Home Ηλιακή ενέργεια «Η αξιοπιστία του κατασκευαστή βασικό κριτήριο επιλογής ηλιακού θερμοσίφωνα»
«Η αξιοπιστία του κατασκευαστή βασικό κριτήριο επιλογής ηλιακού θερμοσίφωνα»

«Η αξιοπιστία του κατασκευαστή βασικό κριτήριο επιλογής ηλιακού θερμοσίφωνα»

0
0

calpak konstantinidisΗ εξοικονόμηση χρημάτων έκανε πολλά νοικοκυριά να αγοράσουν ηλιακό θερμοσίφωνα μέσα στην κρίση, με συνέπεια η διείσδυση στον οικιακό τομέα να υπερβαίνει σήμερα το 35%, από 20-25% που ήταν πριν από μία 7ετία. Αυτό αναφέρει στη συνέντευξή του στο EnergyIn ο κ. Παναγής Κωνσταντινίδης, διευθύνων σύμβουλος της Calpak και πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανιών Ηλιακής Ενέργειας (ΕΒΗΕ), εξηγώντας γιατί η εγχώρια αγορά σε επίπεδο τεμαχίων έχει σήμερα τις ίδιες επιδόσεις με το 2010.

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινίδη, ο μικρός χρόνος απόσβεσης της αγοράς, και το σημαντικό καθαρό κέρδος που έχει κανείς στη συνέχεια για τουλάχιστον 16-20 χρόνια, κάνουν ολοένα περισσότερους Έλληνες να στρέφονται στην ηλιοθερμία, παρά το γεγονός ότι οι ηλιακοί θερμοσίφωνες φορολογούνται στη χώρα μας με τον μεγαλύτερο συντελεστή ΦΠΑ. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, για να αξιοποιήσει ο καταναλωτής αυτά τα πλεονεκτήματα, θα πρέπει να διαλέξει ένα ποιοτικό και επώνυμο προϊόν, από κάποια εταιρεία που τα «σημεία γραφής» της στον χώρο εμπνέουν εμπιστοσύνη.

Συνέντευξη στον Κώστα Δεληγιάννη

Πώς έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις στην Ελλάδα;

Οι ηλιακοί θερμοσίφωνες είναι μία από τις ελάχιστες αγορές που κατάφεραν να «αντισταθούν» στην κρίση, αφού σε επίπεδο τεμαχίων αυτή τη στιγμή οι πωλήσεις κινούνται στο ίδιο επίπεδο με το 2010, όταν δηλαδή ξεκίνησε η οικονομική ύφεση. Με δεδομένο πως κατέρρευσε η οικοδομική δραστηριότητα, οι εγκαταστάσεις σε νεόδμητες κατοικίες μειώθηκαν δραστικά. Ωστόσο, το κενό αυτό καλύφθηκε από τις εγκαταστάσεις σε ήδη υπάρχοντα κτίρια, τα οποία πριν χρησιμοποιούσαν για ζεστό νερό χρήσης τον ηλεκτρικό θερμοσίφωνα ή το μπόιλερ. Ο λόγος είναι πως ο ηλιακός μπορεί να καλύψει έως και το 90% των αναγκών ενός σπιτιού σε ζεστό νερό χρήσης, με συνέπεια οι ιδιοκτήτες τους να στραφούν στην ηλιοθερμία για να εξοικονομήσουν χρήματα.

Το αποτέλεσμα είναι η διείσδυση του ηλιακού θερμοσίφωνα στον οικιακό τομέα να ξεπερνά σήμερα το 35%, από 20-25% που ήταν το 2010. Επομένως, η αύξηση μέσα στην τελευταία 7ετία άγγιξε το 40%.

Με βάση την παραπάνω εικόνα, πόσο διαδεδομένοι είναι πλέον οι ηλιακοί θερμοσίφωνες στην Ελλάδα, συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη;

Στη χώρα μας κατά μέσο όρο πωλούνται κάθε χρόνο 65.000-70.000 θερμοσιφωνικά συστήματα, κατά κύριο λόγο οι γνωστοί σε όλους μας ηλιακοί θερμοσίφωνες και, σε μικρότερο βαθμό, μεγαλύτερες εγκαταστάσεις βεβιασμένης ροής για επαγγελματική χρήση. Το νούμερο αυτό είναι εντυπωσιακό αν σκεφθεί κανείς πως, σε απόλυτα νούμερα, σημαίνει πως η εγχώρια αγορά είναι η τρίτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, μετά την ιταλική και γερμανική. Ως προς την κατά κεφαλήν εγκατεστημένη ισχύ, είμαστε δεύτεροι πανευρωπαϊκά, μετά την Κύπρο.

iliakos thermosifwnasΑπόσβεση της αγοράς στην 4ετία

Κάποιοι υποστηρίζουν πως το ηλεκτρικό ρεύμα στη χώρα μας είναι αρκετά φθηνό, και επομένως η χρήση του ηλεκτρικού θερμοσίφωνα δεν κοστίζει ακριβά, με συνέπεια να χρειάζεται να περάσουν αρκετά χρόνια για να γίνει η απόσβεση του ηλιακού. Κατά πόσο ισχύει αυτό;

Στην πραγματικότητα, η απόσβεση γίνεται μέσα σε μία τετραετία. Ένα ποιοτικό προϊόν, όπως τα μοντέλα της Calpak, κοστίζει περίπου 1.000 ευρώ και εξοικονομεί περίπου 250 ευρώ τον χρόνο, από την κατανάλωση ρεύματος ή όποιου άλλου καυσίμου καταναλώνεται για ζεστό νερό χρήσης. Αυτό σημαίνει πως ο ιδιοκτήτης του «παίρνει πίσω» τα χρήματα της αγοράς του σε 4 χρόνια. Στη συνέχεια, θα έχει κάθε χρόνο καθαρό κέρδος 250 ευρώ για όλη την υπόλοιπη διάρκεια «ζωής» του προϊόντος, η οποία στην περίπτωση ενός καλού ηλιακού αγγίζει τα 20-25 χρόνια.

Κατά τη γνώμη σας, τι είδους κίνητρα θα έπρεπε να προσφέρει η πολιτεία, ώστε ακόμη περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά να μπορέσουν να ελαττώσουν τα έξοδά τους για το ζεστό χρήσης, συμβάλλοντας έτσι παράλληλα στη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου;

Ο κλάδος μας είναι αντίθετος στη λογική των επιδοτήσεων, αφού το προϊόν είναι ανταγωνιστικό, δηλαδή έχει μία πολύ καλή σχέση τιμής-απόδοσης. Από την άλλη μεριά, πάγιο αίτημα του ΕΒΗΕ είναι να μειωθεί το ΦΠΑ στο 13%, από 24% που είναι σήμερα. Ο λόγος είναι πως οι δύο «ανταγωνιστές» του ηλιακού, δηλαδή το ρεύμα και το φυσικό αέριο, φορολογούνται με ΦΠΑ 13%. Αυτό σημαίνει πως η πολιτεία έμμεσα πριμοδοτεί τα ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα έναντι της ηλιοθερμίας, που αξιοποιεί μία ανανεώσιμη πηγή ενέργεια.

Μία τέτοια κίνηση δεν θα είχε δημοσιονομικό κόστος, αφού με βάση μελέτη που έκανε πέρυσι ο ΙΟΒΕ για λογαριασμό του ΕΒΗΕ, η απώλεια φορολογικών εσόδων ανά πώληση θα αντισταθμιζόταν από την αύξηση του τζίρου και τη μείωση της παραοικονομίας. Την ίδια στιγμή, θα ευνοούνταν η ελληνική βιομηχανία, η οποία είναι ένα από τους λίγους κλάδους όπου η χώρα μας έχει τεχνολογικό προβάδισμα διεθνώς και παρουσιάζει σημαντική εξωστρέφεια. Απόδειξη το γεγονός ότι το 60% της εγχώριας παραγωγής φεύγει στο εξωτερικό.

calpak001Διαφορές στην ποιότητα

Στην περίπτωση των ηλιακών, παρατηρεί κανείς πολύ μεγάλες διαφορές στις τιμές των μοντέλων που πωλούνται στην Ελλάδα. Για ποιον λόγο;

Αυτό που θα πρέπει να έχει υπόψη του ο καταναλωτής είναι πως η διαφορά στην τιμή «μεταφράζεται» και σε διαφορά στην ποιότητα. Ο λόγος είναι πως σε έναν ηλιακό θερμοσίφωνα, το 70% του κόστους του αντιστοιχεί στο κόστος των πρώτων υλών από τις οποίες κατασκευάζεται. Επομένως, για να ρίξει ένας κατασκευαστής την τιμή, πρέπει να κάνει «εκπτώσεις» στην ποιότητα του προϊόντος, κάτι που με τη σειρά του συνεπάγεται μειωμένη απόδοση ή λιγότερα χρόνια λειτουργίας.

Έτσι, με δεδομένο πως ένας φθηνός ηλιακός έχει μικρότερη διάρκεια «ζωής», στην πράξη αποδεικνύεται ακριβότερος από ένα μοντέλο με υψηλότερη τιμή.

Επομένως, σε ποια κριτήρια θα συμβουλεύατε να βασισθεί ο Έλληνας καταναλωτής, ώστε να κάνει την καλύτερη δυνατή επιλογή;

Βασική προϋπόθεση είναι το προϊόν να συνοδεύεται από διεθνή πιστοποίηση Solar Keymark, η οποία όμως να καλύπτει ολόκληρο τον ηλιακό και όχι μόνο τον συλλέκτη. Έτσι, από τα έγγραφα της πιστοποίησης, θα μπορεί να δει πόση είναι η απόδοση του συγκεκριμένου μοντέλου. Πάντως, η αλήθεια είναι πως υπάρχουν αρκετές ακόμη τεχνικές λεπτομέρειες που επηρεάζουν την ποιότητα του ηλιακού (όπως το είδος επισμάλτωσης της δεξαμενής ή το εμβαδόν του συλλέχτη σε σχέση με τη χωρητικότητα της δεξαμενής), που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ποιότητα του ηλιακού, χωρίς όμως ο απλός καταναλωτής να μπορεί εύκολα να τις ελέγξει.

Σε γενικές γραμμές, θα έλεγα πως πρέπει να αποφεύγει κανείς τα προϊόντα με εξαιρετικά χαμηλή τιμή: αν αγοράσει ένα μοντέλο 500 ευρώ, είναι σίγουρο ότι στην πορεία θα μετανιώσει με την επιλογή του – όπως κι αν είχε επιλέξει ένα κινητό 50 ευρώ. Αντίθετα, θα συνιστούσα στους καταναλωτές να διαλέγουν ηλιακό με βάση το brand του κατασκευαστή, δηλαδή να προτιμούν προϊόντα εταιρειών που δραστηριοποιούνται δεκαετίες στον κλάδο, έχοντας δώσει «δείγματα γραφής» της δουλειάς τους που εμπνέουν εμπιστοσύνη.

Το πρόβλημα στην περίπτωση των ηλιακών είναι πως, στο 50% των περιπτώσεων, η επιλογή γίνεται από τον υδραυλικό, με συνέπεια συχνά η πλάστιγγα να γέρνει υπέρ του χαμηλού κόστους, εις βάρος της απόδοσης ή της «μακροζωίας» του ηλιακού.

Εκτός από τους κλασικούς ηλιακούς θερμοσίφωνες, δηλαδή την παροχή ζεστού νερού χρήσης, ποιες άλλες εφαρμογές της ηλιοθερμίας υπάρχουν;

Οι ηλιακοί συλλέκτες συνδυάζονται με συστήματα ενδοδαπέδιας θέρμανσης, μειώνοντας έτσι κατά 25-30% την κατανάλωση για θέρμανση ενός κτιρίου. Μία ακόμη εφαρμογή με πολύ γρήγορη απόσβεση είναι οι θερμαινόμενες πισίνες.

Εξαγωγές σε όλο τον πλανήτη

Σε ποιες άλλες αγορές έχουν παρουσία οι ηλιακοί θερμοσίφωνες της Calpak, εκτός από την Ελλάδα;

Ήμασταν μία από τις πρώτες εταιρείες που ξεκινήσαμε την εξαγωγική δραστηριότητα από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Τη δεκαετία του 2000 δώσαμε έμφαση στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, όπως τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αγγλία, την Ιταλία και την Ισπανία. Με την οικονομική κρίση, όταν αυτές οι αγορές σταμάτησαν να αναπτύσσονται, αποφασίσαμε να επεκταθούμε και εκτός Ευρώπης. Έτσι, σήμερα έχουμε πολύ καλή διανομή των προϊόντων μας σε αραβικές χώρες, όπως τη Σαουδική Αραβία και τα ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, σε πολλά αφρικανικά κράτη, στη Λατινική Αμερική και σε νησιά της Ωκεανίας.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν μοντέλα της Calpak σχεδόν σε όλο τον κόσμο: στην Ταϊτή, τη Νέα Ζηλανδία, στη Νέα Καληδονία.

Σε όλες αυτές τις αγορές, ποιο είναι το πλεονέκτημά σας από τους διεθνείς ανταγωνιστές;

Αυτό που προσπαθούμε είναι να αναγνωρίζουν παγκοσμίως τα προϊόντα μας ως «value for money», δηλαδή ότι πρόκειται για ποιοτικούς ηλιακούς σε προσιτή τιμή. Έτσι, διεθνώς τοποθετούμαστε κάπου ανάμεσα στα φθηνά κινεζικά μοντέλα και τους αρκετά ακριβούς ηλιακούς, κυρίως γερμανικής και αυστριακής προέλευσης.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι της εταιρείας σας;

Έχουμε ήδη ανακαινίσει και ανανεώσει την παραγωγική δυνατότητα του υπάρχοντος εργοστασίου μας στο Λουτράκι Κορινθίας, με ρομποτικές τεχνολογίες και άλλους αυτοματισμούς που μας επιτρέπουν να μειώσουμε το κόστος παραγωγής και να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο την ποιότητα των προϊόντων μας. Σε φάση υλοποίησης βρίσκεται αυτή τη στιγμή το δεύτερο στάδιο του επενδυτικού μας πρότζεκτ, δηλαδή την κατασκευή μίας δεύτερης μονάδας η οποία περιμένουμε πως θα έχει ολοκληρωθεί το 2017. Με αυτό τον τρόπο, θα αποκτήσουμε νέες παραγωγικές και τεχνολογικές δυνατότητες, ώστε να κάνουμε ακόμη περισσότερα βήματα στον τομέα των εξαγωγών.