούς λόγους, τα όρια διαφοροποιούνται, ώστε να τύχουν ένταξης στο πρόγραμμα περισσότεροι καταναλωτές. Για το λόγο αυτό, κρίνεται σκόπιμη η εφαρμογή του ορίου των 20 kWp μόνο για την Κρήτη και ενός μειωμένου ορίου 10 kWp για τα λοιπά ΜΔΝ. Η επαύξηση βάσει της συμφωνηθείσας ισχύος θα περιορίσει σημαντικά το πλήθος των δυνητικών καταναλωτών που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα και σε περίπτωση που αποφασιστεί η παροχή της επαύξησης αυτής, το ως άνω όριο των 500 kWp ανά εγκατάσταση θα πρέπει να περιοριστεί κατά μέγιστο στα 50 kWp για την Κρήτη και στα 20 kWp για τα λοιπά ΜΔΝ. Εντός τριμήνου, τα ανώτατα αυτά όρια μπορεί να αναθεωρηθούν, κατόπιν σχετικής εισήγησης του Διαχειριστή ΜΔΝ και γνώμη της ΡΑΕ, που θα προκύψει από την ανά νησί μελέτη για τα περιθώρια των ΑΠΕ στα ΜΔΝ.

Ως ενεργειακός συμψηφισμός νοείται ο συμψηφισμός της παραγόμενης από το φωτοβολταϊκό σύστημα ενέργειας με την καταναλισκόμενη ενέργεια στις εγκαταστάσεις του αυτοπαραγωγού, ο οποίος διενεργείται σε ετήσια βάση.

Το Πρόγραμμα αφορά σε σταθερά φωτοβολταϊκά συστήματα τα οποία εγκαθίστανται στον ίδιο ή όμορο χώρο (ιδιοκτησία ή συνιδιοκτησία) με τις εγκαταστάσεις κατανάλωσης τις οποίες τροφοδοτούνται οι οποίες συνδέονται στο Δίκτυο (δίκτυο χαμηλής ή μέσης τάσης, καθώς και δίκτυο υψηλής τάσης όπου αυτό έχει ενταχθεί στην έννοια του Δικτύου). Τα φωτοβολταϊκά συστήματα μπορεί να εγκαθίστανται επί κτιρίων ή επί εδάφους ή άλλων κατασκευών, σύμφωνα με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία.

Δικαίωμα ένταξης στο Πρόγραμμα έχουν φυσικά πρόσωπα (επιτηδευματίες ή μη) ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου τα οποία είτε έχουν στην κυριότητά τους τον χώρο στον οποίο εγκαθίσταται το φωτοβολταϊκό σύστημα είτε έχουν τη νόμιμη χρήση αυτού (π.χ. μέσω μίσθωσης, δωρεάν παραχώρησης κ.λπ.) και έχουν διασφαλίσει την έγγραφη συναίνεση του ιδιοκτήτη του χώρου.

Στην περίπτωση φωτοβολταϊκού συστήματος σε κοινόχρηστο ή κοινόκτητο χώρο κτιρίου, επιτρέπεται η εγκατάσταση ενός ή περισσοτέρων συστημάτων. Δικαίωμα ένταξης στο Πρόγραμμα έχουν οι κύριοι οριζόντιων ιδιοκτησιών μετά από παραχώρηση της χρήσης του κοινόχρηστου ή κοινόκτητου χώρου από τους λοιπούς συνιδιοκτήτες. Προϋπόθεση αποτελεί η συμφωνία των συνιδιοκτητών που αποδεικνύεται με πρακτικό απόφασης της γενικής συνέλευσης ή με άλλη έγγραφη συμφωνία όλων των συνιδιοκτητών του κτιρίου, σύμφωνα με τα οικεία καταστατικά ή άλλα δεσμευτικά συμφωνητικά, βάσει των διατάξεων του Αστικού Κώδικα. Σε περίπτωση μη ύπαρξης τέτοιων συμφωνητικών, απαιτείται η συναίνεση του συνόλου των συνιδιοκτητών. Επιτρέπεται η παραχώρηση χρήσης χώρου για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος, μετά από έγγραφη συμφωνία του κυρίου του χώρου αυτού, σε κύριο οριζόντιας ιδιοκτησίας του κτιρίου όπου βρίσκεται ο χώρος.

Κάθε φωτοβολταϊκό σύστημα αντιστοιχίζεται αποκλειστικά με έναν μετρητή κατανάλωσης.

Σε περίπτωση που καταναλωτής που έχει τη νόμιμη χρήση του χώρου στον οποίο γίνεται η κατανάλωση και εκδίδεται στο όνομά του ο λογαριασμός κατανάλωσης, αλλά ιδιοκτήτης του φωτοβολταϊκού συστήματος είναι ο κύριος του χώρου αυτού, είναι επιτρεπτή η σύναψη Σύμβασης Συμψηφισμού είτε με τον κύριο, είτε με τον έχοντα τη νόμιμη χρήση του χώρου αυτού. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται σχετική έγγραφη συμφωνία του κυρίου του χώρου και του φωτοβολταϊκού συστήματος με τον νόμιμο χρήστη του χώρου για την παραχώρηση της χρήσης του συστήματος αυτού. Σε περίπτωση μεταβολής του προσώπου που έχει τη νόμιμη χρήση του χώρου, τροποποιείται η Σύμβαση Συμψηφισμού ως προς το πρόσωπο που μεταβάλλεται.

 

Επειδή, είναι αναγκαίο να υπάρχει πρόβλεψη στην υπό έκδοση Υ.Α. σχετικά με την ενέργεια κατανάλωσης που συμψηφίζεται, σε περιπτώσεις διαφορετικών τιμολογιακών πολιτικών για μια συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών (π.χ. κατανάλωση με μειωμένο τιμολόγιο σε ορισμένες χρονικές περιόδους της ημέρας). Στις περιπτώσεις αυτές, ο συμψηφισμός θα πρέπει να γίνεται κατά προτεραιότητα με την ενέργεια των υψηλότερων τιμολογίων, λαμβανομένου υπόψη ότι η παραγωγή των φωτοβολταϊκών λαμβάνει χώρα σε ώρες υψηλής ζήτησης.

Σε ότι αφορά στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις των αυτοπαραγωγών με ενεργειακό συμψηφισμό, πρόθεση του ΥΠΕΚΑ είναι οι αυτοπαραγωγοί να επιβαρύνονται μόνο με χρέωση ΥΚΩ για το σύνολο της ενέργειας που καταναλώνουν (είτε αυτή προέρχεται από το Δίκτυο είτε την παράγουν οι ίδιοι) και να απαλλαγούν από τη χρέωση ΕΤΜΕΑΡ για το τμήμα της ενέργειας που παράγουν οι ίδιοι. Για να μπορέσει να ισχύσει κάτι τέτοιο, αναμένεται να κατατεθεί σχετική τροπολογία τις επόμενες ημέρες.

Με βάση τα παραπάνω και τα τρέχοντα τιμολόγια της ΔΕΗ για διάφορες κατηγορίες καταναλωτών, ο συμψηφισμός θα γίνεται, για μεν τον οικιακό καταναλωτή περίπου στα 0,185 €/kWh (περιλαμβανομένου του ΦΠΑ), για δε τον εμπορικό καταναλωτή στα 0,150-0,165 €/kWh.

 Τι δεν προβλέπουν οι ρυθμίσεις

1. Δεν προβλέπεται η δυνατότητα για εγκατάσταση του φωτοβολταϊκού συστήματος σε άλλο χώρο από την εγκατάσταση κατανάλωσης (virtual metering).

2. Δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση συστημάτων με δικαίωμα χρήσης από τρίτους. Έτσι δεν διευκολύνεται η χρηματοδότηση από τρίτους και η εφαρμογή προγραμμάτων leasing, κάτι που βοηθούσε κυρίως τις εγκαταστάσεις από δημόσιους φορείς οι οποίοι, ως γνωστόν, δεν διαθέτουν τα αναγκαία κεφάλαια για μια αντίστοιχη επένδυση.

 

Οι πληροφορίες προέρχονται από τη γνωμοδότηση της ΡΑΕ προς το ΥΠΕΚΑ, η οποία δημοσιοποιήθηκε στις 20/10/2014, καθώς και σε πληροφορίες από τον υφυπουργό ΠΕΚΑ (σε ότι αφορά στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις που θα επιβαρύνουν την αυτοπαραγωγή).