Home Νέα «H υγραεριοκίνηση συνεχίζει να κερδίζει τους Έλληνες»
«H υγραεριοκίνηση συνεχίζει να κερδίζει τους Έλληνες»

«H υγραεριοκίνηση συνεχίζει να κερδίζει τους Έλληνες»

0
0

Leyteris IatropoulosΑκόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη θα έχει η αγορά autogas τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας, σημειώνει στη συνέντευξή του στο EnergyIn ο κ. Λευτέρης Ιατρόπουλος, εμπορικός διευθυντής της Coral Gas, μέλους του ομίλου Motor Oil Hellas. Ο κ. Ιατρόπουλος προβλέπει πως, μέσα στην επόμενη τριετία,  το υγραέριο θα αυξήσει στο 8% το μερίδιο του στο μίγμα καυσίμων κίνησης, από περίπου 5% που είναι αυτή τη στιγμή.

Ο βασικός λόγος είναι ότι θα συνεχίσει να εξασφαλίζει σημαντικά φθηνότερες μετακινήσεις συγκριτικά με τη βενζίνη, παρά την αύξηση των δασμών από τις αρχές του επόμενου έτους. Χαρακτηριστικό είναι πως, με βάση τις τρέχουσες τιμές των δύο καυσίμων, παρά τη μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση θα προσφέρει οικονομία 41-42%, δηλαδή όχι πολύ μικρότερη από το 45% που πετυχαίνει σήμερα.

Του Κώστα Δεληγιάννη

 

Coral Gas LogoΠώς έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια η χρήση του υγραερίου κίνησης στην Ελλάδα;

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 που νομιμοποιήθηκε η χρήση του ως καυσίμου κίνησης, και μέχρι το 2010, η διείσδυση ήταν πολύ μικρή στη χώρα μας και αφορούσε κυρίως επαγγελματίες οδηγούς. Η αγορά ξεκίνησε να αναπτύσσεται με αλματώδεις ρυθμούς πριν από 6 χρόνια, με τη μεγάλη αύξηση των φόρων στη βενζίνη που έκαναν πολύ πιο οικονομική λύση το υγραέριο κίνησης. Έτσι, από τα μέσα του 2010 και μέχρι και το 2014, χρόνο με τον χρόνο αυξανόταν κατακόρυφα η κατανάλωση, άνοιγαν συνεχώς καινούρια συνεργεία μετατροπής βενζινοκίνητων οχημάτων σε υγραεριοκίνητα, ενώ παράλληλα διευρυνόταν και το δίκτυο πρατηρίων σε όλη την Ελλάδα.

Από το 2015 και μέχρι σήμερα, η αγορά συνέχισε να αναπτύσσεται, όχι βέβαια με τους ρυθμούς της τετραετίας που προηγήθηκε. Έτσι, αυτή τη στιγμή εκτιμούμε πως το υγραέριο αντιστοιχεί περίπου στο 4,5-5% του συνολικού μίγματος καυσίμων κίνησης στη χώρα μας, ενώ ο στόλος των υγραεριοκίνητων αυτοκινήτων κινείται γύρω στα 250.000 οχήματα.

Από αυτό το νούμερο, ποιο περίπου ποσοστό αντιπροσωπεύουν τα βενζινοκίνητα οχήματα που έχουν υποστεί μετατροπή, και ποιο τα εργοστασιακά μοντέλα υγραερίου;

Η συντριπτική πλειονότητα του υγραεριοκίνητου στόλου, σε ποσοστό κοντά στο 99%, είναι οχήματα που έχουν μετατραπεί. Όσον αφορά τα εργοστασιακά μοντέλα, η αλήθεια είναι πως όλα αυτά τα χρόνια οι διαθέσιμες επιλογές ήταν περιορισμένες και, όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη, όχι τόσο δελεαστικές για κάποιον οδηγό που σχεδιάζει να αγοράσει καινούριο αυτοκίνητο.

«Βασικό ατού η οικονομία»

Ποιες κατηγορίες Ελλήνων έχουν επιλέξει μέχρι σήμερα να μετατρέψουν το αυτοκίνητό τους;

Σε πρώτη φάση ήταν ιδιοκτήτες βενζινοκίνητων Ι.Χ. υψηλού κυβισμού, στους οποίους στη συνέχεια προστέθηκαν οδηγοί που κάνουν πολλά χιλιόμετρα ετησίως, για παράδειγμα πάνω από 15.000. Επίσης, το υγραέριο κίνησης προσέλκυσε και μεταφορικές εταιρείες με μεσαίου μεγέθους οχήματα βενζίνης.

Ποιοι ήταν οι βασικοί λόγοι πίσω από την απόφασή τους να στραφούν στην υγραεριοκίνηση;

Πρώτα και κύρια η οικονομία, αφού ο κοινός παρονομαστής όλων των παραπάνω κατηγοριών οδηγών είναι η μεγάλη κατανάλωση καυσίμου. Έτσι, με δεδομένο πως το υγραέριο εξασφαλίζει αυτή τη στιγμή κατά 45% περίπου φθηνότερες μετακινήσεις, τόσο ένας ιδιοκτήτης Ι.Χ. υψηλού κυβισμού όσο και ένας οδηγός που καλύπτει πολλά χιλιόμετρα ετησίως αποσβένουν πολύ γρήγορα τα χρήματα για τη μετατροπή, ώστε στη συνέχεια να έχουν ένα σημαντικό οικονομικό όφελος.

Στην περίπτωση όσων έχουν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, ένα ακόμη κίνητρο είναι πως έχει περιορισθεί η δυνατότητα να τα πουλήσουν, αφού έχει πέσει κατακόρυφα η μεταπωλητική αξία των συγκεκριμένων Ι.Χ., αλλά και το αγοραστικό ενδιαφέρον. Έτσι, με την υγραεριοκίνηση πολλοί μπόρεσαν να διατηρήσουν το όχημά τους και να μην το αποσύρουν, μειώνοντας αισθητά τα έξοδα για την κίνησή του.

Από την άλλη πλευρά, φαίνεται πως έπαιξαν πολύ μικρότερο ρόλο τα περιβαλλοντικά οφέλη του υγραερίου, δηλαδή το γεγονός ότι μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά 12% σε σχέση με έναν κινητήρα βενζίνης, ενώ παράλληλα δεν απελευθερώνει μικροσωματίδια και οξείδια του αζώτου, υπερέχοντας από αυτή την άποψη από τους πετρελαιοκινητήρες.

5153ext_coralgas_2012_05_14«Αυξάνονται τα κίνητρα»

Από τις αρχές του επόμενου χρόνου θα αυξηθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο autogas. Ποια θα είναι η επίπτωση στην οικονομία που προσφέρει στις μετακινήσεις, συγκριτικά με τη βενζίνη;

Κατ’ αρχάς θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μία παρανόηση που έχει γίνει σε πολλά δημοσιεύματα τον τελευταίο καιρό, και η οποία οφείλεται στο γεγονός ότι χρησιμοποιούνται δύο μονάδες μέτρησης για το υγραέριο κίνησης, αφού ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης υπολογίζεται ανά μετρικό τόνο υγραερίου, ενώ το καύσιμο πωλείται σε λίτρα στα πρατήρια. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως με την αύξηση του φόρου, η οποία θα είναι 100 ευρώ ανά τόνο, η επιπλέον επιβάρυνση για τον καταναλωτή υπολογίζεται σε 8 λεπτά του ευρώ περίπου ανά λίτρο.

Όσον αφορά την οικονομία που προσφέρει σε σχέση με τη βενζίνη, η «ψαλίδα» θα μικρύνει, αλλά όχι σημαντικά: με βάση τις τρέχουσες τιμές των δύο καυσίμων, υπολογίζουμε πως η εξοικονόμηση χρημάτων θα διαμορφωθεί στο 41-42%, από περίπου 45% που είναι σήμερα.

Εξάλλου, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως, από την 1η Ιανουαρίου 2017, θα επιβαρυνθεί περαιτέρω και ο δασμός στη βενζίνη. Έτσι, αν αυτή η αύξηση εφαρμοζόταν σήμερα, με τη βενζίνη να κοστίζει αυτή τη στιγμή 1,42 ευρώ ανά λίτρο, η τιμή της θα ανέβαινε στα 1,455 ευρώ ανά λίτρο. Από την άλλη, αν ίσχυε από τώρα η αύξηση του φόρου στο υγραέριο, θα στοίχιζε 0,73 ευρώ ανά λίτρο, από 0,65 ευρώ που είναι η μέση τιμή πώλησής του.

Επομένως, πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθεί η εγχώρια αγορά από το 2017, όταν θα τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις στους δασμούς;

Περιμένουμε πως από την αρχή της επόμενης χρονιάς, όταν θα φανεί και στην πράξη πως θα μειωθεί πολύ λίγο η οικονομία που προσφέρει το υγραέριο κίνησης, θα αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον των οδηγών. Εξάλλου, είναι ολοένα πιο δύσκολο στον μέσο Έλληνα να αγοράσει καινούριο αυτοκίνητο, με την επιλογή των οχημάτων ντίζελ που αυτή την περίοδο κυριαρχούν να γίνεται λιγότερο ελκυστική, με δεδομένη τη σημαντική αύξηση στους δασμούς του πετρελαίου κίνησης από την 1η Ιανουαρίου. Επομένως, γίνονται ακόμη πιο ισχυρά τα κίνητρα που έχει κανείς να κρατήσει το παλιό του βενζινοκίνητο Ι.Χ. και να το μετατρέψει σε υγραεριοκίνητο.

Πιο μακροπρόθεσμα, ποιες πιστεύετε πως είναι οι προοπτικές της υγραεριοκίνησης στη χώρα μας;

 Η εκτίμησή μου είναι πως, μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια, το ποσοστό του υγραερίου στο μίγμα καυσίμων κίνησης θα ανέβει στο 8%, από περίπου 5% που είναι σήμερα. Πέρα από τον στόλο των οχημάτων βενζίνης, σύντομα και στη χώρα μας το υγραέριο θα αρχίσει να χρησιμοποιείται και σε πετρελαιοκίνητα επαγγελματικά οχήματα (όπως λεωφορεία και φορτηγά), μέσω της τεχνολογίας diesel blend. Σε αυτή την περίπτωση, γίνονται οι κατάλληλες μετατροπές, ώστε το υγραέριο να εμπλουτίζει τον αέρα εισαγωγής στον κινητήρα, με συνέπεια το όχημα να «καίει» πλέον μίγμα ντίζελ και υγραερίου. Από την αρχή της χρονιάς υπάρχει και στη χώρα μας το νομικό πλαίσιο για την εφαρμογή της τεχνολογίας, ενώ οι έως τώρα μελέτες μας δείχνουν πως πετυχαίνει υπολογίσιμη οικονομία.

5316_coralgas_2012_05_14«Ώριμη πλέον η αγορά»

Διαβάζοντας κανείς αφιερώματα στην υγραεριοκίνηση που γράφτηκαν πριν από μία τετραετία, βλέπει πως στα μειονεκτήματα συχνά αναφέρεται το υψηλό κόστος μετατροπής. Κατά πόσο αυτό εξακολουθεί να ισχύει;

 Τα τελευταία χρόνια, η αύξηση του αριθμού των συνεργείων ενίσχυσε τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε ολοένα πιο δελεαστικές τιμές για τις μετατροπές. Μάλιστα, σήμερα υπάρχουν εταιρείες που προσφέρουν αρκετούς εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης, όπως την αποπληρωμή του ποσού σε πολλές δόσεις, είτε με πιστωτική κάρτα είτε χωρίς. Έτσι, στην πράξη μπορεί κανείς να εξοφλήσει τη μετατροπή ακόμη κι αφότου έχει κάνει απόσβεση, από την οικονομία στις μετακινήσεις του.

Πάντως, η τιμή δεν θα πρέπει να είναι το μοναδικό κριτήριο, για να επιλέξει συνεργείο ο καταναλωτής. Αντίθετα, θα πρέπει να κάνει μια έρευνα αγοράς, ελέγχοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά κάθε προσφοράς, όπως τη χωρητικότητα της δεξαμενής ή τη χώρα προέλευσης των εξαρτημάτων.

Κατά πόσο είναι αξιόπιστα και καταρτισμένα τα συνεργεία μετατροπών στη χώρα μας;

Αν και όπως σε κάθε αγορά υπάρχουν καλοί και κακοί επαγγελματίες, στην πλειονότητά τους τα υπάρχοντα συνεργεία κινούνται σε υψηλά στάνταρ ποιότητας. Πέρα από την εκπαίδευση και την εισαγωγή τεχνογνωσίας, που έγιναν στα πρώτα χρόνια της μαζικής στροφής στην υγραεριοκίνηση, ο κλάδος έχει αποκτήσει στο μεταξύ πολύ μεγάλη εμπειρία, αφού από τα χέρια κάθε τεχνικού έχουν πλέον «περάσει» εκατοντάδες οχήματα. Η αγορά έχει ωριμάσει, ξεπερνώντας τις όποιες «παιδικές ασθένειες» είχαν εμφανισθεί στην αρχή.

Από την άλλη μεριά, το δίκτυο πρατηρίων autogas μπορεί σήμερα να καλύψει τις μετακινήσεις οπουδήποτε στη χώρα;

Αυτή τη στιγμή, ο συνολικός αριθμός πρατηρίων ξεπερνάει τα 800 πανελλαδικά, κάτι που σημαίνει πως 1 στα 6 πρατήρια καυσίμων στη χώρα μας παρέχει στους οδηγούς και υγραέριο – για παράδειγμα, ακόμη και στα μικρά νησιά των Κυκλάδων ή των Δωδεκανήσων. Βλέπουμε πως η ανάπτυξη του δικτύου συνεχίζει να έχει δυναμική, κάτι που σημαίνει πως ο αριθμός τους θα εξακολουθήσει να αυξάνεται.

Από τα 800 υφιστάμενα πρατήρια, η Coral Gas εξυπηρετεί τα 290, με δύο εμπορικά σήματα – το Coral Gas και το Car Gas. Εδώ θα πρέπει να τονίσω ότι, για να επιλέξει κανείς εταιρεία για το υγραέριο του Ι.Χ. του, καλό θα είναι να έχει υπόψη του ότι η οικονομία δεν εξαρτάται μόνο από την τιμή λιανικής του υγραερίου ανά λίτρο, αλλά και από τα χιλιόμετρα που μπορεί να καλύψει το αυτοκίνητο με μια συγκεκριμένη ποσότητα.

Αυτή η δεύτερη παράμετρος σχετίζεται άμεσα με την ποιότητα του καυσίμου, την οποία εμείς στην Coral Gas διασφαλίζουμε με συνεχείς τακτικούς και έκτακτους ελέγχους. Έτσι, αυτό που λέμε στους οδηγούς είναι να δοκιμάσουν το προϊόν μας, για να διαπιστώσουν στην πράξη ότι «βγάζει» το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό χιλιομέτρων.