Home Νέα Πετρέλαιο: Η πτώση του αργού εξοικονομεί χρήματα

Πετρέλαιο: Η πτώση του αργού εξοικονομεί χρήματα

0
0

lloyds_etrelaio_sta_ploia_kai_to_2030_Έλληνες εφοπλιστές και Πεκίνο χρησιμοποιούν την κρίση στην αγορά, ως λαβή για εξοικονόμηση και ευκαιρίες.

Η ζήτηση για αργό έχει αυξηθεί, ως αποτέλεσμα του χαμηλότερου κόστους προμήθειας. Έτσι αυξάνεται και η ζήτηση για τη θαλάσσια μεταφορά του, κάνοντας περισσότερα τα ημερήσια έσοδα των μεγάλων δεξαμενόπλοιων.

Η κινεζική πολιτική ηγεσία έχει χαρακτηρίσει επανειλημμένα τη σχέση της με την Αθήνα ως στρατηγική, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος στον κόσμο όσον αφορά στη συνολική χωρητικότητα. Παράλληλα, σύμφωνα με την κινεζική πρεσβεία, στην Αθήνα πραγματοποιείται το 60% των μεταφορών του εισαγόμενου αργού πετρελαίου της Κίνας, και διακινείται το 50% των εξαγόμενων προϊόντων της.

Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, στις αρχές της εβδομάδας περισσότερα από 80 μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, γνωστά και ως VLCC, από τα αρχικά του Very Large Crude Carriers, έπλεαν καθ’ οδόν προς κινεζικά λιμάνια, μεταφέροντας περισσότερα από 160 εκατ. βαρέλια πετρελαίου. Ο αριθμός αυτός είναι ο μεγαλύτερος από τον Οκτώβριο του 2011 και αποδίδεται στην πολιτική του Πεκίνου να αγοράσει φθηνό πετρέλαιο, στοχεύοντας στην αύξηση των αποθεμάτων.

Επιπλέον, ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson Research Services, σημειώνει σημαντική αύξηση της ναυλαγοράς στα ποντοπόρα πλοία, η οποία παράλληλα με τη μείωση των λειτουργικών δαπανών από τα φθηνότερα καύσιμα αναμένεται να ενισχύσει την ελληνική οικονομία από την ποντοπόρο. Σύμφωνα με μελέτες του ΙΟΒΕ και του Boston Consulting Group, το ποσοστό συμμετοχής του ναυτιλιακού κλάδου στο ΑΕΠ κυμαίνεται στο 7% και η προσφορά θέσεων εργασίας άμεσα και έμμεσα υπολογίζεται κοντά στις 200.000.

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι η άνοδος της ναυλαγοράς δεν είναι δεδομένη και χαρακτηρίζεται ιστορικά από πολύ μεγάλες διακυμάνσεις. Σαφής είναι όμως, ο θετικός συσχετισμός των ναύλων στα δεξαμενόπλοια με την παραγωγή πετρελαίου του ΟΠΕΚ. Με βάση έρευνα του Bloomberg μεταξύ έξι επενδυτικών οίκων που καλύπτουν τη ναυτιλία, ο μέσος ημερήσιος ναύλος για τα VLCC το 2015 θα διαμορφωθεί στα 35.000 δολάρια, έναντι 25.851 δολάρια φέτος. Το γεγονός ότι ένα στα τέσσερα τάνκερ που πλέει στις θάλασσες είναι ελληνικό, δείχνει ότι η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία έχει πολλά οφέλη από αυτό.

Πρωτιές παγκοσμίως και επενδύσεις σε πλοία 1,4 δισ.δολ.

Όπως αποκαλύπτεται από τελευταία στοιχεία από τις αγοραπωλησίες πλοίων, η επενδυτική δραστηριότητα της ελληνικής πλοιοκτησίας έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς το πρώτο ενδεκάμηνο του 2014, η συνολική αξία παραγγελιών ανέρχεται στα 14,419 δισ. δολ. Αποκτήθηκαν, από ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές επιχειρήσεις, 455 πλοία, και αποτελούν το μεγαλύτερο αριθμό παγκοσμίως. Επιπλέον, οι Έλληνες καταλαμβάνουν την τέταρτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη του αριθμού των πλοίων που παραγγέλθηκαν πίσω από τα συμφέροντα Κινέζων, Ιαπώνων και Σιγκαπουριανών, ενώ είναι δεύτεροι στον κόσμο, σε όρους χωρητικότητας, αφού οι παραγγελίες τους αφορούν μεγαλύτερα πλοία.

Πρωταγωνιστές όμως είναι και οι Έλληνες πωλητές, καθώς είναι πρώτοι στις πωλήσεις διεθνώς έχοντας διαθέσει μέχρι και τον Νοέμβριο φέτος 139 ποντοπόρα έναντι συνολικού ποσού 2,849 δισ. δολ., σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία, το  μεγαλύτερο ποσοστό του στόλου της οποίας το διαχειρίζεται η Ελλάδα, καλύπτει πάνω από το 16% της παγκόσμιας χωρητικότητας και παραμένει στην πρώτη θέση της διεθνούς κατάταξης, με έναν αναγνωρισμένο στρατηγικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, που παρακολουθεί τον κλάδο, σημειώνεται ότι 40 ελληνικές ναυτιλιακές με στόλο άνω των 25 πλοίων η κάθε μία ελέγχουν πλέον το 55% της συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου. Ο συνολικός αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών που βρίσκονται στην Ελλάδα, ανέρχεται σε 668, μειωμένος κατά 94 από τις αρχές του 2011, καθώς πολλές μικρότερες εταιρείες έκλεισαν ή συγχωνεύθηκαν.