
Μη αναστρέψιμη τάση η ηλεκτροκίνηση για την αυτοκινητοβιομηχανία
Τα ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να κερδίσουν αυξημένο μερίδιο στην παγκόσμια αγορά φέτος, όπως τόνισαν στελέχη του κλάδου στο Reuters.
Οι αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων στην Κίνα και την Ευρώπη αναγκάζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση, αυξάνοντας τις επενδύσεις τους, όπως τονίστηκε στην φετινή έκθεση του Ντιτρόιτ.
«Η ηλεκτροκίνηση είναι μια μη αναστρέψιμη τάση», εκτιμά ο Ζακ Άσενμπροϊχ, διευθύνων σύμβουλος της Valeo, η οποία έχει αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια με έμφαση στα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα.
Στην Ευρώπη, τα οχήματα αυτού του είδους επωφελούνται από επιδοτήσεις και φοροελαφρύνσεις, ενώ τα συμβατικά οχήματα αντιμετωπίζουν περιορισμούς, όπως στη στάθμευση. Στην Κίνα, η αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις μεγάλες πόλεις επιβάλει την ώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Η στάση της κυβέρνησης συνδυάζει δισεκατομμύρια επενδύσεων και χρηματοδότηση της έρευνας, μαζί με ρυθμίσεις που αποθαρρύνουν τη χρήση συμβατικών οχημάτων.
Αντιθέτως, στις ΗΠΑ η κατάσταση υπήρξε πιο «παραδοσιακή» μέχρι σήμερα, αν και οι νομοθέτες σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια σκοπεύουν να εισάγουν νέες ρυθμίσεις για την ώθηση της ηλεκτροκίνησης. Το 2015 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων υποχώρησαν, ενώ το μερίδιό τους περιορίστηκε στο 0,37% μέσα στο 2016 λόγω των φθηνών καυσίμων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ζητήσει από το νέο πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ, τη σύσταση ενιαίων κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων του κλάδου, ενώ δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι ρυθμίσεις αυτές να αποβούν αντίθετες προς τα μέτρα που λαμβάνει η κάθε πολιτεία ξεχωριστά.
Πάντως, οι εταιρείες τόσο στις ΗΠΑ, όσο και διεθνώς, δεν θα περιμένουν τις αποφάσεις του Τραμπ, καθώς εκτιμούν ότι η διεθνής τάση είναι πλέον τόσο ισχυρή που τους επιτρέπει να αφοσιωθούν στην ηλεκτροκίνηση. Η Ford προχωρά με ένα επενδυτικό σχέδιο 4,5 δις. δολαρίων με άξονα το 2020 και όπως δήλωσε ο δ.σ., Μαρκ Φιλντς, «ο κλάδος αλλάζει, οι υποδομές αρχίζουν να υλοποιούνται και για αυτό πιστεύουμε ότι μέσα στα 15 χρόνια θα δούμε περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα παρά συμβατικά».
Στις ΗΠΑ, οι κατασκευαστές ωθούν για να συνεχιστεί η φοροελάφρυνση ύψους 7.500 δολαρίων για τους αγοραστές ηλεκτρικού οχήματος. Την ίδια στιγμή, η IHS Automotive εκτιμά ότι οι πωλήσεις στην κινεζική αγορά θα φτάσουν το ένα εκατομμύριο το 2019, αριθμό τον οποίο οι ΗΠΑ θα φτάσουν τέσσερα χρόνια αργότερα.