Home Καύσιμα Προβλήματα με το δίκτυο φ/α σε Μακεδονία-Θράκη

Προβλήματα με το δίκτυο φ/α σε Μακεδονία-Θράκη

0
0

454d203e85fffea00c6ca639ddf8712f_LΩς ανύπαρκτο χαρακτηρίζεται το δίκτυο φυσικού αερίου για οικιακούς χρήστες στις μεγάλες πόλεις της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, παρά τη διέλευση των κεντρικών αγωγών, σύμφωνα με τον  περιφερειάρχη Γιώργο Παυλίδη, ο οποίος έστειλε επιστολή στον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη, την ειδική γραμματέα Διαχείρισης Τομεακών ΕΠ του ΕΤΠΑ Φωτονιάτα Ευγενία και τον πρόεδρο ΔΕΠΑ Γιώργο Σπανούδη.

Στην επιστολή του, ο κ. Παυλίδης τονίζει ότι “η Περιφέρεια ΑΜ-Θ, παρ’ ότι χρησιμοποιείται ως “ενεργειακός κόμβος” φυσικού αερίου αποκλείεται από την οικιακή χρήση “με ένα τρόπο, ο οποίος ηθικά αλλά και από πλευράς δικαίου δεν είναι αποδεκτός πλέον από την κοινωνία μας”.

«Εκτός τούτου, η περιοχή μας, η οποία έχει χειμώνα διάρκειας περίπου οκτώμισι (8.5) μηνών και στην οποία καταγράφονται ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες, καταναλώνει τεράστιες ποσότητες πετρελαίου και εμμέσως πληρώνει φόρους, που τους υπολογίζουμε περί τα 250 εκατομμύρια ευρώ» σημειώενι ο κ. Παυλίδης.

Παράλληλα, αναφέρει ότι «περιοχές που καταναλώνουν φυσικό αέριο, του οποίου η τιμή είναι μισή, και από πλευράς φόρου και από πλευράς πραγματικού κόστους, σε σχέση με την τιμή απόκτησης του πετρελαίου θέρμανσης, ενώ ταυτόχρονα έχουν και πολύ μικρότερο χειμώνα και αντίστοιχα υψηλότερες θερμοκρασίες, πληρώνουν έμμεσους φόρους, που μετά βίας ανέρχονται στο 1/10 του κόστους των φόρων που πληρώνει ένα νοικοκυριό στην περιοχή μας».

«Ονομαζόμαστε, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ‘ενεργειακός κόμβος’. Όμως, η ενέργεια που διέρχεται μέσα από τους αγωγούς και η οποία επιβαρύνει ολόκληρες περιοχές, επιβραδύνει την ανάπτυξη, διαιρεί τον αναπτυξιακό χώρο, δημιουργεί προβλήματα επικοινωνίας, απωθεί και περιορίζει την επέκταση των οικισμών, παρά ταύτα δεν υπάρχει δυνατότητα για οικιακή χρήση ως τώρα από τους κατοίκους της ΠΑΜ-Θ» σημειώνεται σε άλλο σημείο της επιστολής του κ. Παυλίδη προς υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ακόμη, θίγεται και το ζήτημα της ΔΕΠΑ, η οποία, έως αυτή τη χρονική στιγμή, δεν έχει προχωρήσει στη σύσταση ΕΠΑ στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και παρότι δύο φορές διεξήχθη ο αντίστοιχος διαγωνισμός με ένα υπάρχον πλαίσιο, το οποίο προφανώς δεν δημιουργεί τις προϋποθέσεις, οι διαγωνισμοί αυτοί κατέστησαν άγονοι.

Ο κ. Παυλίδης ζητά, με την επιστολή του, άμεσα, από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 να δρομολογηθεί η επέκταση των δικτύων σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Περιφέρειας που βρίσκονται κατά μήκος ένθεν και ένθεν του συγκεκριμένου αγωγού: δηλαδή της Κομοτηνής, της Ξάνθης, της Καβάλας, της Δράμας, της Αλεξανδρούπολης και της Ορεστιάδας, σε πρώτη φάση.

Επίσης, να δημιουργηθεί ΕΠΑ, αφού προηγουμένως τροποποιηθεί η σχετική νομοθεσία και αφού δοθεί η ορθή εικόνα ότι «ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να χρησιμοποιεί μια περιοχή και στη συνέχεια να οχυρώνεται σε όρους ανταγωνισμού που είναι προκλητικά άδικοι» για εκείνη.

Ταυτόχρονα, να υπάρξει ένας πρώτος σχεδιασμός για την περιοχή που μέσα από το τομεακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020 συμπεριλαμβάνει την κατασκευή μικρής κλίμακας δικτύων οικιακής χρήσης για την Αλεξανδρούπολη, την Κομοτηνή και τη Δράμα και που παραλείπει άλλα σημεία διέλευσης, προκαλώντας -όπως τονίζεται- μεγάλη ζημία άλλων τοπικών κοινωνιών της Περιφέρειας, της Ξάνθης της Καβάλας και της Ορεστιάδας, σε πρώτη φάση. Αυτό, τονίζει ο κ. Παυλίδης, πρέπει να διορθωθεί άμεσα από τη στιγμή που η Περιφέρεια είναι διατεθειμένη να συμβάλει χρηματοδοτικά σε αυτό, διαμέσου του ΕΠ του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020.

«Επιβάλλεται να υπάρξει πρόνοια για ανταποδοτικά τέλη και ναι μεν υπάρχει μια ευρεία οδηγία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία αναφέρει το αντίθετο, προφανώς όμως η συγκεκριμένη οδηγία δεν μπορεί να έχει αποικιοκρατικό χαρακτήρα σε βάρος του τόπου μας εκτός αν προβλεφθεί ότι θα υπάρξει ένα πάγιο ανταποδοτικό τέλος ή ευρεία παροχή κοινωνικής ευθύνης ώστε να εξισορροπείται η υστέρηση στην ανταποδοτικότητα της ανάπτυξης που μας επιφέρει η διέλευση των αγωγών» καταλήγει στην επιστολή του ο κ. Παυλίδης.

tags: