Home Θεσμικοί φορείς Φόβοι για “τρύπα” στα δημόσια έσοδα λόγω υποαπόδοσης του Ειδικού Φόρου στα καύσιμα
Φόβοι για “τρύπα” στα δημόσια έσοδα λόγω υποαπόδοσης του Ειδικού Φόρου στα καύσιμα

Φόβοι για “τρύπα” στα δημόσια έσοδα λόγω υποαπόδοσης του Ειδικού Φόρου στα καύσιμα

0
0

Δύσκολα θα επιτευχθούν οι στόχοι πρόσθετων εσόδων στον προϋπολογισμό του 2017, όσον αφορά τα καύσιμα και τα καπνικά προϊόντα. Συγκεκριμένα, η αύξηση των συντελεστών ΕΦΚ στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης τον Ιανουάριο και στο πετρέλαιο θέρμανσης, ήδη, από τον Οκτώβριο 2016 θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για τον κλάδο. Η συνέπεια στα έσοδα γίνεται δυσμενέστερη, λένε οι αναλυτές, αν ληφθούν υπ’ όψιν οι επιπλέον επιπτώσεις από την υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας που συνδέεται με την αύξηση των φόρων.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το ΙΟΒΕ, συγκριτικά με την περίπτωση μη αύξησης των φόρων οι μέσες τιμές βενζίνης, πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης αυξάνονται κατά 2,6%, 9% και 7,8%, αντιστοίχως. Αυτές οι αυξήσεις των τιμών θα μειώσουν τη ζήτηση καυσίμων από 1,1% (βενζίνες) έως 4,1% (πετρέλαιο θέρμανσης). Ως εκ τούτου, ο στόχος για πρόσθετα έσοδα 492 εκατ. ευρώ είναι πολύ πιθανό να μην επιτευχθεί. Υπολογίζεται υστέρηση εσόδων κατά 84 εκατ. ευρώ, η οποία διευρύνεται σημαντικά στις περιπτώσεις αύξησης του λαθρεμπορίου και χαμηλότερης (από την προβλεπόμενη) οικονομικής ανάπτυξης. Η αύξηση των ΕΦΚ στα καύσιμα θα έχει επιπτώσεις και στην ελληνική οικονομία. Η προστιθέμενη αξία της οικονομίας εκτιμάται μικρότερη κατά 530 εκατ. ευρώ ανά έτος (0,3% του ΑΕΠ) και οι θέσεις εργασίας λιγότερες κατά 10,7 χιλιάδες ετησίως. Αν συνυπολογιστεί η επίπτωση της αύξησης των ΕΦΚ στην οικονομική δραστηριότητα, η υστέρηση εσόδων διευρύνεται περαιτέρω.

Επιπλέον, σύμφωνα με την ανάλυση και υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, ο κλάδος εμπορίας πετρελαιοειδών και η οικονομία συνολικά είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε μια αντιστροφή (αύξηση) των διεθνών τιμών πετρελαίου. Με βάση τα παραπάνω, έμφαση πρέπει να δοθεί στην καταπολέμηση των παθογενειών της αγοράς (λαθρεμπόριο, νοθεία καυσίμων κ.λπ.), σε μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων του κλάδου (τρόπος καταβολής ΕΦΚ) και σε μέτρα που εξομαλύνουν τις έντονες διακυμάνσεις των τιμών, όπως η (με προκαθορισμένο και γνωστό τρόπο) μείωση των συντελεστών ΕΦΚ σε περίπτωση μεγάλης ανόδου των διεθνών τιμών, ώστε οι επιπτώσεις στην οικονομία και στον κλάδο να περιορίζονται.