Home Ενεργειακές επισημάνσεις “Κλειδώνουν” οι τελευταίες εκκρεμότητες για το deal με τη ΔΕΣΦΑ
“Κλειδώνουν” οι τελευταίες εκκρεμότητες για το deal με τη ΔΕΣΦΑ

“Κλειδώνουν” οι τελευταίες εκκρεμότητες για το deal με τη ΔΕΣΦΑ

0
0

desfaΣτην τελική ευθεία εισέρχεται η συμφωνία για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ, ανοίγοντας τον δρόμο για διευθέτηση και των τελευταίων εκκρεμοτήτων πριν από τις 31 Οκτωβρίου, οπότε και λήγει η μηνιαία παράταση που έχει δώσει η αζερική Socar στην εγγυητική της επιστολή.

Σε σχέση με την αρχική “φόρμουλα” ιδιωτικοποίησης, μία σημαντικά διαφορά αφορά το μερίδιο που θα καταλήξει στην ιταλική Snam, το οποίο θα είναι μεγαλύτερο από το 17% που είχε συμφωνηθεί ανάμεσα στην εταιρεία και τη Socar. Μάλιστα, δημοσιογραφικές πληροφορίες σημειώνουν πως το ποσοστό της Snam μπορεί να αγγίξει και το 30%.

Η εμπλοκή στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ προήλθε από τη νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Ενέργειας το καλοκαίρι, το οποίο περιόριζε την αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου μεταφοράς στο 23%, από 66% που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Ωστόσο, με τις αλλαγές που έκανε πρόσφατα η ΡΑΕ στον κανονισμό τιμολόγησης, η επιπλέον επιβάρυνση των τελών διαμορφώθηκε στο 33,5%, ένα ποσοστό που φαίνεται πως καλύπτει και τις δύο πλευρές.

Παράλληλα, μειώθηκε στο μισό το χρονικό διάστημα για την αποπληρωμή της ανακτήσιμης διαφοράς, ενώ παρέμεινε σταθερό το ποσό που θα πρέπει να καταβάλουν Socar και Snam για την απόκτηση του μετοχικού “πακέτου” του ΔΕΣΦΑ.

Το ποσό αυτό ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 188 εκατ. ευρώ προορίζονται για το 31% των μετοχών του δημοσίου, που έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ και τα υπόλοιπα για το 35% του μεριδίου των ΕΛΠΕ. Μετά την πώληση  το δημόσιο θα παραμείνει μέτοχος με μερίδιο 34%.

Ο επαναπροσδιορισμός των τελών χρήσης δεν είναι ο μόνος σκόπελος που έπρεπε να ξεπερασθεί για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, καθώς σε πρώτη φάση “βέτο” είχε θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, ζητώντας το μερίδιο της Socar να περιορισθεί στο 49%, από το 66% των μετοχών που είχε κερδίσει μέσω του διεθνούς διαγωνισμού.

Αυτός είναι ο λόγος που η αζερική εταιρεία προχώρησε σε συμφωνία με τη Snam, με αρχικό σκοπό τη μεταβίβαση του 17%, ώστε να πάρει το “πράσινο φως” από την DG Comp.