Κρίσιμη απόφαση του ΣτΕ για τα ενεργειακά

Ωστόσο το ΣτΕ αξιολογώντας τους ν. 3894 και 4072 έκρινε ότι «δημιουργούν το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο για την επενδυτική δραστηριότητα στρατηγικού μεγέθους, με συνέπεια να ευνοείται η οικονομική ανάπτυξη για την οποία προνοεί το Σύνταγμα (άρθρο 106) καθώς και ότι δεν παραβιάζουν τη συνταγματική επιταγή (άρθρο 24) για προστασία του περιβάλλοντος και χωροταξική αναδιάρθρωση της χώρας.
Κατά το ΣτΕ, η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) δεν εξετάζει όλα τα ζητήματα αδειοδότησης και νομιμότητας των επενδύσεων, αλλά αξιολογεί καταρχήν ποιες επενδυτικές προτάσεις έχουν υψηλές πιθανότητες υλοποίησης και αν είναι ικανές να συμβάλουν στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και την έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση.
Στις δικαστικές αποφάσεις επισημαίνεται ότι η ΔΕΣΕ εκτιμά το κατ’ αρχήν επιτρεπτό της επένδυσης και η εκτίμηση αυτή δεν δεσμεύει τα κρατικά όργανα, που θα εγκρίνουν αργότερα τους περιβαλλοντικούς όρους, τις σχετικές άδειες (λειτουργίας, κατασκευής κ.λπ.) ούτε υποκαθιστά την κρίση τους.
Συνεπώς ο επενδυτής που εντάσσεται στο «fast track» φέρει τελικά ο ίδιος τον κίνδυνο, σε περίπτωση που δεν υλοποιηθεί η επένδυση, εφόσον σε επόμενο στάδιο κριθεί από τα αρμόδια όργανα ότι υπάρχει πρόβλημα χωροταξικό, πολεοδομικό, περιβαλλοντικό κ.λπ.
Υπήρξε και μειοψηφία 3 δικαστών, η οποία έκρινε αντισυνταγματικό το νομοθετικό πλαίσιο, επισημαίνοντας ότι πριν από την ένταξη στις στρατηγικές επενδύσεις, έπρεπε να προηγείται η έγκριση περιβαλλοντικής μελέτης και περιβαλλοντικών όρων, όπως υποστήριξαν και οι προσφεύγοντες.
Αναμένεται τώρα να δούμε αν θα εγκριθούν οι περιβαλλοντικές μελέτες…