Home Αιολική ενέργεια Υποβρύχια ενεργειακή διασύνδεση νησιών-ηπειρωτικής Ελλάδας

Υποβρύχια ενεργειακή διασύνδεση νησιών-ηπειρωτικής Ελλάδας

0
0

680x382_680_382_imagesmadeimagesremotehttp_cretalive.s3.amazonaws.com101285cache_620x620_1_821751_680_256_s.jpgΟλοκληρώνονται οι εργασίες κατασκευής το υποβρύχιο καλώδιο που θα συνδέει τη Νότια Εύβοια με την Αττική, οπότε θα μπορέσουν να προχωρήσουν επενδύσεις περίπου 700 εκατομμυρίων σε αιολικά πάρκα. Παράλληλα, η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα θα έχει μπεί σε λειτουργία μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.

Τα παραπάνω έργα αφορούν  υποβρύχιες διασυνδέσεις νησιών με την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα. Το πρώτο αφορά τη γραμμή μεταφοράς Νέα Μάκρη-Πολυπόταμος Εύβοιας, με την ολοκλήρωση της κατασκευής να έχει καθυστερήσει πάνω από δέκα χρόνια, κυρίως λόγω τοπικών αντιδράσεων στην περιοχή της Νέας Μάκρης, την οποία το καλώδιο διασχίζει υπόγεια. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το υποβρύχιο καλώδιο Νέα Μάκρη – Εύβοια έχει ποντιστεί εδώ και περίπου δύο χρόνια. Ωστόσο η ολοκλήρωση του έργου προϋπολογισμού άνω των 80 εκατομμυρίων ευρώ συνάντησε εμπόδια από προσφυγές κατοίκων στο ΣτΕ, όπως και από την αρνητικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

Έκθεση που εκπόνησε ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ) αναφέρει ότι πλέον το έργο βρίσκεται στο τελικό στάδιο υλοποίησής του. Έχει ολοκληρωθεί η βύθιση των υποβρυχίων καλωδίων στο θαλάσσιο χώρο μεταξύ της Εύβοιας και της Νέας Μάκρης και η εγκατάσταση των αντίστοιχων από το σημείο προσαιγειάλωσης μέχρι τον υποσταθμό Νεας Μακρης. Έτσι αναμένονται πλέον οι δοκιμές και η ηλέκτριση του καλωδίου μέσα στον Απρίλιο.

Με την ολοκλήρωση της εναέριας γραμμής Πολυπόταμος – Νότια Εύβοια και την εγκατάσταση των υπογείων καλωδίων μέχρι τον υποσταθμό της Νέας Μάκρης, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί και να είναι έτοιμο να ηλεκτριστεί εντός του 2015. Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο αυτό στν δαπάνη κατασκευής του οποίου συμμετέχουν αναλογικά και οι εταιρείες που έχουν λάβει άδειες για αιολικά πάρκα, αποτελεί προϋπόθεση για την αξιοποίηση του αιολικού δυναμικού της Νότιας Εύβοιας, με τη δημιουργία νέων αιολικών ισχύος άνω των 300 μεγαβάτ και προϋπολογισμού περίπου 700 εκατομμυρίων.

Όσον αφορά την υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, η ολοκλήρωση της οποίας θα μειώσει την επιβάρυνση του συνόλου των καταναλωτών κατά περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο (οι δαπάνες για υγρά καύσιμα των μονάδων των νησιών επιβαρύνουν τους καταναλωτές μέσω του τέλους ΥΚΩ), η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι θα έχει επιτευχθεί μέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Ωστόσο και στην περίπτωση αυτή αντιμετωπίζονται δυσκολίες με αντιδράσεις τοπικών φορέων, για τον προτεινόμενο χώρο εγκατάστασης του υποσταθμού από όπου θα ξεκινάει το υποβρύχιο καλώδιο.

Η αρχική πρόταση του ΑΔΜΗΕ για αξιοποίηση του χώρου όπου βρίσκονται οι ρυπαίνουσες μονάδες της ΔΕΗ στα Λινοπεράματα Ηρακλείου δεν γίνεται δεκτή, παρότι είναι η πλέον λειτουργική για την ομαλή λειτουργία του δικτύου της Κρήτης. Στα τέλη του 2014 σε συνάντηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Γιάννη Γιαρέντη με τον Περιφερειάρχη Κρήτης και άλλες τοπικές αρχές, υποδείχθηκε από την πλευρά της Περιφέρειας η θέση Κορακιά στα όρια των νομών Ηρακλείου και Ρεθύμνου ως η επιθυμητή. Ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει τη θέση αυτή και θα απαντήσει ως προς τη λειτουργικότητα της προτεινόμενης λύσης.

Την ίδια στιγμή ο ΑΔΜΗΕ προωθεί τις προπαρασκευαστικές ενέργειες για την υλοποίηση του έργου με στόχο την επίτευξη της διασύνδεσης μέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη ολοκληρωθεί η προκαταρκτική μελέτη βυθού σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών για την πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων. Ταυτόχρονα ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει τον συσχετισμό και την ένταξη της διασύνδεσης στο σχέδιο “Euro-Asia Interconnector” (Ισραήλ-Κύπρος-Κρήτη-Ηπειρωτική Ελλάδα), το οποίο είναι ήδη ενταγμένο στο δεκαετές πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς ENTSO-e και στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Ρroject Common Interest) της Ε.Ε.

Παράλληλα με τις παραπάνω δραστηριότητες ολοκληρώθηκε και ο διεθνής διαγωνισμός για το έργο διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Λάυριο. Οι εργασίες της πρώτης φάσης του έργου (Σύρος-Πάρος-Μύκονος) έχουν ήδη ξεκινήσει. Η ολοκλήρωση του έργου ναμένεται να έχει σημαντικά οφέλη τόσο στην αξιοπιστία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων, όσο και στην ελάφρυνση των καταναλωτών κατά περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.