Home Ενεργειακές επισημάνσεις ΕΜΠ: «Πειραγμένη» 1 στις 6 αντλίες βενζίνης στα πρατήρια Αττικής
ΕΜΠ: «Πειραγμένη» 1 στις 6 αντλίες βενζίνης στα πρατήρια Αττικής

ΕΜΠ: «Πειραγμένη» 1 στις 6 αντλίες βενζίνης στα πρατήρια Αττικής

0
0

gas+pump+hand+02122013Ανησυχητικές διαστάσεις έχουν πάρει οι κάθε λογής παρεμβάσεις στις αντλίες των πρατηρίων, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα οι οδηγοί να πληρώνουν για μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων από αυτές που φθάνουν στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε έρευνα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η οποία εντόπισε «πειραγμένες» αντλίες στο 14,5% των πρατηρίων της Αττικής που εξέτασε.

Σε ανάλογη έρευνα που είχε κάνει πάλι το ΕΜΠ πριν από τέσσερα χρόνια, το ποσοστό αυτό ήταν μικρότερο από 4%. Κάτι που σημαίνει πως, στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, τα κρούσματα σχεδόν τετραπλασιάστηκαν.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Καυσίμων και Λιπαντικών του Μετσόβιου για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) και παρουσιάστηκε σε σημερινή εκδήλωση του ΣΕΕΠΕ. Όπως ανέφερε ο κ. Φάνης Ζαννίκος, Καθηγητής στη σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 150 δειγματοληψίες αμόλυβδης βενζίνης, από τις 22 Αυγούστου μέχρι τις 3 Οκτωβρίου, και καλύπτοντας όλο το Λεκανοπέδιο.

Τα πρατήρια επιλέχθηκαν τυχαία, από εταιρείες εντός και εκτός ΣΕΕΠΕ, όπως και από όλα τα ανεξάρτητα πρατήρια που υπάρχουν στην Αττική. Για κάθε δείγμα, συγκρίθηκε η ποσότητα που αναγραφόταν στην αντλία, με την πραγματική ποσότητα βενζίνης που προστέθηκε στο ντεπόζιτο του ειδικά διαμορφωμένου οχήματος του Πολυτεχνείου.

Από τις συγκρίσεις, στο 14,5% των δειγμάτων προέκυψαν αποκλίσεις πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια, οι οποίες δηλαδή «φωτογραφίζουν» παρέμβαση στην αντλία. Κατά μέσο όρο, οι αποκλίσεις αυτές κινούνταν στο 2-2,5%. Ωστόσο, υπήρξαν και περιπτώσεις όπου η διαφορά «ονομαστικής» και πραγματικής ποσότητας άγγιζε το 8-9%.

«Ένα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από την έρευνα ήταν ότι οι περισσότερες προβληματικές αντλίες εντοπίστηκαν σε πρατήρια με τις φθηνότερες τιμές», σημείωσε ο κ. Ζαννίκος, προσθέτοντας ότι η πολιτεία μπορεί εύκολα να εντοπίσει αυτές τις παρατυπίες.

«Το μόνο που χρειάζεται είναι να αξιοποιηθούν τα στοιχεία που καταγράφονται στο σύστημα εισροών-εκροών», ανέφερε χαρακτηριστικά.

ΣΕΕΠΕ: «Όχι» στην αύξηση των φόρων

Η έρευνα καταδεικνύει τις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν στον κλάδο της αγοράς καυσίμων οι κάθε λογής αθέμιτες πρακτικές, στις οποίες όπως είναι φυσικό συμπεριλαμβάνονται επίσης το λαθρεμπόριο και το παραεμπόριο, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Αν και για διαφορετικό λόγο, αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο έχει και η υπερφορολόγηση των καυσίμων, η οποία ήταν επίσης αντικείμενο της σημερινής εκδήλωσης, με την παρουσίαση έρευνας του ΙΟΒΕ. Σκοπός της έρευνας ήταν να εκτιμηθεί το αποτέλεσμα που θα έχει στην αγορά η ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των φόρων, που στην περίπτωση του πετρελαίου θέρμανσης θα τεθεί σε ισχύ από τις 15 Οκτωβρίου, ενώ από την 1η Ιανουαρίου θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται και στα καύσιμα κίνησης.

Όπως ανέφερε παρουσιάζοντας τη μελέτη ο κ. Γιώργος Μανιάτης, υπεύθυνος του τμήματος κλαδικών ερευνών του ΙΟΒΕ, με την αύξηση των φόρων όντως θα εισρεύσουν περισσότερα χρήματα στα κρατικά ταμεία. «Ωστόσο, η κάμψη της ζήτησης για καύσιμα θα σημαίνει πως η αύξηση των εσόδων θα είναι μικρότερη από τον στόχο που έχει τεθεί, ενώ μάλιστα η υστέρηση θα είναι μεγαλύτερη αν ληφθούν υπόψη οι αρνητικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν ευρύτερα στην οικονομία, όπως για παράδειγμα με τη μείωση των θέσεων εργασίας».

Επομένως, τη στιγμή που από την αύξηση της φορολόγησης η κυβέρνηση προσδοκά σε έσοδα 492 εκατ. ευρώ το 2017, ο ΙΟΒΕ εκτιμά πως η συρρίκνωση των πωλήσεων θα έχει ως συνέπεια η επόμενη χρονιά να «κλείσει» με συνολικά έσοδα 408 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας δηλαδή έλλειμμα 84 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, όμως, τα αρνητικά πρόσημα στη ζήτηση θα έχουν ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι θέσεις εργασίας, όπως και οι φόροι και οι εισφορές. Αν συνυπολογισθούν και αυτές οι επιπτώσεις, τότε τα καθαρά έσοδα θα είναι μόλις 266 εκατ. ευρώ την επόμενη χρονιά, δηλαδή ακόμη χαμηλότερα από τον στόχο.

«Στο σημείο μηδέν ο κλάδος»

Προλογίζοντας την παρουσίαση των δύο ερευνών, ο πρόεδρος του Συνδέσμου, κ. Γιάννης Αλιγιζάκης, σημείωσε ότι η υπερφορολόγηση και η ανεπαρκής καταπολέμηση του λαθρεμπορίου έχουν φέρει τον κλάδο στο σημείο μηδέν. Σύμφωνα με τον ίδιο, από το λαθρεμπόριο και το παραεμπόριο χάνονται ετησίως 250-300 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο αν αντιμετωπιζόταν θα έδινε τη δυνατότητα να επανεξετασθούν οι φόροι.

«Από τη μακρόχρονη εμπειρία μου στη συγκεκριμένη αγορά, έχω πεισθεί πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει έλλειμμα θεσμικού πλαισίου για τη καταπολέμηση του θεσμικού πλαισίου, υπάρχει έλλειμμα στην εφαρμογή του. Πρέπει να βρεθούν κονδύλια για να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι από την πολιτεία. Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο θα εντοπιστούν οι παρανομίες, αλλά θα αποθαρρυνθούν και οι επίδοξοι λαθρέμποροι, ενώ το κράτος θα δώσει το μήνυμα πως παρόν στην αγορά», συμπλήρωσε.

Έξαρση του λαθρεμπορίου από την υπερφορολόγηση

Το ενδεχόμενο η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση να ενισχύσει το λαθρεμπόριο, αν δεν εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι, επισήμανε ο Ρομπέρτο Καραχάννας, Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Εμπορίας των ΕΛΠΕ και αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ. «Η αύξηση των φόρων θα αποτελέσει πλήγμα σε μία αγορά που έδειχνε να σταθεροποιείται», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι αυξήσεις θα έχουν ακόμη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση, αν συνδυασθούν με άνοδο των τιμών του αργού, μικρότερη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας από το προβλεπόμενο, ή ενίσχυση του λαθρεμπορίου.