Home Θεσμικοί φορείς ΙΟΒΕ: Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες τα δημόσια έσοδα από τα καύσιμα
ΙΟΒΕ: Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες τα δημόσια έσοδα από τα καύσιμα

ΙΟΒΕ: Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες τα δημόσια έσοδα από τα καύσιμα

0
0

iobe_0Οι  νέοι φόροι στα καύσιμα θα δυσχεράνουν την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας σύμφωνα με το  ΙΟΒΕ, το οποίο προβλέπει “τρύπα” στα έσοδα της επόμενης χρονιάς, έτσι όπως αυτά περιγράφονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού τα οποία υπολογίζονται σε 400 εκατ. ευρώ.

“Τρύπα” που θα προέλθει αφενός από την περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης ως απόρροια των νέων φόρων 400 εκατ. ευρώ σε πετρέλαιο θέρμανσης, βενζίνες, ντίζελ και υγραέριο, αφετέρου στο λαθρεμπόριο το οποίο θα διευρυνθεί λόγω της υπερφορολόγησης.

Το ΙΟΒΕ, σε έρευνά του που θα παρουσιάσει σήμερα σημειώνει ότι δεν είναι εφικτός ο στόχος για επιπλέον έσοδα από τη φορολογία καυσίμων. Έχει επεξεργαστεί μια σειρά από σενάρια, από τα οποία, προκύπτουν διαφορετικά ποσοστά μείωσης της κατανάλωσης που, σε συνδυασμό με την έξαρση του λαθρεμπορίου, αναμένεται να προκαλέσουν μικρές ή μεγαλύτερες “τρύπες” στα έσοδα του προϋπολογισμού .

Το κακό είναι ότι η αύξηση των φόρων συμπίπτει με μια αντιστροφή της μέχρι πρότινος πτωτικής τάσης στις τιμές του αργού. Στον απόηχο της συμφωνίας του ΟΠΕΚ στα τέλη Σεπτεμβρίου για πάγωμα της ημερήσιας παραγωγής από τον Νοέμβριο, το πετρέλαιο κινείται σταθερά ανοδικά, έχοντας αυξηθεί τις δύο τελευταίες εβδομάδες από τα 46 στα 51 δολάρια το βαρέλι (μπρεντ).

Σαν αποτέλεσμα, αν δεν υπάρξει κάποια σοβαρή ανατροπή στη διακύμανση των τιμών του αργού και στην ισοτιμία ευρω-δολαρίου, το πετρέλαιο θέρμανσης θα κάνει πρεμιέρα κοντά στα 92 λεπτά το λίτρο, έναντι 84-85 λεπτών πέρυσι (+8%). Τα επιπλέον αυτά επτά-οκτώ λεπτά είναι συνέπεια τόσο της αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) από 23 σε 28 λεπτά το λίτρο, και του ΦΠΑ από 23% σε 24%, όσο και της ανόδου της τιμής διυλιστηρίου. Ταυτόχρονα η ανησυχία για το γερμανικό τραπεζικό “γίγαντα” Deutche Bank ταρακουνά το ευρώ έναντι του δολαρίου, δυσκολεύοντας το κοινό νόμισμα να απορροφήσει μέρος από τις αυξήσεις του αργού.

Και αυτό ενώ πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι η παγκόσμια οικονομία αφήνει σταδιακά πίσω την εποχή των πτωτικών τιμών του πετρελαίου της προηγούμενης διετίας. Στην περίπτωση της Ελλάδας, ενώ μέχρι σήμερα τα καύσιμα επενεργούσαν θετικά στο ΑΕΠ της χώρας, δίνοντας ανάσες σε κατανάλωση και παραγωγή, τώρα φαίνεται ότι μπαίνουμε σε μια περίοδο αυξήσεων, αφενός μέσω των φόρων, αφετέρου μέσω των διεθνών τιμών που φαίνεται να παγιοποιούνται στα υψηλά επίπεδα των τελευταίων μηνών.

Τα στοιχεία της Eurostat και του υπ. Οικονομικών που δείχνουν ότι από το 2009 ως σήμερα, οπότε και ξεκίνησε η φοροεπιδρομή στα καύσιμα, οι καταναλώσεις έχουν υποχωρήσει 39% ή και παραπάνω, συμπαρασύροντας μαζί τους και τα έσοδα. Το ίδιο εκφράζονται φόβοι ότι θα επαναληφθεί και το 2017 όπου τα προσδοκώμενα έσοδα στηρίχτηκαν στις καταναλώσεις του 2015.

Αναφορικά με το λαθρεμπόριο, οι εκτιμήσεις για έξαρση το επόμενο διάστημα, βασίζονται στο γεγονός ότι έπειτα από τόσα χρόνια συζητήσεων και νομοθετημάτων, ακόμη δεν έχει “κλειδώσει” το σύστημα εισροών -εκροών στην αλυσίδα διακίνησης των καυσίμων. Ενώ τα πρατήρια και οι εταιρείες έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα, δεν γίνονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι από τη Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών λόγω έλλειψης στελέχωσης. Σαν να μην έφτανε αυτό, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η εγκατάσταση GPS στα μέσα μεταφοράς καυσίμων όπως και στα πλωτά μέσα διακίνησης.

Εκτός από την μελέτη του ΙΟΒΕ για τις επιπτώσεις από την νέα αύξηση των φόρων, έρευνα πρόκειται να παρουσιάσει σήμερα και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για την “κλοπή της μάνικας”. Παλαιότερη έρευνα του Πολυτεχνείου είχε αναδείξει ότι ένα στα δέκα βενζινάδικα έκλεβε στη μάνικα. Η κλοπή αρχικά γινόταν με την τοποθέτηση τσιπ στις αντλίες και με το πάτημα ενός κουμπιού, ο πρατηριούχος μπορούσε από μεγάλη απόσταση να διακόψει τον εφοδιασμό του οχήματος. Πλέον, οι επιτήδειοι εγκαθιστούν στις αντλίες ειδικά λογισμικά και ο έλεγχος τους γίνεται με χρήση τηλεκοντρόλ. Το καλοκαίρι, έλεγχοι που διεξήγαγε το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης είχαν εντοπίσει ότι ένα στα τρία πρατήρια είχε πειράξει τις αντλίες καυσίμων, αδειάζοντας από 5% έως και 11% τα ρεζερβουάρ των οχημάτων και τις τσέπες των οδηγών. Τα τελευταία μάλιστα χρόνια έχουν εντοπιστεί και εισαγόμενες από τρίτες χώρες αντλίες, που φτάνουν στην Ελλάδα με έτοιμο το πειραγμένο λογισμικό.