Home Θεσμικοί φορείς Υγραέριο ή φυσικό αέριο στην αυτοκίνηση;
Υγραέριο ή φυσικό αέριο στην αυτοκίνηση;

Υγραέριο ή φυσικό αέριο στην αυτοκίνηση;

0
0

pump gas stationΠοια είναι τα πλεονεκτήματα της χρήσης του υγραερίου για την κίνηση οχημάτων και άρα τα τεχνοοικονομικά του μειονεκτήματα της χρήσης του φυσικού αερίου; 

Για μία πληρέστερη εικόνα σχετικά με το θέμα, παρουσιάζονται τα εξής δεδομένα: 

  • Το υγραέριο είναι παρόμοιο καύσιμο με το φυσικό αέριο, όσον αφορά στις προδιαγραφές καύσης.
  • Από πού προέρχεται το υγραέριο:
    • Μεγάλες ποσότητες υγραερίου παράγονται ταυτόχρονα με το φυσικό αέριο μιας και το υγραέριο αποτελεί το 25% περίπου των κοιτασμάτων του φυσικού αερίου. Για την ακρίβεια, το 60% της παγκόσμιας παραγωγής υγραερίου προέρχεται από την εξόρυξη κοιτασμάτων φυσικού αερίου.
    • Οι υπόλοιπες ποσότητες υγραερίου προέρχονται από τη διαδικασία διύλισης του πετρελαίου. Στην Ελλάδα, το υγραέριο προέρχεται κυρίως από αυτήν τη διαδικασία.
  • Οικονομικοί παράγοντες:
    • Η παραγωγή των ελληνικών διυλιστηρίων είναι πλεονασματική, δηλαδή παράγονται μεγαλύτερες ποσότητες υγραερίου από ό,τι καταναλώνονται (κατά περίπου 50%). Τα διυλιστήρια, εξαιτίας της πλεονάζουσας παραγωγής, οδηγούνται σε εξαγωγή υγραερίου σε άλλες χώρες.
    • Η διακίνηση και κατασκευή των υποδομών για την κατανάλωση του υγραερίου είναι σαφώς απλούστερη και οικονομικότερη (1 προς 10) από του φυσικού αερίου.
    • Δεν απαιτείται περεταίρω επένδυση για την εισαγωγή του υγραερίου όπως απαιτείται για το φυσικό αέριο (μεγάλοι αγωγοί που διατρέχουν την Ελλάδα). Ταυτόχρονα, δεν υπάρχει γεωπολιτική εξάρτηση στην παροχή της πρώτης ύλης, όπως στο φυσικό αέριο, με αγωγούς (πχ. από Ρωσία).
    • Το κόστος της πρώτης ύλης είναι σε παρόμοια επίπεδα, υπάρχουν περίοδοι δε που το υγραέριο είναι οικονομικότερο. Μόνος λόγος για τη διαφορά της τιμής προς τον καταναλωτή είναι η μεγάλη διαφορά της φορολόγησης του υγραερίου από το κράτος (τόσο μέσω του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης όσο και του ΦΠΑ).
    • Ειδικά για την κίνηση οχημάτων ο εξοπλισμός του υγραερίου είναι απλούστερος, φθηνότερος και εκτενώς δοκιμασμένος. Τα αυτοκίνητα υγραερίου έχουν μεγαλύτερη αυτονομία (σε συνδυασμό με τη βενζίνη) και άρα μπορούν να διανύσουν μεγαλύτερη απόσταση από αυτά του ΦΑ.
    • Υπάρχουν ήδη πάνω από 800 πρατήρια υγραερίου διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα, ενώ υπάρχουν μόλις 10 πρατήρια φυσικού αερίου. Το κόστος κατασκευής μιας εγκατάστασης πρατηρίου ΦΑ είναι 8 – 10 φορές μεγαλύτερο από αυτή του υγραερίου.
  • Το υγραέριο είναι εξίσου φιλικό προς το περιβάλλον με το φυσικό αέριο.
  • Η τεχνογνωσία γύρω από τη διακίνηση και την κατανάλωση υγραερίου είναι πολύ εξελιγμένη στην Ελλάδα μιας και το προϊόν βρίσκεται στη διάθεση του καταναλωτή εδώ και πολλές δεκαετίες (από την δεκαετία του ‘50).
  • Το κράτος προωθεί το Φυσικό Αέριο μόνο επειδή είναι το ίδιο που το προμηθεύει.
  • Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια υπερβάλλουσα (στα όρια να γίνει πιεστική) προσπάθεια ανάπτυξης του φυσικού αερίου, παρόλο που το κόστος κατασκευής των υποδομών είναι τεράστιο. Η προσπάθεια αυτή ξεφεύγει από τα οικονομοτεχνικά όρια, καθώς γίνεται και σε εφαρμογές (μετατροπές οχημάτων) και σε περιοχές (νησιά) όπου το φυσικό αέριο έχει μεγάλα μειονεκτήματα έναντι προϊόντων όπως το υγραέριο.