Home Νέα «Αχόρταγη» σε εισαγωγές φοινικέλαιου η Ευρώπη λόγω βιοντίζελ
«Αχόρταγη» σε εισαγωγές φοινικέλαιου η Ευρώπη λόγω βιοντίζελ

«Αχόρταγη» σε εισαγωγές φοινικέλαιου η Ευρώπη λόγω βιοντίζελ

0
0

biofuelsΟι εισαγωγές φοινικέλαιου στην Ευρώπη για βιοντίζελ παρουσίασαν άνοδο 34% από το 2010 έως το 2014, όπως δείχνει έκθεση της Ομοσπονδίας Βιομηχανιών Ελαιοποιίας της Ε.Ε. (Fediol), η οποία έφτασε στα χέρια της βρετανική περιβαλλοντικής οργάνωσης Transport & Environment. Έτσι, με βάση την έκθεση, στο υποκατάστατο του πετρελαίου κίνησης κατέληξε το 2014 το 45% των ποσοτήτων φοινικέλαιου που καταναλώθηκε στη «Γηραιά Ήπειρο», έναντι μόλις 8% το 2010.

Σύμφωνα με τη βρετανική ΜΚΟ, που δημοσιοποίησε τη μελέτη, τα παραπάνω δεδομένα δείχνουν τα αρνητικά αποτελέσματα από την κοινοτική Οδηγία για 10% διείσδυση των εναλλακτικών καυσίμων και των ΑΠΕ στις μεταφορές μέχρι το 2020. Κι αυτό γιατί, η ολοένα μεγαλύτερη χρήση του βιοντίζελ, με σκοπό να επιτευχθεί ο στόχος της Οδηγίας, ωθεί τις χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας, οι οποίες είναι οι βασικοί εξαγωγείς φοινικέλαιου, να αυξήσουν την παραγωγή τους. Έτσι, το αποτέλεσμα είναι να αποψιλώνονται συνεχώς παρθένα τροπικά δάση σε αυτές τις περιοχές.

Την ίδια στιγμή, πρόσφατη έρευνα της Κομισιόν έδειξε πως, αν ληφθεί υπόψη η αποψίλωση δασών και το περιβαλλοντικό «αποτύπωμα» από τη μεταφορά του καυσίμου στην Ευρώπη, το βιοντίζελ προκαλεί τριπλάσια ποσότητες εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από το συμβατικό ντίζελ. Επομένως, με βάση την έκθεση της Fediol, η Transport & Environment (T&E) υποστηρίζει πως στην πραγματικότητα η κοινοτική Οδηγία κάνει τις μεταφορές «σύμμαχο» της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

3,6 δισ. λίτρα ετησίως

Μιλώντας στην εφημερίδα Guardian, ο επικεφαλής του τμήματος επικοινωνίας της T&Ε Jos Dings σημειώνει πως τα στοιχεία αποκαλύπτουν τα αρνητικά αποτελέσματα της ευρωπαϊκής πολιτικής για τα βιοκαύσιμα. «Αυξάνει την αποψίλωση των τροπικών δασών και αυξάνει τις εκπομπές από τις μεταφορές, χωρίς να βοηθά τους Ευρωπαίους αγρότες ή να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Με βάση τους υπολογισμούς της ΜΚΟ, η αυξημένη κατανάλωση βιοντίζελ έχει εκτινάξει τις εισαγωγές φοινικέλαιου στα 3,5 δισ. λίτρα ετησίως. Μία ποσότητα που θα μπορούσε σε καθημερινή βάση να γεμίζει τρεις φορές το γήπεδο Γουέμπλεϊ.

Η Μαλαισία και η Ινδονησία έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά της παγκόσμιας παραγωγής φοινικέλαιου. Στην περίπτωση μάλιστα της Ινδονησίας, η δημιουργία νέων καλλιεργήσιμων εκτάσεων θεωρείται η βασική αιτία για τις περισσότερες πυρκαγιές που έχουν ξεσπάσει από το 2001 έως το 2014, καταστρέφοντας 185 εκατομμύρια στρέμματα δάσους. Ειδικά το 2015, η καταστροφή άγγιξε επίπεδα-ρεκόρ, με συνέπεια η Ινδονησία να καταταγεί 4η παγκοσμίως στην εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου.

Διάψευση

Αν και η Fediol δεν θέλησε να σχολιάσει την είδηση στον Guardian, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (ΕΒΒ) δήλωσε στην εφημερίδα πως τα νούμερα που διέρρευσαν από την Transport & Environment δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Όπως ανέφερε εκπρόσωπος της ΕΒΒ, τα δεδομένα του ΕΒΒ δείχνουν πως, σε παγκόσμιο επίπεδο, το βιοντίζελ αντιστοιχεί στο 10-15% της παραγωγής φοινικέλαιου. Ωστόσο, αρνήθηκε να αποκαλύψει τα ακριβή νούμερα για την ευρωπαϊκή αγορά.

Ένας ανεξάρτητος αναλυτής πάντως, ο Tim Searchinger από το πανεπιστήμιο Princeton, υποστήριξε στον Guardian ότι το πιο πιθανό σενάρια είναι τα δεδομένα που διέρρευσαν να είναι μικρότερα από τα πραγματικά στοιχεία. «Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τις προειδοποιήσεις όσων εξαρχής επέκριναν την κοινοτική Οδηγία», επισήμανε.

Αναθεώρηση του στόχου

Πάντως, όπως αποκάλυψε η ιστοσελίδα Euroactiv, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει το 2020 να αποσύρει τον στόχο του 10% στις μεταφορές. Η απόσυρση θα θεσπισθεί στα τέλη της φετινής χρονιάς, στο πλαίσιο της αναθεώρησης της Οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. «Στο κείμενο της νέας ντιρεκτίβας δεν θα υπάρχει ποσοτικός στόχος για τον τομέα των μεταφορών», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά τον Μάιο η Marie Donnelly, επικεφαλής της Διεύθυνσης Ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έρευνας και καινοτομίας, και ενεργειακής απόδοσης της Ε.Ε.