Home Καύσιμα ΔΕΠΑ: ξανά στο προσκήνιο οι μεταφορές LNG

ΔΕΠΑ: ξανά στο προσκήνιο οι μεταφορές LNG

0
0

depaΗ ΔΕΠΑ φέρνει ξανά στο προσκήνιο την ιδέα για μεταφορές LNG σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά.

Συγκεκριμένα, στις προτάσεις της στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2015-2024, η Επιχείρηση έχει ως βασικό αίτημα να περιληφθεί σε αυτό και πρόβλεψη για δημιουργία υποδομής φόρτωσης φορτηγών βυτίων (truck loading facility) στο σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας. Επίσης, προτείνει να μετατραπεί σε αντίστροφης ροής από Ελλάδα προς Τουρκία ο σταθμός των Κήπων στον Έβρο.

Η ΔΕΠΑ επικαλείται τη διεθνή εμπειρία, όσον αφορά την πρόταση που καταθέτει για τη Ρεβυθούσα, όπου τερματικοί σταθμοί ΥΦΑ αναβαθμίζονται σε σταθμούς μεταφόρτωσης, ενώ δραστηριότητες που σχετίζονται με διακίνηση μικρής κλίμακας LNG και της χρήσης του ως ναυτιλιακού καυσίμου (δλδ. LNG bunkering) σε πρώτη φάση πραγματοποιούνται με χρήση φορτηγών βυτίων, όπως τονίζει, στο σχετικό έγγραφο που απέστειλε στη ΡΑΕ κατά τη δημόσια διαβούλευση για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ την επόμενη δεκαετία.

Παράλληλα, σημειώνεται ότι, είναι προφανές ότι οι προαναφερόμενες προτάσεις θα συμβάλλουν έτι περαιτέρω στην αξιοποίηση του τερματικού σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας και στη βέλτιστη εμπορική του εκμετάλλευση. Εδώ και δύο χρόνια, άλλωστε, η ΔΕΠΑ έχει δρομολογήσει την σύνδεση απομακρυσμένων προς το δίκτυο των ΕΠΑ περιοχών με φυσικό αέριο μέσω της χρήσης LNG ή CNG, ιδίως στη Δυτική Ελλάδα και τα νησιά, στο πλαίσιο και της εν εξελίξει απελευθέρωσης της εγχώριας αγοράς. Ας σημειωθεί ότι έχει από πέρυσι καταθέσει και σχετική αίτηση στην ΡΑΕ.

Το σχεδιασμό αυτό, άλλωστε, είχε περιγράψει και ο διευθύνων σύμβουλος της Επιχείρησης και μέλος του Δ.Σ. του ΙΕΝΕ, κ. Σπύρος Παλαιογιάννης, κατά την πρόσφατη ημερίδα με θέμα «Αρχιπέλαγος και Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG): Σταθερή και βιώσιμη σύνδεση νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας-Η περίπτωση του Ν. Αιγαίου», που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του ΕΚΕΤΑ, υπό την αιγίδα του ΤΕΕ και την υποστήριξη της ΔΕΠΑ. Όπως είχε τονίσει ο κ. Παλαιογιάννης, το επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΔΕΠΑ «ακολουθεί τοπική και περιφερειακή στρατηγική. Η περιφερειακή στρατηγική αφορά στην ανάπτυξη στη ΝΑ Ευρώπη με διεθνείς συνεργασίες και η τοπική αφορά σε εγχώρια έργα υποδομών μέσω συνεργασιών (Shell, ENI κλπ) και δρομολογούμε τη σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών με φυσικό αέριο μέσω της χρήσης LNG ή CNG (Δυτική Ελλάδα, νησιά)».

Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο του σχεδιασμού αυτού, η ΔΕΠΑ ζητά να συμπεριληφθούν στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2015-2024 και οι αναγκαίες υποδομές για τη μεταφόρτωση πλοίων μεσαίου και μικρού μεγέθους (1.000-10.000 m3 ΥΦΑ). «Η εν λόγω υποδομή θα επιτρέψει την ανάπτυξη της διανομής ΥΦΑ σε απομακρυσμένες του ΕΣΦΑ περιοχές καθώς και για ναυτιλιακή χρήση. Πιστεύουμε ότι η υλοποίηση αυτής της επένδυσης δεν θα απαιτήσει μεγάλες τεχνικές παρεμβάσεις και επί πλέον η εν λόγω δραστηριότητα δεν εξαρτάται από την αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας του τερματικού σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας», αναφέρει η Επιχείρηση στην επιστολή προς τη ΡΑΕ.

Επίσης, ζητά να μετατραπεί σε αντίστροφης ροής από Ελλάδα προς Τουρκία ο σταθμός των Κήπων στον Έβρο και η σχετική διαδικασία να περιληφθεί στο πλαίσιο οποιασδήποτε αναβάθμισης στον εν λόγω σταθμό (πχ σταθμός συμπίεσης), ώστε να ενισχυθεί η διασυνδεσιμότητα του ΕΣΦΑ με τα γειτονικά συστήματα αερίου καθώς και το διασυνοριακό εμπόριο.

Τέλος, η ΔΕΠΑ επισημαίνει προς την Αρχή ότι είχε θέσει υπόψη της από τον Σεπτέμβριο του 2014 τις παραπάνω προτάσεις στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2014-2023.