Home Θεσμικοί φορείς Ομιλία ΥΠΕΚΑ σε ημερίδα του ΣΕΒ

Ομιλία ΥΠΕΚΑ σε ημερίδα του ΣΕΒ

0
0

Ομιλία Υπουργού ΠΕΚΑ, Γιάννη Μανιάτη, στην ημερίδα διαβούλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών με θέμα «Εθνικό Σύστημα Χωρικού Σχεδιασμού: Θεμέλιο για την Ανάπτυξη».


maniatis seb«Σε αυτές τις δύσκολες εποχές που περνάμε και ιδιαίτερα με αυτή την πολιτική συγκυρία που βιώνουμε το τελευταίο χρονικό διάστημα, αποτελεί μια όαση ελπίδας, προοπτικής και αισιοδοξίας το να μπορεί να συζητά το πολιτικό σύστημα της χώρας με τον επιχειρηματικό κόσμο, προκειμένου να δούμε πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε μια άλλη Ελλάδα. Μια Ελλάδα της ανάπτυξης, των θέσεων εργασίας, της δημιουργικότητας, της καινοτομίας.
Έχει μεγάλη σημασία δυο βασικοί συνομιλητές για το μέλλον της πατρίδας, όπως είναι η κεντρική εξουσία, το πολιτικό σύστημα και ο επιχειρηματικός κόσμος, να μπορούν να συνδιαμορφώνουν απόψεις, προκειμένου να επιλύονται τα προβλήματα που έχει αυτός ο τόπος.


Το ζήτημα του Χωρικού Σχεδιασμού, συνολικότερα το ζήτημα της Ρύθμισης του Χώρου και ταυτόχρονα το ζήτημα της αδειοδότησης με την ευρύτερη έννοια, ξέρετε πολύ καλά ότι αποτελούσε πάντα – και ίσως σε μεγάλο βαθμό να αποτελεί ακόμη και σήμερα – το μεγάλο παράγοντα, για τον οποίο δεν έχουν γίνει επενδύσεις στη χώρα.
Ταυτόχρονα, ένας ανασχετικός παράγοντας ήταν το γεγονός ότι δεν είχαμε νοιαστεί ως χώρα μέχρι τώρα για τη Χωρική Δικαιοσύνη. Δεν μας ένοιαζε τόσο πολύ πώς θα διασφαλίσουμε σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, από όλες τις οπτικές γωνίες, Χωρική και Κοινωνική Δικαιοσύνη.


Αντίθετα, οι αναπτυξιακοί νόμοι, οι φορολογικές απαλλαγές, τα διάφορα εργαλεία που είχε στην διάθεσή του το κράτος, πάρα πολλές φορές λειτουργούσαν με μονομέρεια, με μεροληπτικότητα, με αποσπασματικότητα, με χωρική επικέντρωση, χωρίς διάχυση και διασπορά. Είμαστε εδώ σήμερα, διότι αισθανόμαστε βέβαιοι ότι μπορούμε να απευθυνθούμε στον επιχειρηματικό κόσμο, να απευθυνθούμε στην κοινωνία και στη νέα γενιά του τόπου, λέγοντας ότι έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο, το οποίο όχι μόνο επιλύει τα προβλήματα του παρελθόντος, αλλά ταυτόχρονα διευκολύνει και τις πρωτοβουλίες του μέλλοντος.


Οφείλω επίσης να σας πω πως από τη διοικητική μου εμπειρία, η μία πλευρά του φεγγαριού, η μία όψη του νομίσματος, είναι να κάνεις καλές, θεσμικές, ρυθμιστικές, νομοθετικές μεταρρυθμίσεις. Η άλλη όψη του φεγγαριού που ίσως είναι πιο σημαντική, είναι να έχεις επιχειρησιακό σχέδιο για την υλοποίηση αυτών που νομοθετείς.


Και αν ανατρέξει κανείς στην εμπειρία της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, του Ελληνικού Κοινοβουλίου, θα δει πολύ καλές ιδέες, πολύ καλές νομοθετήσεις, πολύ καλές ρυθμίσεις, που όμως όλες έμειναν στο κενό, γιατί ο νομοθετών δεν είχε την πρόνοια, τη σοφία, να έχει διαμορφώσει ταυτόχρονα και ένα επιχειρησιακό σχέδιο για την υλοποίηση αυτού που νομοθετεί.


Εμείς, είμαστε σήμερα εδώ, γιατί πιστεύουμε ότι έχουμε δρομολογήσει και τα δύο. Έχουμε δρομολογήσει και μια σπουδαία μεταρρύθμιση στα ζητήματα του πώς οργανώνεται ο χώρος της πατρίδας και ταυτόχρονα έχουμε διαμορφώσει ένα επιχειρησιακό σχέδιο για την υλοποίηση σε μεσοβραχυπρόθεσμο επίπεδο αυτών των νέων ρυθμίσεων.


Μας βοηθάει λίγο και η συγκυρία. Η συγκυρία είναι ταυτόχρονα και επώδυνη, αλλά και ανακουφιστική. Είναι επώδυνη, γιατί τα τελευταία έξι χρόνια βιώνουμε ένα εξαιρετικά αρνητικό κλίμα στην πατρίδα μας. Εθνική οικονομία, κοινωνία, η χώρα συνολικά πληγωμένη, ματωμένη, παλεύοντας να σηκωθεί ξανά όρθια. Και όλα δείχνουν ότι αυτή η χρονιά είναι η χρονιά που μπορεί να γυρίσουμε σελίδα. Εύχομαι η συγκυρία να βοηθήσει, έτσι ώστε με σωφροσύνη, με ηρεμία, με συναίνεση, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στον ελληνικό λαό, να πάρουμε όλοι τις αποφάσεις που ταιριάζουν στην κρισιμότητα των στιγμών.


Ταυτόχρονα, έχουμε και μια καλή, θετική προοπτική. Έχουμε καλές προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις αυτές είναι ότι μαζί με τη χωρική μεταρρύθμιση, έρχεται ταυτόχρονα στην ίδια συγκυρία και ο αναπτυξιακός σχεδιασμός. Βρισκόμαστε στην ίδια χρονική συγκυρία όπου διαμορφώνεται το επιχειρησιακό σχέδιο για τη χωρική μεταρρύθμιση και ταυτόχρονα σχεδιάζεται η νέα προγραμματική περίοδος και σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται απόλυτη συνείδηση ότι η Ευρώπη της λιτότητας, του συντηρητισμού και των δημοσιονομικών περιορισμών, είναι μια αδιέξοδη Ευρώπη. Και γι’ αυτό ορθά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δημιουργήσει το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ για τα 300 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεων σε θέματα ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, που ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα πάρει σάρκα και οστά και ταυτόχρονα θα δώσει αναπτυξιακές προοπτικές και στα 28 κράτη-μέλη. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Ελλάδα έχει πολλά και να ωφεληθεί, αλλά και να συνεισφέρει.


Έχουμε διαμορφώσει ένα πλαίσιο τέτοιο, που μπορεί να δημιουργήσει ένα νέο παραγωγικό μοντέλο γι’ αυτή τη χώρα. Ένα παραγωγικό μοντέλο που θα στηρίζεται στη Λυδία λίθο της ύπαρξης του κάθε έθνους, της κάθε κοινωνίας, που είναι η παραγωγή πλούτου. Που δεν είναι τα δανεικά από εταίρους και δανειστές, αλλά που είναι η αυθύπαρκτη δημιουργία δημόσιου και ιδιωτικού πλούτου. Γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να υπάρξουν νέες θέσεις εργασίας, μπορεί να υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη, μπορεί στην πραγματικότητα να υπάρχουν οι διάφορες κοινωνικά ευαίσθητες πολιτικές.


Εμείς, λοιπόν, σήμερα είμαστε εδώ για να δούμε σε ποιο βαθμό η χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση που προωθήσαμε το τελευταίο χρονικό διάστημα μπορεί να λειτουργήσει ως ένα εργαλείο που θα είναι στο πλευρό και όχι στην πλάτη του πολίτη και του επενδυτή. Είμαστε εδώ για να δούμε κατά πόσον μπορούμε με τη νέα χρονιά που έρχεται σε λίγο να ανοίξουμε όλοι μαζί νέους ορίζοντες. Τολμώ να πω, με μια μικρή δόση υπερβολής, ότι έχουμε λύσει σχεδόν τη μέγιστη πλειοψηφία των προβλημάτων ρύθμισης του χώρου που έχει αυτός ο τόπος σε τοπικό περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.


Θέλω να είμαι σαφής. Με τη Χωροταξική και Πολεοδομική Μεταρρύθμιση, την τελευταία νομοθετική μας παρέμβαση, επιλύσαμε βασικά ζητήματα, τα οποία ταλαιπωρούσαν τις τελευταίες πολλές δεκαετίες όποιον ήθελε δημιουργικά, καινοτόμα, με έννοια για τα δικά του λεφτά, αλλά και για το μέλλον του τόπου του να επενδύσει.
Μέχρι πρόσφατα, είχαμε εφτά επίπεδα σχεδιασμού του χώρου. Τα κάναμε τέσσερα. Για να εγκριθεί ένα Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο θέλαμε 20 και 30 χρόνια. Φιλοδοξούμε να μειώσουμε το χρόνο αυτό στα πέντε χρόνια.
Σας θυμίζω, επίσης, την απίστευτη αντιφατικότητα ανάμεσα στις χρήσεις γης που σχεδίαζαν ή κατέγραφαν οι πολεοδόμοι και χωροτάκτες και από την άλλη τις χρήσεις γης που αναγνώριζε το Υπουργείο Ανάπτυξης μέσα από τους διάφορους στατιστικούς κωδικούς δραστηριοτήτων. Την απίστευτη αντιφατικότητα ανάμεσα στις πολιτικές υποτιθέμενης ανάπτυξης και υποτιθέμενης προστασίας του περιβάλλοντος και του χώρου.


Νομίζω ότι σήμερα μπορούμε να πούμε πως, ταυτόχρονα με όλα αυτά, με παρεμβάσεις που θα γίνονται και σε τοπικό επίπεδο – γιατί στη λεπτομέρεια κρύβεται η ουσία της κάθε υπόθεσης – μέσα από τα τοπικά χωρικά σχέδια, μέσα από τα ειδικά χωρικά σχέδια, είμαστε σε θέση να άρουμε τις αντιφάσεις του δικού μας σχεδιασμού και να δώσουμε προοπτικές.


Δώδεκα Περιφερειακά Χωροταξικά Σχέδια είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή. Περιμένουμε τη διαβούλευση στα Περιφερειακά Συμβούλια για να υπογραφούν οι αντίστοιχες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις. Ουσιαστικά, δώδεκα φιλόδοξοι καινοτόμοι νέοι δρόμοι για την ανάπτυξη των Περιφερειών της χώρας.


Θεσμοθετήσαμε με νόμο του κράτους το νέο Ρυθμιστικό της Αττικής και της Αθήνας κι ελπίζω πολύ σύντομα η Θεσσαλονίκη, δεδομένου ότι έχουμε φθάσει σε επίπεδο κατάθεσης νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, να συμφωνήσει με τους τοπικούς συνομιλητές και να προχωρήσουμε στη θεσμοθέτηση και του Ρυθμιστικού Σχεδίου της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης. Η Αττική λοιπόν έχει οδικό χάρτη για το μέλλον. Ένα φιλόδοξο, ρεαλιστικό, αειφορικό και ελκυστικό προς τον επενδυτή Ρυθμιστικό Σχέδιο.


Πρόσφατα αναθεωρήσαμε το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό και με την ιδιότητα του Υπουργού Περιβάλλοντος έχω τη χαρά τους τελευταίους μήνες να υπογράφω τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις πολλών υψηλού επιπέδου τουριστικών μονάδων σε όλη τη χώρα.


Έχουμε επίσης τη χαρά να έχουμε δρομολογήσει μια καινοτομική διαδικασία που σχετίζεται με τον ορυκτό πλούτο της χώρας, αυτό που συζητούσαμε αρκετό χρονικό διάστημα. Να υπάρξει επιτέλους κι ένα ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τον ορυκτό πλούτο αυτού του τόπου, για την προίκα που χάρισε η φύση σε αυτόν τον τόπο. Το έργο αυτό είναι πια επιτέλους σε εξέλιξη. Και είμαι βέβαιος ότι σε λίγους μήνες θα μας δοθεί η δυνατότητα να διαβουλευτούμε επί των προτάσεων της συγκεκριμένης μελέτης και να κάνουμε το προφανές, που έχει υλοποιήσει όλη η πολιτισμένη Ευρώπη. Τη συνύπαρξη της αξιοποίησης του ορυκτού πλούτου με την αειφορία, με την προστασία της βιοποικιλότητας και του φυσικού περιβάλλοντος και την ταυτόχρονη συνύπαρξη των ανθρώπινων κοινωνιών με τοπικές ωφελιμότητες.


Δρομολογήσαμε και άλλες διαδικασίες, τα λεγόμενα ΣΟΑΠ, τα Σχέδια Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων όπου ξεκινήσαμε με την Αθήνα και για το κέντρο της Αθήνας έχουμε πια διαμορφώσει τελικό σχέδιο, με υπογραφές από 20 υπουργούς. Έχουμε συγκεντρώσει τις πρώτες 10-12 υπογραφές και ελπίζω μέχρι το τέλος της χρονιάς ή στις αρχές της επόμενης να έχουμε συγκεντρώσει τις υπογραφές και των υπολοίπων υπηρεσιακών παραγόντων και Υπουργών που σχετίζονται με τις δράσεις στην Αθήνα, έτσι ώστε για πρώτη φορά η πρωτεύουσα της χώρας να αποκτήσει ένα λεπτομερειακό, ολοκληρωμένο σχέδιο για την κοινωνική, αναπτυξιακή, πολεοδομική, επενδυτική, εμπορική, πολιτική, κοινωνική ισορροπία και ανάπτυξη της καρδιάς της πατρίδας μας.


Ταυτόχρονα, προχωράμε τα ΣΟΑΠ σε άλλες περιοχές που επίσης το έχουν ανάγκη. Οι Δήμοι της Δυτικής Αθήνας με τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αθήνας και τις Υπηρεσίες του Υπουργείου έχουμε ήδη ολοκληρώσει τις διαδικασίες για το ΣΟΑΠ Δυτικής Αθήνας και τρέχουμε και ολοκληρώνουμε σε λίγο τις διαδικασίες για το ΣΟΑΠ στον Πειραιά και την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Κατά συνέπεια, εκεί όπου χτυπάει η καρδιά του μεγάλου μέρους του πληθυσμού της χώρας, είμαστε παρόντες θετικά, δημιουργικά, με σεβασμό στο περιβάλλον, με ελκυστικότητα στις επενδύσεις, με έννοια για την ασφαλή διαβίωση του πολίτη των περιοχών αυτών.
Είχαμε τη χαρά πριν λίγες εβδομάδες να παρουσιάσουμε τις πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει στα ζητήματα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Κι εδώ, με μια δόση υπερηφάνειας, έχω πει πολλές φορές ότι αυτός ο τόπος πάντα νοιαζόταν για το πόσες στάμπες και σφραγίδες θα υπάρξουν σε μέτρα ολόκληρα και κυβικά μέτρα μελετών που παραδίδονται, για την εφαρμογή των οποίων ποτέ δε νοιαζόταν κανείς εκ των υστέρων.
Περάσαμε πια στην φάση που δεν μας νοιάζει πόσοι τόμοι παραδοτέων θα παραδοθούν για τις περιβαλλοντικές μελέτες. Μας νοιάζει πια ποιος θα ελέγχει εκ των υστέρων και αφού υλοποιηθεί η επένδυση. Ποιος θα ελέγχει την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών και προϋποθέσεων. Έχουμε περάσει πια στην ex post αξιολόγηση των δράσεων, θεωρούμε a priori καλό πολίτη που σέβεται τους νόμους τον κάθε επενδυτή. Κι ερχόμαστε εκ των υστέρων βέβαια, με απόλυτα αυστηρό τρόπο, να τον ελέγξουμε αν εφαρμόζει αυτά που οφείλει να εφαρμόσει ως Ευρωπαίος επενδυτής.


Χαίρομαι πάρα πολύ που καταφέραμε τα τελευταία δυο χρόνια και υπογράψαμε πάνω από 30 Προεδρικά Διατάγματα και κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που απλοποιούν όλη αυτή τη διαδικασία. Χαίρομαι επίσης, γιατί από τις αρχές της χρονιάς θα μπει σε πραγματική λειτουργία – στην αρχή σε πιλοτικό επίπεδο, αλλά πολύ γρήγορα θα επεκταθεί σε όλη τη χώρα – αυτό που εγώ ονομάζω «Περιβαλλοντική Διαύγεια». Το ηλεκτρονικό μητρώο περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και ταυτόχρονα το ηλεκτρονικό μητρώο περιβαλλοντικού φακέλου της κάθε δραστηριότητας. Όλα στο φως, όλα υπό τον έλεγχο του κάθε πολίτη, όλα-όλοι μας: πολιτικές ηγεσίες, διοικητική ιεραρχία, επενδυτές, θα αξιολογούμαστε από αυτούς στους οποίους πρέπει στο τέλος να δίνουμε λογαριασμό, που είναι ο απλός πολίτης.


Και βεβαίως θα αξιολογούμαστε και για το πόσο γρήγορα και σωστά κάνουμε τη δουλειά μας, με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, σε real time διαδικασίες. Όχι κάτω από το τραπέζι, όχι με αδιαφάνεια, γιατί μόνο έτσι υπάρχει υγιής ανταγωνισμός, μόνο έτσι στηρίζεις τον επιχειρηματία και τον επενδυτή που θέλει πραγματικά να επενδύσει και που δεν είναι κρατικοδίαιτος.


Θεωρώ λοιπόν, και θα κλείσω με αυτές τις σκέψεις, ότι μπορούμε από αυτή εδώ την αίθουσα και από το δικό μας Υπουργείο, που είναι μια πολύ καλή ομάδα που έχει δουλέψει πολύ δημιουργικά το τελευταίο χρονικό διάστημα, να στείλουμε το μήνυμα μιας Ελλάδας που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Μιας Ελλάδας που δημιουργεί ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, βιώσιμο, αειφορικό, έξυπνο, βασισμένο στην καινοτομία, τη νέα τεχνολογία, στα μυαλά των ανθρώπων μας.


Μια εθνική οικονομία κυκλική, που χρησιμοποιεί και ανακυκλώνει τις πρώτες ύλες της και βεβαίως μια κοινωνία και μια οικονομία με ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν νοιάζεται μόνον για τα κέρδη κάποιων που επενδύουν άυλες αξίες, αλλά νοιάζεται κυρίως για τα κέρδη και τις ωφελιμότητες αυτών που επενδύουν στην πραγματική οικονομία. Και ταυτόχρονα νοιάζεται για τα οφέλη μιας κοινωνίας που λαχταράει να δει λύση στο μεγάλο πρόβλημα που την απασχολεί και είναι οι θέσεις εργασίας».