Home Νέα Ελ.Στεργίου: Ετοιμάζονται επενδύσεις εκατομμυρίων στην ελληνική αγορά αεριοκίνησης

Ελ.Στεργίου: Ετοιμάζονται επενδύσεις εκατομμυρίων στην ελληνική αγορά αεριοκίνησης

0
0

Ελ. ΣτεργίουΚινητικότητα παρουσιάζεται στην αγορά αεριοκίνησης στην Ελλάδα, με τη CTIP Oil & Gas να επενδύει 200 εκατ. ευρώ και τη ΔΕΠΑ να κινείται στρατηγικά προς αυτή την κατεύθυνση. Στόχος της ελληνικής εταιρείας είναι η κατασκευή δεκάδων πρατηρίων στα επόμενα τρία χρόνια, ενώ η ιταλική, αιγυπτιακών συμφερόντων εταιρεία σχεδιάζει 40 σταθμούς σε βάθος πενταετίας.

Παρά τη ρευστή πολιτική κατάσταση, η απελευθέρωση της λιανικής ενισχύει τον ανταγωνισμό και αναζωπυρώνει τις επενδύσεις στον εν λόγω κλάδο, δημιουργώντας παράλληλα την τάση για χιλιάδες έμμεσες και άμεσες θέσεις εργασίας, αλλά και χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές. Ο διευθύνων σύμβουλος της CTIP Oil & Gas κ. Ρέντα Γκίνεμα τονίζει: «Με όσα έχουμε διαπιστώσει και παρακολουθώντας τους παραγωγούς ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο, πιστεύουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μια ευνοϊκή κατάσταση για την εισαγωγή ενέργειας και ιδιαίτερα για το CNG».

Οι σταθμοί που θα κατασκευάσει η εταιρεία θα επιτρέψουν τη μετατροπή 40.000 πετρελαιοκίνητων σε οχήματα διπλού καυσίμου στον Νομό Αττικής, ενώ σύμφωνα με τον κ. Γκίνεμα εξετάζεται το ενδεχόμενο συνεργασίας με κορυφαίες ελληνικές εταιρείες.

Διεθνώς κυκλοφορούν 19,8 εκατομμύρια οχήματα φυσικού αερίου -τα οποία εξυπηρετούνται από 25.300 CNG πρατήρια-, εκ των οποίων τα 1,85 εκατομμύρια βρίσκονται στην Ευρώπη (με 4.270 πρατήρια). Η τεχνολογία μετατροπής πετρελαιοκίνητων ή βενζινοκίνητων σε κίνηση με φυσικό αέριο έχει ευρεία εφαρμογή, ενώ στα βενζινοκίνητα οχήματα το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται ως εναλλακτικό καύσιμο (τεχνολογία διπλού καυσίμου – καίει ένα από τα δύο). Στα πετρελαιοκίνητα, δε, χρησιμοποιείται σε μείξη μαζί με το πετρέλαιο (dual fuel). Είναι έως και 50% φθηνότερο από τη βενζίνη και 30%-40% από το πετρέλαιο ντίζελ, ενώ η απόσβεση μετατροπής του κινητήρα γίνεται σε διάστημα 4-8 μηνών.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή και διευθυντή στο Ερευνητικό Κέντρο Ενεργειακής Διοίκησης στο ESCP Europe Business School και αντιπρόεδρο στο Δ.Σ. της ΔΕΠΑ κ. Κώστα Ανδριοσόπουλο, υπάρχει πλάνο για να μπορέσει η εταιρεία να κάνει μια πραγματικά δυναμική είσοδο στην ανάπτυξη της αεριοκίνησης. «Ο ιδανικός στόχος θα ήταν να αναπτυχθούν αρκετές δεκάδες πρατήρια σε τρία χρόνια. Εξετάζουμε διάφορα μοντέλα. Μπορεί να είναι είτε πρατήρια ιδιοκτησίας ΔΕΠΑ, είτε σε συνεργασία με μεγάλους ομίλους πετρελαιοειδών και σε δεύτερη φάση ίσως με τους ανεξάρτητους ιδιώτες», δηλώνει ο κ. Ανδριοσόπουλος.

Παραδέχεται βέβαια ότι η ΔΕΠΑ αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ανάπτυξη των επενδυτικών της πλάνων λόγω της πολιτικής ρευστότητας που παρουσιάζεται αυτές τις ημέρες, ωστόσο είναι μία σημαντική κίνηση για τον ελληνικό ενεργειακό κλάδο και διατίθεται να επενδύσει εν μέσω αυτού του κλίματος στον τομέα της αεροκίνησης, το οποίο έχει ξεκινήσει εδώ και κάποια χρόνια. «Είμαστε έτοιμοι πλέον να μπούμε πιο δυναμικά σε αυτό τον χώρο για τα Ι.Χ. και τα βαρέα οχήματα», επισημαίνει, ενώ εξηγεί ότι «για τη μετατροπή των κινητήρων, η ΔΕΠΑ θα συνεργάζεται με εξωτερικούς συνεργάτες δίνοντας και ανάσα στην τοπική κοινωνία».

Σημειώνεται ότι ο χρόνος κατασκευής ενός σταθμού μπορεί διαρκέσει σχεδόν 6 μήνες, ανάλογα με τη διαδικασία αδειοδότησης. «Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να βλέπουμε το μέλλον ως εμπορική εταιρεία, με ιδιωτικά κριτήρια, και να προσπαθήσουμε να αυξήσουμε κατά το μέγιστο τη διείσδυση του φυσικού αερίου στη χώρα. Στόχος της εταιρείας είναι να προσελκύσει περισσότερους πελάτες και να εξυπηρετηθούν όσο γίνεται περισσότερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις με φθηνό αέριο», υπογραμμίζει ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, ενώ σχολιάζοντας τις αλλαγές στη λιανική αγορά που προωθεί η κυβέρνηση τονίζει ότι «η μεγάλη αλλαγή είναι ότι ανοίγει την πόρτα σε νέους παίκτες εμπορίας όχι τόσο στη χονδρική, αλλά κατά βάση στη λιανική, οπότε και η ΔΕΠΑ πρέπει να δράσει τώρα και αποφασιστικά. Να αποκτήσει δεσπόζουσα θέση στην αγορά και ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».

Φυσικά, οι πολιτικές εξελίξεις δεν αφήνουν αδιάφορη την εταιρεία, με τον ίδιο να υπογραμμίζει ότι «όλα αυτά τα σενάρια περί αναθεωρήσεων και ακυρώσεων συμβάσεων και ο εκφοβισμός των επενδυτών μόνο κακό μπορούν να κάνουν». Η ΔΕΠΑ, σύμφωνα με τον κ. Ανδριοσόπουλο, εξετάζει δύο επιλογές: είτε εξαγορά από έναν στρατηγικό επενδυτή, είτε μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών και εξωτερικού με ενεργειακό βάθος για άντληση ικανοποιητικών κεφαλαίων – τα οποία είναι δύσκολο να υλοποιηθούν αυτή τη στιγμή.

Ωστόσο, εκτιμά ότι προς το τέλος του 2015 ή στις αρχές του 2016 θα μπορούσε να εισέλθει η εταιρεία στο Χρηματιστήριο, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν.