Home Θεσμικοί φορείς «Παζάρι» κυβέρνησης – Socar για την πώληση του ΔΕΣΦΑ
«Παζάρι» κυβέρνησης – Socar για την πώληση του ΔΕΣΦΑ

«Παζάρι» κυβέρνησης – Socar για την πώληση του ΔΕΣΦΑ

0
0

desfaTo μεγάλο παζάρι για τον ΔΕΣΦΑ συνεχίζεται με τους αγοραστές, την αζέρικη Socar και την ιταλική Snam να αναζητούν τρόπους να καλύψουν την απώλεια εσόδων από τη ρύθμιση Σκουρλέτη και την ελληνική πλευρά να δείχνει έτοιμη να συζητήσει την τμηματική καταβολή αλλά υπό όρους.

Σε έξι ημέρες πάντως, στις 30 Νοεμβρίου, εκπνέει η εγγυητική επιστολή που έχει καταθέσει η Socar στο ΤΑΙΠΕΔ για την εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ και αν το deal δεν κλείσει μέχρι τότε ή δεν ανανεωθεί η εγγυητική, τότε θα μιλάμε οριστικά για ναυάγιο.

Μάλιστα κύκλοι της κυβέρνησης διαμήνυσαν ότι είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε νέο διαγωνισμό και μίλησαν ακόμα και για ενδιαφερόμενους, υποδεικνύοντας τον βελγικό Διαχειριστή Αερίου Fluxys για το 51% του ΔΕΣΦΑ.

Παράλληλα οι ίδιοι κύκλοι άφηναν να εννοηθεί ότι η ελληνική πλευρά έχει ήδη δεχθεί την τμηματική καταβολή του τιμήματος και μάλιστα «με ευνοϊκούς όρους και με ανταλλακτικά οφέλη, στο πλαίσιο της συμφωνίας», όπως δήλωσαν.

Παρότι περισσότερες διευκρινίσεις δεν έδωσαν, το σενάριο αυτό εδράζεται στη συμβιβαστική πρόταση για την τμηματική καταβολή του τιμήματος των 400 εκατ. ευρώ, με τα 300 εκατ. ευρώ να δίδονται στην πρώτη φάση και τα υπόλοιπα 100 εκατ. ευρώ, αργότερα σε συνδυασμό με τα έσοδα του Διαχειριστή. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η ελληνική πλευρά ζητεί τα 100 εκατ. ευρώ να καταβληθούν έντοκα.

Νέα πρόταση
Παράλληλα, οι αγοραστές φέρονται να καταθέτουν μία ακόμα πρόταση για την ανάκτηση μέρους των απωλειών από τα μελλοντικά έσοδα, που θα έχουν λόγω της εφαρμογής της νομοθετικής ρύθμισης Σκουρλέτη για τις νέες ταρίφες του ΔΕΣΦΑ.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος ? Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης έχει δηλώσει πάντως -και το τόνισε και στη συνάντηση που είχε με τον εκπρόσωπο της Socar στις αρχές της εβδομάδας, όπως τουλάχιστον αναφέρουν κύκλοι του περιβάλλοντός του- ότι δεν πρόκειται να αλλάξει τον νόμο Σκουρλέτη, ούτε να δεχθεί μείωση του αρχικού τιμήματος των 400 εκατ. ευρώ της προσφοράς της Socar.

Στο τραπέζι έχει πέσει και πρόταση που σχετίζεται με την μερισματική πολιτική της εταιρείας.

Ας σημειωθεί ότι οι υποψήφιοι αγοραστές μετά την επίμαχη νομοθετική ρύθμιση για τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ ζήτησαν τη μείωση του τιμήματος των 400 εκατ. ευρώ ή την αλλαγή της ρύθμισης, υποστηρίζοντας ότι με το νέο καθεστώς η αξία της εταιρίας έχει απομειωθεί σημαντικά, κάτω και από τα 300 εκατ. ευρώ, κοντά στα 260 εκατ. ευρώ.

Ο νέος νόμος άλλαξε τον τρόπο υπολογισμού της περιουσιακής βάσης του ΔΕΣΦΑ και μέσω αυτού των προς ανάκτηση εσόδων από προηγούμενες χρήσεις, με αποτέλεσμα οι νέες ταρίφες του Διαχειριστή να αυξηθούν μεν αλλά σε πολύ λιγότερο ποσοστό, σε σχέση με την αύξηση που θα επερχόταν με το παλαιό καθεστώς.

Τα ανακτήσιμα έσοδα για τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ της περιόδου 2006-2015 έπεσαν με την τροπολογία στα 285 εκατ. ευρώ από 829 εκατ. ευρώ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η αύξηση στις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ να περιοριστεί γύρω στο 23% από περίπου 68% με το παλαιό σύστημα. Στις αρχές Οκτωβρίου η κυβέρνηση αναγκάστηκε να ψηφίσει διορθωτική ρύθμιση, που οδήγησε σε μία περιορισμένη αύξηση, των ανακτήσιμων και κατ’ αναλογία της χρεώσης μεταφοράς αερίου σε περίπου 33%, αλλά και αυτό δεν κρίθηκε ικανοποιητικό από τους αγοραστές, οι οποίοι επιμένουν για μεγαλύτερη αναπλήρωση.

Το σήριαλ της πώλησης του ΔΕΣΦΑ- μίας από τις μεγαλύτερες σε χρονική διάρκεια αποκρατικοποιήσεις διεθνώς- έχει ξεκινήσει από το 2013, όταν ολοκληρώθηκε ο σχετικός διαγωνισμός για την πώληση του 66% των μετοχών του Διαχειριστή.

Μάλιστα τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς, το ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο έχουν μεταβισταστεί τα πακέτα του δημοσίου (31%) και των ΕΛΠΕ (35%) υπέγραψε και τη σχετική συμφωνία με τη Socar. Στη συνέχεια όμως η σειρά των κανονιστικών και γραφειοκρατικών πράξεων με αποκορύφωμα τον έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη συμμόρφωση της συμφωνίας με το τρίτο ενεργειακό πακέτο και τους όρους περί ανταγωνισμού πάγωσαν τη διαδικασία. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ έδωσε τελικώς το πράσινο φως με την προϋπόθεση ότι η Socar θα μειώσει το μερίδιό της στον ΔΕΣΦΑ κάτω από το 50%. Στο πλαίσιο αυτό η κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν αναζήτησε εταίρο για το 17% ή για μεγαλύτερο μερίδιο και κατέληξε στη συμφωνία με τη Snam, η οποία φέρεται να διαπραγματεύεται την εξαγορά μεγαλύτερου μεριδίου ίσως και 30%.

Εχουν περάσει τρία χρόνια από την ημέρα που υπεγράφη η σύμβαση ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την αζέρικη Socar για τη μεταβίβαση του 66% του ΔΕΣΦΑ.

Γράφει η Μανταλένα Πίου, Πηγή Ημερησία